2024-10-20, 15:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Artikeln byggde på en "hel mängd källor", många fler än vad som postats här i tråden.

När forskarna pratar om IQ är det det här de syftar på: Verbal reasoning (logic, vocabulary), matrix reasoning (visual problem solving, analogies), letter and number series (computational/mathematical) and 3D rotation (spatial reasoning)

Och ja det stämmer att män i genomsnitt får bättre resultat på spatial förmåga. Medans kvinnor får något bättre resultat på verbal förmåga.

Du vet i vanlig ordning inte vad du pratar om, men jag orkar inte skriva med dig mer. Det spelar ingen roll vad jag skriver härefter, eftersom du vägrar acceptera skillnaderna ändå. Trots att de går att mäta direkt (IQ) och indirekt (prestation högskoleprovet, inkomster, anställningar inom komplexa yrken m.m.). Skriv du med någon annan istället.
Citera
2024-10-20, 15:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
När forskarna pratar om IQ är det det här de syftar på: Verbal reasoning (logic, vocabulary), matrix reasoning (visual problem solving, analogies), letter and number series (computational/mathematical) and 3D rotation (spatial reasoning).

Och som sagt, när det gäller spatial förmåga gör män något bättre ifrån sig. Det är nog det du syftar på när du skriver om att "se mönster".
Jag har inte med det vokabulära i det där, däremot logiska resonemang, men i övrigt stämmer det väl med det jag säger. Man ser i bilder på nått sätt och kan dra slutsatser av det.
Citera
2024-10-20, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du vet i vanlig ordning inte vad du pratar om, men jag orkar inte skriva med dig mer. Det spelar ingen roll vad jag skriver härefter, eftersom du vägrar acceptera skillnaderna ändå. Trots att de går att mäta direkt (IQ) och indirekt (prestation högskoleprovet, inkomster, anställningar inom komplexa yrken m.m.). Skriv du med någon annan istället.

Men snälla du, enligt dig är vi här för att diskutera IQ, endast IQ. Inte högskoleprovet, inte inkomster eller anställningar. Bara IQ.

Ska vi gå efter forskarvärldens definition av IQ eller ska vi gå efter din definition av IQ?

Om vi ska gå efter din definition av IQ så får du väldigt gärna redogöra för den här så att vi andra vet vad som ska diskuteras.
Citera
2024-10-20, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag har inte med det vokabulära i det där, däremot logiska resonemang, men i övrigt stämmer det väl med det jag säger. Man ser i bilder på nått sätt och kan dra slutsatser av det.

Ahh ok, så vi skiter i forskarvärldens definition och går efter - "man ser i bilder på nåt sätt"

Gött, tack för en väldigt givande diskussion om IQ och eventuella könsskillnader därvidlag.
Citera
2024-10-20, 16:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ahh ok, så vi skiter i forskarvärldens definition och går efter - "man ser i bilder på nåt sätt"

Gött, tack för en väldigt givande diskussion om IQ och eventuella könsskillnader därvidlag.
Vad svamlar du om, det är en komprimering av deras definition. Siffror, bokstäver, ord och föremål är saker som man kan skapa bilder i sitt huvud av. Jag skrev faktiskt att jag till stor del, höll med om deras definition, som till stor del stämmer med det jag skrev. Ser du inte mönstret?
Citera
2024-10-20, 16:11
Avslutad
Citat:
Vad svamlar du om, det är en komprimering av deras definition. Siffror, bokstäver, ord och föremål är saker som man kan skapa bilder i sitt huvud av. Jag skrev faktiskt att jag till stor del, höll med om deras definition, som till stor del stämmer med det jag skrev. Ser du inte mönstret?

Varför räknar du då bort den verbala delen?
Citera
2024-10-20, 16:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Varför räknar du då bort den verbala delen?
Vokabulära. Att man måste kunna vissa ord. Men saker går att förklara på andra sätt. T.ex. genom en bild. Jag ser inte det som ett absolut krav att man är bra på att formulera sig, men man behöver förstås göra sig förstådd och det man säger måste hänga ihop, vara logiskt.
Citera
2024-10-20, 16:21
Avslutad
Citat:
Vokabulära. Att man måste kunna vissa ord. Men saker går att förklara på andra sätt. T.ex. genom en bild. Jag ser inte det som ett absolut krav att man är bra på att formulera sig, men man behöver förstås göra sig förstådd och det man säger måste hänga ihop, vara logiskt.

Fast den verbala delen består av logiska resonemang och läsförståelse.

Vad menar du med "vokabulära"? Blandar du ihop med högskoleprovet? Där finns en del där man ska kunna betydelsen av vissa ord.

Edit, rättelse den verbala delen består också av ordförståelse precis som högskoleprovet.
Senast redigerad av Jenny9 2024-10-20 kl. 16:36.
Citera
2024-10-20, 16:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Fast den verbala delen består av logiska resonemang och läsförståelse.

Vad menar du med "vokabulära"? Blandar du ihop med högskoleprovet? Där finns en del där man ska kunna betydelsen av vissa ord.
Man brukar köra språkdelen i tidningar i samband med att högskoleprovet varit. Jag brukar roa mig med det och det brukar gå riktigt bra.

https://tyda.se/search/vokabul%C3%A4r

Jag menar att man inte behöver kunna en massa specialord, om man kan förklara vad man menar på annat sätt. Det fanns med i din vetenskapliga beskrivning av Intelligens.

Är det fel menar du?
Citera
2024-10-20, 16:40
Avslutad
Citat:
Man brukar köra språkdelen i tidningar i samband med att högskoleprovet varit. Jag brukar roa mig med det och det brukar gå riktigt bra.

https://tyda.se/search/vokabul%C3%A4r

Jag menar att man inte behöver kunna en massa specialord, om man kan förklara vad man menar på annat sätt. Det fanns med i din vetenskapliga beskrivning av Intelligens.

Är det fel menar du?

Jag rättade mig själv precis, i IQ testens verbala del verkar också ordförståelse ingå precis som i högskoleprovet.

Den delen av högskoleprovet brukar gå väldigt bra för mig med.

Det ingår i IQ testen som alltså mäter Intelligence quotient.
Senast redigerad av Jenny9 2024-10-20 kl. 16:48.
Citera
2024-10-20, 17:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag rättade mig själv precis, i IQ testens verbala del verkar också ordförståelse ingå precis som i högskoleprovet.

Den delen av högskoleprovet brukar gå väldigt bra för mig med.

Det ingår i IQ testen som alltså mäter Intelligence quotient.
Nej, det kan det inte göra. IQ, intelligenskvot, alltså Intelligence quotient, på engelska har inget ordtest, bara figurer där man ska se mönster.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient

Det är sånt här som är problemet, man kallar saker sånt de inte är, i postmodern anda. Ordförståelse är en bildningsfråga, som till viss del hänger ihop med intelligens, men inte nödvändigtvis visar på det.
Citera
2024-10-20, 18:14
Avslutad
Citat:
Nej, det kan det inte göra. IQ, intelligenskvot, alltså Intelligence quotient, på engelska har inget ordtest, bara figurer där man ska se mönster.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient

Det är sånt här som är problemet, man kallar saker sånt de inte är, i postmodern anda. Ordförståelse är en bildningsfråga, som till viss del hänger ihop med intelligens, men inte nödvändigtvis visar på det.

Intressant, enligt artikeln så handlar "quotient" om hur man räknar ut poängen av IQ test.

I övrigt så finns det flera olika sorters IQ-test enligt artikeln du postade......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in