2024-11-06, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nu börjar det verkligen vara upp till bevis för det här påståendet som du kommer med gång på gång.

Vad betyder att du har ägt i alla diskussioner som har genomförts? Att du och din mamma tycker att du skriver bättre än alla andra eller vad åsyftas? Hur räknar du ut att du vinner, hur ser din poängsättning av dina inlägg ut?

Jag har redan skickat en utmaning till din hjärndöda kompis. Hon kommer bli förnedrad om hon antar utmaningen.

Jag väntar på att hon ska PM:a mig om hon tar sig an utmaningen.
Citera
2024-11-06, 01:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Jag har redan skickat en utmaning till din hjärndöda kompis. Hon kommer bli förnedrad om hon antar utmaningen.

Jag väntar på att hon ska PM:a mig om hon tar sig an utmaningen.
Men hur utser du en vinnare? Ger du dig själv höga poäng om du tycker att du skriver bra och låga om du tycker att du skriver dåligt och sen räknar du ut dina poäng och förklarar att du vann? Hur ser dina bedömningsgrunder ut?

Det börjar bli dags att bevisa ditt påstående nu.
Citera
2024-11-06, 01:15
Medlem
Citat:
Men hur utser du en vinnare? Ger du dig själv höga poäng om du tycker att du skriver bra och låga om du tycker att du skriver dåligt och sen räknar du ut dina poäng och förklarar att du vann? Hur ser dina bedömningsgrunder ut?

Det börjar bli dags att bevisa ditt påstående nu.

Jag vill respektera tråden. Hon får PM:a mig om hon vill ta sig an utmaningen.
Citera
2024-11-06, 01:23
Avslutad
Citat:
Jag vill respektera tråden. Hon får PM:a mig om hon vill ta sig an utmaningen.
Du har ju inte direkt respekterat tråden innan utan fyllt den och alla andra trådar du skriver i med inlägg om hur du vunnit diverse diskussioner. Men du har alltså inga bevis för dina ständiga påstående om att du har vunnit? Du kan inte ens förklara hur du har räknat för att komma fram till dig själv som segrare.
Citera
2024-11-06, 01:24
Medlem
Citat:
Du har ju inte direkt respekterat tråden innan utan fyllt den och alla andra trådar du skriver i med inlägg om hur du vunnit diverse diskussioner. Men du har alltså inga bevis för dina ständiga påstående om att du har vunnit? Du kan inte ens förklara hur du har räknat för att komma fram till dig själv som segrare.

Sluta trolla.
Citera
2024-11-06, 01:30
Avslutad
Citat:
Sluta trolla.
Du påstår att du vinner alla diskussioner och har bevisbördan för påståendet.
Citera
2024-11-06, 01:36
Medlem
Citat:
Du påstår att du vinner alla diskussioner och har bevisbördan för påståendet.

Citera
2024-11-06, 03:09
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hjälp mig att förstå vad du menar här. Jag tycker att detta som diskuteras i tråden, som var helt öppet på nätet fram till ca. 2016, numer censureras hårt. Se exempelvis Wikipedia-artikel om kön och intelligens, och mitt inlägg om artikeln här:

(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män
"there are no significant sex differences in average IQ".
Att din källa är Wikipedia stör mig här, då det finns ohemult många aktivister utan annat att göra än att rätta till texter där.

ChatGPT, som också är kantrat av ideologi skriver ungefär som min sammanfattning:

Citat:
Intelligens är ett brett begrepp och omfattar olika typer av kognitiva förmågor som logiskt tänkande, verbal förmåga, spatial förståelse och arbetsminne. De flesta psykologiska studier visar att det inte finns några betydande skillnader i den övergripande intelligenskvoten (IQ) mellan kvinnor och män. Däremot har forskning identifierat vissa genomsnittliga skillnader i specifika kognitiva områden, även om dessa variationer inte är särskilt stora och påverkas starkt av sociala och miljömässiga faktorer.

1. Verbal förmåga
Kvinnor tenderar att prestera något bättre i tester av verbal förmåga, såsom ordflöde, grammatik och läsförståelse. Detta kan kopplas till tidiga språkutvecklingsmönster och inlärningsmiljöer.
Män kan däremot ha en lätt fördel i uppgifter som involverar verbal resonemang på högre abstraktionsnivå, även om skillnaderna är små.
2. Spatiala förmågor
Män tenderar att prestera bättre på uppgifter som kräver mental rotation, navigationsförmåga och förståelse av tredimensionella objekt. Denna skillnad kan vara kopplad till både biologiska faktorer och miljöaspekter, såsom lekmönster som ofta uppmuntras hos pojkar.
Kvinnor kan ha fördel i uppgifter som involverar spatialt minne och positionsminne, där man minns var objekt finns i förhållande till varandra.
3. Arbetsminne och uppmärksamhet
Kvinnor har visat en något högre förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt och upprätthålla uppmärksamhet under längre tid. Kvinnor tenderar också att prestera bättre på uppgifter som kräver finmotorisk precision.
Män kan ha en något högre uthållighet vid uppgifter som kräver intensivt fokus under kortare perioder, vilket ibland kopplas till snabbare bearbetning av visuell och spatial information.
4. Emotionell intelligens
Kvinnor har generellt visat högre förmågor i emotionell intelligens, särskilt inom områden som empati och social förståelse, vilket också påverkar förmågan att hantera sociala situationer.
Män har, på gruppnivå, en något högre benägenhet att använda analytiska och logiskt strukturerade metoder för att hantera problem, medan kvinnor tenderar att inkludera emotionella och kontextuella faktorer i sina beslutsprocesser.
5. Variationsbredd inom grupper
Forskning visar att män generellt har en större spridning i intelligensresultat, vilket innebär att det finns fler män både i de högsta och lägsta ändarna av IQ-skalan. Detta betyder att det, rent statistiskt, finns fler män bland både högpresterande och lågpresterande grupper i IQ-tester.
Slutsats
Skillnaderna i intelligens mellan könen är relativt små och varierar mer inom grupper än mellan dem. Individuell variation är mycket större än könsskillnaderna, och miljö, utbildning, kultur och personliga intressen spelar stor roll för hur intelligens och kognitiva förmågor utvecklas hos individer. De skillnader som observerats kan påverkas av både biologiska faktorer och socialt betingade roller och förväntningar, och är långt ifrån absoluta eller definitiva för varje individ.

Sen kommer det viktigaste. Det är inte i snittet man ser de stora skillnaderna. Det är i toppen och i botten, där fler män hamnar, medan fler kvinnor hamnar närmare medianen.
Tar du de tusen skarpaste hjärnorna, är en absolut majoritet > 95% av dem män.
I topp 100 världens bästa schackspelare finns väl just nu ingen kvinna.
Å andra sidan dominerar de också bland världens dummaste människor.
Det kallas normalfördelningskurvan.
Citera
2024-11-06, 03:11
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Att din källa är Wikipedia stör mig här, då det finns ohemult många aktivister utan annat att göra än att rätta till texter där.

Du missade en viktig del av dialogen. Mitt inlägg vänder sig emot användandet av Wikipedia som källa, och det jag pekar ut är att det som står i Wikipedia (i meningen jag hänvisar till) har källhänvisningar som stödjer precis motsatsen till vad det står. Precis som du tycker jag alltså att Wikipedia är en direkt usel källa.
Citera
2024-11-06, 03:12
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du missade en viktig del av dialogen. Mitt inlägg vänder sig emot användandet av Wikipedia som källa, och det jag pekar ut är att det som står i Wikipedia (i meningen jag hänvisar till) har källhänvisningar som stödjer precis motsatsen till vad det står. Precis som du tycker jag alltså att Wikipedia är en direkt usel källa.
Tack för klargörandet.
Citera
2024-11-06, 07:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Harris far är från Jamaica och mor från Indien. Än sen då? För mig är hon en amerikansk kvinna, jurist och demokratisk politiker. Vad hon har för hudfärg ger jag blanka fan i.

Om man vill veta sitt ursprung kan man ta DNA-test på en släktforskningssajt, t ex MyHeritage. Mina anor är från Skåne (på farfars, morföräldrars sida) och Bohuslän (på farmors sida). Väldigt spännande med släktforskning. Jag är en stolt ättling till snapphanarna
För henne och dig har det betydelse varifrån ni kommer och vem ni är. Det är min poäng. Ni vill tillhöra nåt. Harris har för övrigt även europeiskt blod. Då "Jamaicanen" är mulatt, vars förfäder var slavägare. Nu använde hon sin maximalt åttondel negerblod politiskt. För tidigare såg hon sig som indier i första hand. Men hon ser ut att förlora, så de uppskrämda får kanske gömma sig i källaren i fyra år.

Någon som är för utblandad tillhör inte något alls. De är ensamma och vet inte var de hör hemma. Som fosterbarn från andra världsdelar. De ensamma.
Intressant om Haiti förresten. När man kastat ut Fransmännen, tog mulatterna över styret där. Men det är ett kaosland.

Citat:
Även många australiensiska aboriginer har ljust hår. Dessutom har både melanesier och australiensiska aboriginer neandertalar-DNA. Men melanesier har också DNA från denisovamänniskan. Ingen av de två nämnda grupperna är undantag.
Läste någonstans att rött hår ska komma från Neandertalare, så kanske har med det att göra. Verkar även vara vanligt hos isolerade grupper. Vad det nu skulle säga. Deras hår-gen är inte samma som våran.

Citat:
Det finns två typer av intelligens, nämligen flytande och kristalliserad. De korrelerar med varandra.
Båda intelligenstyperna testas i ett IQ-test.
Alltså medfödd och sånt som man lär sig, kunskap. Lite intressant, vilken korrelerar med vad? Inser du implikationerna här?

Citat:
Är det för att kvinnor som grupp är något bättre än män som grupp på verbal förmåga, som du inte vill att punkt 1 ska ingå som en komponent i ett IQ-test? Du tycker inte att den ska räknas in som en del i den samlade intelligensen, inte sant?
En emoji, som när man försöker tro man har en poäng, fast man inte har det. Men som jag sa, handlar det om bildning, något intränat. Vill du ha med det, för att utjämna skillnaderna.

Citat:
Vad gäller spatial förmåga (punkt 3, mental rotation och rumslig visualisering) så är män som grupp något bättre än kvinnor som grupp. Skillnaden är dock ganska liten och varierar beroende på typ av spatial intelligens som undersöks. Notera att variationen i spatial förmåga oftast är större inom gruppen kön än mellan grupperna. Många kvinnor presterar bättre än genomsnittliga män och vice versa. Finns vissa studier som visar att könsskillnaderna kan minska eller försvinna helt genom träning, t ex dataspel.

Kommer du ihåg taxichaufförerna i London som har exceptionell spatial förmåga? De kan orientera sig utan hjälp av GPS, då de har mentala kartor över samtliga 25 000 gator och landmärken. Detta exempel visar att miljö och träning kan förstärka vissa kognitiva förmågor.
Vilken spatial förmåga som mäts? Handlade det inte om att rotera objekt i huvudet?

Det fetade du säger ovan är bara dumt och falskt. Det du faktiskt säger är att det finns kvinnor som presterar bättre än män, men så är det inte generellt. Undantagen är inte regeln. Hur många av dem är pojkflickor?
Man kan träna upp många förmågor. Frågan är vilka skillnader det blir med samma träning? Vilka har det biologiska övertaget? Taxichaufförerna är förstås män.

Citat:
Punkt 5: studier visar att kvinnor oftare är snabbare än män på uppgifter som kräver noggrann visuell bearbetning (känna igen mönster, matcha figurer eller snabbt hitta likheter och skillnader). När det gäller noggrannhet verkar kvinnor i genomsnitt prestera bättre än män.
Frågan när det gäller det, är vilka slutsatser de drar av sin förmåga. Just mönsterigenkänning är väl män generellt bättre på, enligt IQ-testerna. Så det är jag skeptiskt till. Men just mönster i text är de nog bättre på. Korrektionsläsning.

De är för övrigt bättre på att lära sig innantill, men har svårare att behålla kunskap under längre tid. En observation jag själv gjort. De har relativt låg allmänbildning.

Citat:

Intelligens är ett komplext resultat av både genetik och miljö, och är inte könsspecifikt. De skillnader som observeras beror oftare på inlärda beteenden och sociala faktorer än på biologiska faktorer (medfödda alltså). Exempel: pojkar uppmuntras i högre grad än flickor att syssla med lego och andra byggsatser, leka med bilar och så vidare. Meccano med sina plastdelar, balkar, skruvar, muttrar och hjul är också en klassisk ”pojkleksak”.
Ha! De sociala konstruktionerna. Det här är inte sant. Pojkar väljer att leka med sånt. Det är en biologisk skillnad. Flickor/kvinnor är mer omhändertagande. Pojkar gillar att bygga.
Det finns några få exempel, där pojkar leker med dockor och flickor med t.ex. Meccano. Men har försökt tvinga dem att byta utan att lyckas. Undantagen växer dessutom upp lite annorlunda än majoriteten och söker sig till fel kön när de ska para sig.

Citat:
Intelligens styrs inte av en enskild gen utan är ett resultat av många gener som tillsammans påverkar kognitiva funktioner.
Det är du som påstår det.
Precis.
Citera
2024-11-06, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Heh, talande citat, men du förstår väl att detta är politik för dem? Det är inte en vetenskaplig fråga utan en politisk för dessa kreatur. Vissa är ju så dumma att de erkänner det rakt ut i tråden som t.ex. Binary.

Det är väl enda poängen den här tråden fyller? Att visa att det är en politisk fråga för dem. Det har ju redan gjorts i tråden så diskussionen är avslutad och fyller inte någon mer funktion. Vill man diskutera frågan mer seriöst på ett vetenskapligt sätt är nog vetenskapsforumet bättre.

Feminismforumet är så värdelöst modererat att det inte går diskutera någonting här. Det är ett fåtal skribenter som ser det som sin livsuppgift att sabotera varenda tråd genom att trolla - inga namn nämda men du vet nog vilka jag menar.

Citat:
Innerst inne gör jag det men ibland förvånas man lite ändå. Ja, jag vet vilka du menar - de fula tanterna som går igång på negativ uppmärksamhet som ingen vill ha .

Ja, jag börjar inse att de är så trasiga som det verkar. Det börjar gå in, sakta men säkert.....

Politik och vetenskap går samman på vetenskapsforumet också. Alla som inte har svår autism kan hantera detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in