2024-10-30, 22:25
Medlem
Jag har under många många år haft 1000 Mbit fiber via Telenor som funkar perfekt.
Men sedan några månader tillbaka så har jag flyttat. Enligt Telenor så ska även nya adressen ha 1000 Mbit, men i praktiken får man bara 100 Mbit. Nätverkskort eller Router länkar bara upp i 100 Mbit.

Den som bodde på adressen innan mig förklarade att han redan felanmält det flera gånger och Telenor kom till slut fram till att kablarna mellan närmsta switchar/routrar fram till fastigheten är för långa, mer än 100m (vet inte exakt) så därför länkar det bara upp i 100 Mbit, något de inte varit villiga att fixa då det troligen blir ganska kostsamt.

Jag har därför gått i tankarna på att istället välja 5G abonnemang. Vad tror ni om det jämfört med Fiber 100 Mbit?

Jag har inte testat 5G än, men har sedan tidigare en gammal 4G+ router som jag satt in ett SIM-kort i och kom upp i typ 300-400 Mbit i alla fall och 5G lär inte vara sämre, lär också vara bättre för lågping-saker som spel. Kostnaden spelar ingen roll då jag får kraftig rabatt p.g.a. en företagsrelation till Telenor.

Hastighetsmässigt så bör jag välja 5G då 100 Mbit fiber är ganska trögt. Sitta och ladda ner ett spel till konsolerna idag tar ju evigheter när de kan vara 20-30-40-50 GB stora.

Tankar?
Citera
2024-10-30, 22:36
Medlem
Med fiber så kan du ju köra kabel hela vägen in till konsollen och då vet du vad du får.

Med 5G så faller mycket bort längs vägen. Kanske är 5G så brutalt mycket snabbare endå, har ingen aning. Men det är värt att ha i åtanke.
Citera
2024-10-30, 22:42
Medlem
datalogs avatar
Får du 300-400 Mbps på 4G så kommer du sannolikt få mycket bättre på 5G. Jag brukar få runt 500-800 Mbps i normala fall inne i stan och förorten, har som allra bäst fått 1350 Mbps. Pingen kommer dock vara högre, du kan räkna med 10-15 ms på 5G. Kör du linan från Telenor kommer du troligen få runt 1 ms, så spelar du mycket FPS är nog den fasta linan bättre ändå.
Citera
2024-10-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Får du 300-400 Mbps på 4G så kommer du sannolikt få mycket bättre på 5G. Jag brukar få runt 500-800 Mbps i normala fall inne i stan och förorten, har som allra bäst fått 1350 Mbps. Pingen kommer dock vara högre, du kan räkna med 10-15 ms på 5G. Kör du linan från Telenor kommer du troligen få runt 1 ms, så spelar du mycket FPS är nog den fasta linan bättre ändå.

Tack, nej jag spelar nästan inget FPS numera, men frun gör det, men tror nog inte hon är så avancerad att 10-15 ms spelar någon roll för henne.

Själv är jag uppfödd med analog modemuppkoppling och Quake/Quake World spelen där man kunde ha 300 ms i ping. Det var inte roligt så klart, men alla andra hade samma förutsättningar så då spelade det inte så stor roll. 15 ms är ingenting

Det jag personligen bryr mig mer om är hastighet/bandbredd just nu och tror inte frun skulle märka någon skillnad i spelen heller, så kanske 5G är bättre, men jag är inte insatt nog för att veta hur bra 5G presterar med mycket olika trafik samtidigt. Behöver inte vara mycket bandbredd totalt, men säg 2st 4k video stream igång samtidigt medans xboxen också laddar ner ett spel på 30 GB och frun laddar ner nåt från Steam (jo det blir så klart mycket totalt, men ändå). Vet inte vad som blir bäst där, men troligen 5G bara för att det är högre bandbredd.
Citera
2024-10-31, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har under många många år haft 1000 Mbit fiber via Telenor som funkar perfekt.
Men sedan några månader tillbaka så har jag flyttat. Enligt Telenor så ska även nya adressen ha 1000 Mbit, men i praktiken får man bara 100 Mbit. Nätverkskort eller Router länkar bara upp i 100 Mbit.

Den som bodde på adressen innan mig förklarade att han redan felanmält det flera gånger och Telenor kom till slut fram till att kablarna mellan närmsta switchar/routrar fram till fastigheten är för långa, mer än 100m (vet inte exakt) så därför länkar det bara upp i 100 Mbit, något de inte varit villiga att fixa då det troligen blir ganska kostsamt.

Jag har därför gått i tankarna på att istället välja 5G abonnemang. Vad tror ni om det jämfört med Fiber 100 Mbit?

Jag har inte testat 5G än, men har sedan tidigare en gammal 4G+ router som jag satt in ett SIM-kort i och kom upp i typ 300-400 Mbit i alla fall och 5G lär inte vara sämre, lär också vara bättre för lågping-saker som spel. Kostnaden spelar ingen roll då jag får kraftig rabatt p.g.a. en företagsrelation till Telenor.

Hastighetsmässigt så bör jag välja 5G då 100 Mbit fiber är ganska trögt. Sitta och ladda ner ett spel till konsolerna idag tar ju evigheter när de kan vara 20-30-40-50 GB stora.

Tankar?

Trådlöst är alltid trådlöst. Det är störningar, massvis med saker som kan påverka, finns ingen garanti för nånting. Självfallet är 5G väldigt mycket bättre än 4G, man har byggt om så det blir lägre latency och bättre flöde i trafiken, men det är fortfarande trådlöst med allt vad det innebär.

Jag har själv 1000/1000-fiber och anser mig få det jag betalar för. Senaste mätningen nyss, 929/941 och 6.1 ms responstid.
Senast redigerad av matilo 2024-10-31 kl. 00:04.
Citera
2024-10-31, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matilo
Trådlöst är alltid trådlöst. Det är störningar, massvis med saker som kan påverka, finns ingen garanti för nånting. Självfallet är 5G väldigt mycket bättre än 4G, man har byggt om så det blir lägre latency och bättre flöde i trafiken, men det är fortfarande trådlöst med allt vad det innebär.

Jag har själv 1000/1000-fiber och anser mig få det jag betalar för. Senaste mätningen nyss, 929/941.

Jo så tänker jag också, men samtidigt är 100 Mbit dåligt jämfört med vad jag är van med och känner att jag behöver mer bandbredd. Skulle gärna testa 5G utan att säga upp mitt abonnemang på fibern. Kan man göra det. Kan man typ få en 5G router hemskickad för test och sen välja?
Citera
2024-10-31, 01:27
Medlem
Jag hade Telenor fiber i flera år och det funkade bra. Tyckte det blev lite dyrt i längden och när jag skaffade familje abb på mobilen så fick jag jättebra deal på 5G internet. Har 150 Mbit och det funkar utmärkt till netflix osv. Har 600Mbit på mobilen. Men som sagt det beror på vad man ska göra. Ladda ned stora filer tar ju ett tag och pingen är ju lite sämre jämfört med fiber. Jag spelar inte så för mig är detta perfekt.
Citera
2024-11-05, 18:24
Medlem
xitunos avatar
Innan du bestämmer dig för trådlöst:
  • Prova att det verkligen fungerar i din bostad och att du får bra hastighet
  • Skaffa ett abonnemang med obegränsat med data
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto