2024-11-03, 20:10
Moderator
Diagorass avatar
Hur kunde Zinar Budak bli advokat?

Vem är advokaten Zinar Budak? I polisens utredning målas bilden av honom som medhjälpare till Playa-Jonas Falk i utpressningen av börsbolagsdirektören Joachim Kuylenstierna.

Men där finns mer: Anklagelser om svartlån med ockerränta, indrivning på nattklubben Spy Bar, misstankar om fusk på högskoleprov och tidiga varningar i juristkarriären.

Frågan som kvarstår: Hur kunde han bli advokat?

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/hur-kunde-zinar-budak-bli-advokat/

Handlar förmodligen om kvotering och mångfaldsplaner.
Citera
2024-11-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Hur kunde Zinar Budak bli advokat?

Vem är advokaten Zinar Budak? I polisens utredning målas bilden av honom som medhjälpare till Playa-Jonas Falk i utpressningen av börsbolagsdirektören Joachim Kuylenstierna.

Men där finns mer: Anklagelser om svartlån med ockerränta, indrivning på nattklubben Spy Bar, misstankar om fusk på högskoleprov och tidiga varningar i juristkarriären.

Frågan som kvarstår: Hur kunde han bli advokat?

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/hur-kunde-zinar-budak-bli-advokat/

Handlar förmodligen om kvotering och mångfaldsplaner.
Det är just det sista som är svaret! Dina 2 sista rader. Alla vet, Alla andra Advokater vet, Advokatsamfundet vet.. och det skrapas bara på ytan.
Citera
2024-11-04, 11:24
Medlem
Jag har inte sett att FUP lagts upp ännu för de övriga relaterade brotten i målet, så de kommer nedan då de innehåller en hel del intressant läsning.

Södertörns tingsrätt:
Citera
2024-11-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
du känner både auktoriserade översättare och fastighetsmäklare i området, så då får vi väl anta du bor där då, så vad är din grej mot falk då?

Nej, jag bor inte i Sitges och har inget otalt med Falk. Jag bara tycker det är ett intressant fall som säger en hel del om dagens Sverige. Ett fall som har hållit på i snart 20 år och som inte verkar ta slut den närmsta tiden. Inte bara själva händelseförloppet är intressant, även hur det har berättats i media. Undrar vad snubben som gjorde SVT's så kallade dokumentär från 2018 tänker nu?
Citera
2024-11-05, 07:47
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMX-CPH
Nej, jag bor inte i Sitges och har inget otalt med Falk. Jag bara tycker det är ett intressant fall som säger en hel del om dagens Sverige. Ett fall som har hållit på i snart 20 år och som inte verkar ta slut den närmsta tiden. Inte bara själva händelseförloppet är intressant, även hur det har berättats i media. Undrar vad snubben som gjorde SVT's så kallade dokumentär från 2018 tänker nu?
"Aha, mtrl för en till!"
Eller vad är det du försöker antyda?
Citera
2024-11-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har inte sett att FUP lagts upp ännu för de övriga relaterade brotten i målet, så de kommer nedan då de innehåller en hel del intressant läsning.

Södertörns tingsrätt:

Tack för delningen. Det är verkligen inga större genier som anlitades för mordbranden hemma hos Fastators viceVD i Saltsjö Duvnäs:

Klockan 20:51 beställs en Bolt-taxi från Arkadvägen 5 i Johanneshov till Kaplansbacken 10 i
Saltsjö-Duvnäs, det vill säga grannfastigheten till målsägandens bostad. Beställningen görs från
kontot ”Seedy G”. Taxibokningen kopplas till två telefonnummer och en mailadress, vilka i sin tur
kan kopplas till Eliman. Plamedi har i förhör uppgett att han bett Eliman boka resan.
Klockan 20:58 anländer taxin till Arkadvägen 5 i Johanneshov.
Klockan 21:11 stannar taxin på Fogdevägen 1 i Saltsjö-Duvnäs, vilket ligger cirka 100 meter från
målsägandens adress.
Klockan 21:13 kopplar telefonnumret 46720250935 upp på en basstation som täcker
målsägandens adress och där taxin stannar. Plamedi kan länkas till detta nummer.
Klockan 21:18 dras betalningen för taxiresan till Bolt på 171 kronor från Elimans konto.
Klockan 21:19 görs en ny taxibokning via Bolts app från samma konto ”Seedy G”. Resan är en
återresa från Rättarbacken 20 i Saltsjö-Duvnäs (cirka 200 meter från målsägandens adress), till
Hammarby Fabriksväg 61 i Johanneshov. Plamedi har i förhör uppgett att han bett Eliman boka
resan.
Klockan 21:26 anländer taxin till Rättarbacken.
Cirka klockan 21:30 antänds målsägandens garage. Gärningsmännen har sönder en fönsterruta
och tänder sedan eld på huset genom att kasta en grön dunk alkylatbensin mot huset. Det börjar
att brinna runt fönstret och på marken innan målsäganden, hans söner samt en granne lyckas
släcka branden.
Klockan 21:31 påbörjas taxiresan från Rättarbacken 20 tillbaka mot Johanneshov.

Kopierat från sid 41 i Södertörns_TR_B_18001-23_Aktbil_607,_Förundersökningsprotokoll_(23_.pdf
Citera
2024-11-05, 11:38
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMX-CPH
Tack för delningen. Det är verkligen inga större genier som anlitades för mordbranden hemma hos Fastators viceVD i Saltsjö Duvnäs:

Klockan 20:51 beställs en Bolt-taxi från Arkadvägen 5 i Johanneshov till Kaplansbacken 10 i
Saltsjö-Duvnäs, det vill säga grannfastigheten till målsägandens bostad. Beställningen görs från
kontot ”Seedy G”. Taxibokningen kopplas till två telefonnummer och en mailadress, vilka i sin tur
kan kopplas till Eliman. Plamedi har i förhör uppgett att han bett Eliman boka resan.
Klockan 20:58 anländer taxin till Arkadvägen 5 i Johanneshov.
Klockan 21:11 stannar taxin på Fogdevägen 1 i Saltsjö-Duvnäs, vilket ligger cirka 100 meter från
målsägandens adress.
Klockan 21:13 kopplar telefonnumret 46720250935 upp på en basstation som täcker
målsägandens adress och där taxin stannar. Plamedi kan länkas till detta nummer.
Klockan 21:18 dras betalningen för taxiresan till Bolt på 171 kronor från Elimans konto.
Klockan 21:19 görs en ny taxibokning via Bolts app från samma konto ”Seedy G”. Resan är en
återresa från Rättarbacken 20 i Saltsjö-Duvnäs (cirka 200 meter från målsägandens adress), till
Hammarby Fabriksväg 61 i Johanneshov. Plamedi har i förhör uppgett att han bett Eliman boka
resan.
Klockan 21:26 anländer taxin till Rättarbacken.
Cirka klockan 21:30 antänds målsägandens garage. Gärningsmännen har sönder en fönsterruta
och tänder sedan eld på huset genom att kasta en grön dunk alkylatbensin mot huset. Det börjar
att brinna runt fönstret och på marken innan målsäganden, hans söner samt en granne lyckas
släcka branden.
Klockan 21:31 påbörjas taxiresan från Rättarbacken 20 tillbaka mot Johanneshov.

Kopierat från sid 41 i Södertörns_TR_B_18001-23_Aktbil_607,_Förundersökningsprotokoll_(23_.pdf

Hahaha ja det är underbart korkat! Och så här tycker jag det ser ut mest i varenda FUP där dessa babbar ur intelligensreserven verkat! Den som gett själva uppdraget i bakgrunden till dessa tröttmössor borde försäkrat sig om att deras iq var högre än deras skostorlek!
Senast redigerad av EjSvensk 2024-11-05 kl. 11:48.
Citera
2024-11-05, 19:59
Medlem
När man går igenom allt verkar det ju vara otroligt tunt det åklagaren har lyckats skrapa ihop mot advokaten i fallet mot Kuylenstierna, tveksamma indicier inget mer, samtidigt är det endast hans namn och bild, inga andra åtalade, som väldigt tidigt har publicerats offentligt i expressen vilket kommer skada karriären. Enligt deras krimpodd också så nämns han som "ett stjärnskott" och som en väldigt duktig advokat tydligen. Pedofiler och våldtäktsmän blir inte uthängda ens vid dom. Vi får vänta och se vad som komma skall..
Harriet däremot som aldrig ens åtalades i detta, som gav utpressarna kodordet som Joakim Kuylenstierna begärde och faktiskt mottog för att bekräfta att det var rätt personer han kommunicerade via meddelanden med. Det här är långt innan en advokat ens kommer in i bilden och kontakten mellan parterna är ju redan etablerad här vad jag förstår. Tycker det luktar lite skumt från åklagarhållet om man ska vara helt uppriktig i sakfråga, även särskilt eftersom Joakim själv inte är så oskyldig verkar det som.
Citera
2024-11-05, 20:49
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojaeeee
När man går igenom allt verkar det ju vara otroligt tunt det åklagaren har lyckats skrapa ihop mot advokaten i fallet mot Kuylenstierna, tveksamma indicier inget mer, samtidigt är det endast hans namn och bild, inga andra åtalade, som väldigt tidigt har publicerats offentligt i expressen vilket kommer skada karriären. Enligt deras krimpodd också så nämns han som "ett stjärnskott" och som en väldigt duktig advokat tydligen. Pedofiler och våldtäktsmän blir inte uthängda ens vid dom. Vi får vänta och se vad som komma skall..
Harriet däremot som aldrig ens åtalades i detta, som gav utpressarna kodordet som Joakim Kuylenstierna begärde och faktiskt mottog för att bekräfta att det var rätt personer han kommunicerade via meddelanden med. Det här är långt innan en advokat ens kommer in i bilden och kontakten mellan parterna är ju redan etablerad här vad jag förstår. Tycker det luktar lite skumt från åklagarhållet om man ska vara helt uppriktig i sakfråga, även särskilt eftersom Joakim själv inte är så oskyldig verkar det som.

Advokaten kommer ryka ändå , han har ju sysslat med olaglig utlåning , ocker , hot , utpressning o.s.v och i den delen är bevisningen mer än stark. Polisen/rättsväsendet vill i största möjliga mån rensa upp i det "nya" klientelet av oseriösa advokater som tillkommit men jag skulle tro att man bara lyckas skrapa på ytan.
Citera
2024-11-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Advokaten kommer ryka ändå , han har ju sysslat med olaglig utlåning , ocker , hot , utpressning o.s.v och i den delen är bevisningen mer än stark. Polisen/rättsväsendet vill i största möjliga mån rensa upp i det "nya" klientelet av oseriösa advokater som tillkommit men jag skulle tro att man bara lyckas skrapa på ytan.

Mer än stark bevisning är nog en stor överdrift. Vi får se, tingsrätten är ju inte direkt kända för att få till det på första försöket. En av målsägande är en kåkfarare som sitter inne just nu och är skuldsatt på 10+miljoner kr, mer än väl incitament för att ljuga här. Andra målsägande har inte hållit med åklagaren gällande händelseförlopp osv, mycket kommer komma fram i hur man hanterat detta. De andra punkterna är en separat fråga. På ditt inlägg ("han har sysslat med...") låter det som att det är bevisat och domen har vunnit laga kraft, vilket inte har skett. Vi får vänta och se helt enkelt, det är allt jag säger.
Senast redigerad av jojaeeee 2024-11-05 kl. 21:08.
Citera
2024-11-05, 21:10
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojaeeee
Mer än stark bevisning är nog en stor överdrift. En av målsägande är en kåkfarare som sitter inne just nu och är skuldsatt på 10+miljoner kr, mer än väl incitament för att ljuga här. Andra målsägande har inte hållit med åklagaren gällande händelseförlopp osv, mycket kommer komma fram i hur man hanterat detta. De andra punkterna är en separat fråga. På ditt inlägg ("han har sysslat med...") låter det som att det är bevisat och domen har vunnit laga kraft, vilket inte har skett. Vi får vänta och se helt enkelt, det är allt jag säger.

Jag håller inte med dig där , överföringarna/återbetalningar till advokatens konton på stora belopp som inte harmoniserar ens i närhet av en "hög" låneränta samt vittnesmål från en moder , syskon , dokumentation för lån dom tagit för att kunna betala o.s.v. Telsamtal med mordhot , incidenten på stureplan m.m det anser i vilket fall jag är starka bevis och enligt min erfarenhet så räcker detta mer än väl till fällande dom.
Senast redigerad av EjSvensk 2024-11-05 kl. 21:13.
Citera
2024-11-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Jag håller inte med dig där , överföringarna/återbetalningar till advokatens konton på stora belopp som inte harmoniserar ens i närhet av en "hög" låneränta samt vittnesmål från en moder , syskon , dokumentation för lån dom tagit för att kunna betala o.s.v. Telsamtal med mordhot , incidenten på stureplan m.m det anser i vilket fall jag är starka bevis och enligt min erfarenhet så räcker detta mer än väl till fällande dom.

Som sagt, i denna bit av åtalet är bevisning visserligen mer omfattande gällande det du nämner om transaktioner och liknande (ocker). Så mycket håller jag med dig om. Dock hur mycket som stämmer gällande hoten osv återstår att se. Känns ovanligt korkat annars att på sitt eget registrerade nummer mordhota folk. Har inte koll på om det ska ha spelats in av polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in