Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Harris far är från Jamaica och mor från Indien. Än sen då? För mig är hon en amerikansk kvinna, jurist och demokratisk politiker. Vad hon har för hudfärg ger jag blanka fan i.
Om man vill veta sitt ursprung kan man ta DNA-test på en släktforskningssajt, t ex MyHeritage. Mina anor är från Skåne (på farfars, morföräldrars sida) och Bohuslän (på farmors sida). Väldigt spännande med släktforskning. Jag är en stolt ättling till snapphanarna

För henne och dig har det betydelse varifrån ni kommer och vem ni är. Det är min poäng. Ni vill tillhöra nåt. Harris har för övrigt även europeiskt blod. Då "Jamaicanen" är mulatt, vars förfäder var slavägare. Nu använde hon sin maximalt åttondel negerblod politiskt. För tidigare såg hon sig som indier i första hand. Men hon ser ut att förlora, så de uppskrämda får kanske gömma sig i källaren i fyra år.
Någon som är för utblandad tillhör inte något alls. De är ensamma och vet inte var de hör hemma. Som fosterbarn från andra världsdelar. De ensamma.
Intressant om Haiti förresten. När man kastat ut Fransmännen, tog mulatterna över styret där. Men det är ett kaosland.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Även många australiensiska aboriginer har ljust hår. Dessutom har både melanesier och australiensiska aboriginer neandertalar-DNA. Men melanesier har också DNA från denisovamänniskan. Ingen av de två nämnda grupperna är undantag.
Läste någonstans att rött hår ska komma från Neandertalare, så kanske har med det att göra. Verkar även vara vanligt hos isolerade grupper. Vad det nu skulle säga. Deras hår-gen är inte samma som våran.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Det finns två typer av intelligens, nämligen flytande och kristalliserad. De korrelerar med varandra.
Båda intelligenstyperna testas i ett IQ-test.
Alltså medfödd och sånt som man lär sig, kunskap. Lite intressant, vilken korrelerar med vad? Inser du implikationerna här?
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Är det för att kvinnor som grupp är något bättre än män som grupp på verbal förmåga, som du inte vill att punkt 1 ska ingå som en komponent i ett IQ-test? Du tycker inte att den ska räknas in som en del i den samlade intelligensen, inte sant?
En emoji, som när man försöker tro man har en poäng, fast man inte har det. Men som jag sa, handlar det om bildning, något intränat. Vill du ha med det, för att utjämna skillnaderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Vad gäller spatial förmåga (punkt 3, mental rotation och rumslig visualisering) så är män som grupp något bättre än kvinnor som grupp. Skillnaden är dock ganska liten och varierar beroende på typ av spatial intelligens som undersöks. Notera att variationen i spatial förmåga oftast är större inom gruppen kön än mellan grupperna. Många kvinnor presterar bättre än genomsnittliga män och vice versa. Finns vissa studier som visar att könsskillnaderna kan minska eller försvinna helt genom träning, t ex dataspel.
Kommer du ihåg taxichaufförerna i London som har exceptionell spatial förmåga? De kan orientera sig utan hjälp av GPS, då de har mentala kartor över samtliga 25 000 gator och landmärken. Detta exempel visar att miljö och träning kan förstärka vissa kognitiva förmågor.
Vilken spatial förmåga som mäts? Handlade det inte om att rotera objekt i huvudet?
Det fetade du säger ovan är bara dumt och falskt. Det du faktiskt säger är att det finns kvinnor som presterar bättre än män, men så är det inte generellt. Undantagen är inte regeln. Hur många av dem är pojkflickor?
Man kan träna upp många förmågor. Frågan är vilka skillnader det blir med samma träning? Vilka har det biologiska övertaget? Taxichaufförerna är förstås män.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Punkt 5: studier visar att kvinnor oftare är snabbare än män på uppgifter som kräver noggrann visuell bearbetning (känna igen mönster, matcha figurer eller snabbt hitta likheter och skillnader). När det gäller noggrannhet verkar kvinnor i genomsnitt prestera bättre än män.
Frågan när det gäller det, är vilka slutsatser de drar av sin förmåga. Just mönsterigenkänning är väl män generellt bättre på, enligt IQ-testerna. Så det är jag skeptiskt till. Men just mönster i text är de nog bättre på. Korrektionsläsning.
De är för övrigt bättre på att lära sig innantill, men har svårare att behålla kunskap under längre tid. En observation jag själv gjort. De har relativt låg allmänbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Intelligens är ett komplext resultat av både genetik och miljö, och är inte könsspecifikt. De skillnader som observeras beror oftare på inlärda beteenden och sociala faktorer än på biologiska faktorer (medfödda alltså). Exempel: pojkar uppmuntras i högre grad än flickor att syssla med lego och andra byggsatser, leka med bilar och så vidare. Meccano med sina plastdelar, balkar, skruvar, muttrar och hjul är också en klassisk ”pojkleksak”.
Ha! De sociala konstruktionerna. Det här är inte sant. Pojkar
väljer att leka med sånt. Det är en biologisk skillnad. Flickor/kvinnor är mer omhändertagande. Pojkar gillar att bygga.
Det finns några få exempel, där pojkar leker med dockor och flickor med t.ex. Meccano. Men har försökt tvinga dem att byta utan att lyckas. Undantagen växer dessutom upp lite annorlunda än majoriteten och söker sig till fel kön när de ska para sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Intelligens styrs inte av en enskild gen utan är ett resultat av många gener som tillsammans påverkar kognitiva funktioner.
Det är du som påstår det.
Precis.