Citat:
Ursprungligen postat av
datalog
Får du 300-400 Mbps på 4G så kommer du sannolikt få mycket bättre på 5G. Jag brukar få runt 500-800 Mbps i normala fall inne i stan och förorten, har som allra bäst fått 1350 Mbps. Pingen kommer dock vara högre, du kan räkna med 10-15 ms på 5G. Kör du linan från Telenor kommer du troligen få runt 1 ms, så spelar du mycket FPS är nog den fasta linan bättre ändå.
Tack, nej jag spelar nästan inget FPS numera, men frun gör det, men tror nog inte hon är så avancerad att 10-15 ms spelar någon roll för henne.
Själv är jag uppfödd med analog modemuppkoppling och Quake/Quake World spelen där man kunde ha 300 ms i ping. Det var inte roligt så klart, men alla andra hade samma förutsättningar så då spelade det inte så stor roll. 15 ms är ingenting
Det jag personligen bryr mig mer om är hastighet/bandbredd just nu och tror inte frun skulle märka någon skillnad i spelen heller, så kanske 5G är bättre, men jag är inte insatt nog för att veta hur bra 5G presterar med mycket olika trafik samtidigt. Behöver inte vara mycket bandbredd totalt, men säg 2st 4k video stream igång samtidigt medans xboxen också laddar ner ett spel på 30 GB och frun laddar ner nåt från Steam (jo det blir så klart mycket totalt, men ändå). Vet inte vad som blir bäst där, men troligen 5G bara för att det är högre bandbredd.