2024-11-05, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Givetvis bör man smörja hjulbultar.
https://msverige.se/allt-om-bilen/service-och-underhall/dack/att-byta-dack/

Biltillverkare frånsäger sig detta pga risken med överanvändning då folk i regel är totalt blåsta och kladdar på för mkt, rent av smetar in konorna i bulten.

"Det är friktionen mellan fälg och bult som hindrar bultarna från att gänga ur sig."

Så skriver någon som inte har full koll ! Bara som exempel så har rätt många bilar flytande kona vilket minimerar den friktionen. Den konstruktionen gör också att en variabel som försvårar dragning till rätt moment och låsningstryck minimeras.

/Dick
Citera
2024-11-05, 09:21
Medlem
zoombos avatar
En nära bekant hade en bil där hen anlitat ett s k däckhotell under flera år. När jag erbjöd mig att i stället sköta detta blev jag rätt förskräckt när jag skulle skifta hjul första gången, gängorna var skadade på hjulmuttrarna bortom all räddning på inte mindre än fyra muttrar!
Detta troligen pga att däckverkstaden - som dessutom är hyfsat stor - inte utbildat sina hjulskiftare korrekt och för dessa ynglingar (som det oftast handlar om) ska det gå snabbt. Momentet med att kolla för hand om gängorna drar korrekt hoppar man över innan mutterknackaren får jobba. Då händer detta.
Av samma anledning skulle jag aldrig i h-e anlita dessa hjulskiftaranläggningar som brukar dyka upp på parkeringarna på stormarknader två ggr per år. Där jobbar man bokstavligt talat på ackord och att borsta rent gängorna finns det inte tid för.

Har inte följt hela debatten/tråden här men jag har själv ett par punkter som jag tycker är viktiga:
- Börja med att kolla lufttrycket på hjulen som ska dit, går mycket snabbare när de är lösa.
- Kolla att rätt hjul ska sitta på rätt plats, vissa däck har en speciell rotationsriktning som är utmärkt med pil. Sätt dom bästa däcken bak.
- Ingen som helst smörja av något slag på muttrar eller gängor, däremot borsta eller blåsa rent så gott det går. Skadade muttrar eller bultar byts givetvis ut.
- Vissa fälgar kan ha egna muttrar/skruvar som inte är kompatibla med båda uppsättningar hjul, håll koll på detta!
- Kolla att inte plastringen som sitter på baksidan av vissa lättmetallfälgar sitter kvar på bilen när hjulet monterats bort!
- Borsta eller torka rent ytan bak på fälgen där hålen sitter och även motsvarande yta på bilen. Ytorna måste vara torra när man ska montera dit hjulet!
- Kopparpasta runt centrumhålet - speciellt viktigt om det är tajt som på vissa bilar.
- Jag drar muttrar/skruvar lite lätt med en vanlig skruvdragare enbart för att slippa veva med fälgkors men första gängtagen gör man för hand.
- När den väl står på backen: jag drar åt med fälgkors och använder också ett litet rör som förlängare där man ger alltihopa en liten "knix". Ja, det kan bli något högre moment än föreskrivet men ännu efter åtskilliga hundratals skiften har jag aldrig tappat ett hjul eller dragit sönder mutter/bult eller skadat hålet.
- Hjulen man demonterat tvättar man sen innan man lägger bort dem för säsongsförvaring. Helst i påse men låt de torka ordentligt först. Finns inget tråkigare än att behöva montera på skitiga hjul. Märker också upp positionen på insidan av fälgen.
Senast redigerad av zoombo 2024-11-05 kl. 09:24.
Citera
2024-11-05, 09:34
Medlem
När blev det en vetenskap att byta hjul på bilen? Jag har gjort det alla år jag haft bil utan att tänka mer på det. Har säkert alltid gjort fel och dragit för hårt eller för löst eller smort där man inte ska, men bilarna har fungerat och hjulen suttit kvar tills det varit dags att byta igen.

När hände det att influencers och företag lyckades tuta i folk att de inte kan göra nånting själv och att man inte ens bör försöka? Inte ens skiva bröd verkar folk klara av, det ska man göra i nån speciell lite maskin på ICA…
Citera
2024-11-05, 10:09
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vete fasen om vi någonsin kommer få fullständig klarhet i det där. En del säger bu och en del säger bä. Instruktionsboken till min bil säger inget om att man ska smörja, men heller inget om att man inte ska göra det.

En gänga skall vara ren och smord. Varför skulle det vara annorlunda på ett bilhjul? Speciellt en klick smörj på konan.
Citera
2024-11-05, 10:25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
En gänga skall vara ren och smord. Varför skulle det vara annorlunda på ett bilhjul? Speciellt en klick smörj på konan.

Verkligen inte - och speciellt inte på konan! Ytterligare en killgissare.
Ren ska den däremot vara.

Herrar konstruktörer har räknat med den friktion som en osmord gänga ger för att uppnå adekvat och korrekt fastsättning av hjulet. Detta sätts ur spel om man applicerar smörjmedel. Detta vet alla som läst maskinteknik.
Citera
2024-11-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
- Ingen som helst smörja av något slag på muttrar eller gängor, däremot borsta eller blåsa rent så gott det går. Skadade muttrar eller bultar byts givetvis ut.
- Borsta eller torka rent ytan bak på fälgen där hålen sitter och även motsvarande yta på bilen. Ytorna måste vara torra när man ska montera dit hjulet!
De här två stegen missas i princip alltid. Inte minst när hemma-pulare håller på. Bultar slängs på golvet och skitiga fälgar gör att när bulten legat på garage-golvet och gängorna plockat up skit och grus så stoppas bulten in i ett hål där den samlar upp ännu mera skit från fälgen och sedan skjuter dom fast hela härligheten med skruvdragaren.

Och sedan raskt in på Flashback med orden "BMWs gängor är dåliga, jag har fått gängpaj!"
Citera
2024-11-05, 11:01
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Nu ... Detta är några år sedan och min bilfirma med tillhörande verkstad bytte däck med såna popupptält i närhet till köpcentrum

1. Kostar ungefär 40000-60000 kr / månad i hyra + el omkring 6000 kr för 2 månader

2. All verksamhet är vit ( sen att vissa tar betalt svart är en annan sak ) för vi hade swish och vi tog betalt med kort , kontant samt swish

3.Lönen ligger på 110 -150 kr / h och vem som helst kan få en timanställning men de flesta som får chansen att "jobba" slarvar ! 3 chanser om man tabbar sig brukar va standard ! nu menar jag inte om bultarna är för hårt åtdragna , gått av , mm utan mer om hjulet ramlar av innan kunden lämnat parkeringen ! de flesta skärper sig efter andra varningen!

4. Extremt hög omsättning på folk och vissa har inte ens körkort eller ens hållt i tryckluftsmaskin !

5. Stämmer att man försöker pracka på folk däck ! som egentligen inte ens behövs bytas på flera säsonger men vi vill sälja . så om de är 9 år gamla så frågade man alltid om det inte är bättre o byta däcken !

6. Vi har ballanseringsmaskiner och nu. om det är under 10g som skiljer på vikterna är det helt acceptabelt ! skeva / rostiga fälgar kommer folk in med varje dag för omläggning ! och det kommer ge obalans !

7. OBS KUNDEN MÅSTE ALLTID KÖRA PÅ FÖR VI ANSVARAR INTE FÖR SKADOR !

Vi står där för o tjäna pengar ! och ungefär 1.5-2 miljoner i omsättning är det på 2 månader

Det är alltid bättre att göra de själv eller åka in till seriösa aktörer . och billigare !

I övrigt ! ställ era frågor

Jag har bara en enda fråga: Vad fan vill du med en sån här skitsvammeltråd?

Är du lika dålig på att byta däck som att skriva på flashback så är det spöstraff direkt. Tro fan att man byter själv när ni är så jävla dumma i huvudet.
Citera
2024-11-05, 11:13
Medlem
Jag har köpt tre begagnade bilar dom senaste tio åren. Behövt meterlång förlängare för att lossa och gängorna har varit i dåligt skick på alla tre bilarna.

Skurna muttrar,saknad mutter och sträckta bultar!

.
Senast redigerad av Tulk 2024-11-05 kl. 11:40.
Citera
2024-11-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
BMW och subaru har dem sämsta gängorna!

Vad har du för belägg/bevis för ditt påstående?
Har Subaru muttrar eller skruvar?

Om bilen har skruvar, vilket är då bäst/sämst:
Att gängan lämnar navet eller gängan lämnar skruven?
D v s var bör bäst materialkvalitet förekomma?

Att det är betydligt lättare att montera fälgar/hjul på en bil med pinnskruvar och muttrar tror jag de flesta håller med om.
Att montera t ex ett Mercedes Geländewagenhjul, som har hjulskruvar, är ingen barnlek, speciellt om man har 35r på fälgarna.

Sen undrar jag hur många som ser skillnaden på muttrar/skruvar som har sfärisk kona kontra rak kona på sätet mot fälgen.

Att det måste vara bättre med sfärisk kona förstår jag, eftersom bl a kvalitetsbilen Honda har sfäriska säten/konor.

Men VAD är det som gör sfäriska säten/konor bättre än raka konor?

Har jag funderat på länge, men inte funnit något tillfredsställande svar.

Tacksam för om någon vill utveckla och förklara(ja jag har googlat utan övertygande svar).
Citera
2024-11-05, 12:52
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Verkligen inte - och speciellt inte på konan! Ytterligare en killgissare.
Ren ska den däremot vara.

Herrar konstruktörer har räknat med den friktion som en osmord gänga ger för att uppnå adekvat och korrekt fastsättning av hjulet. Detta sätts ur spel om man applicerar smörjmedel. Detta vet alla som läst maskinteknik.

Visst. Men vad skiljer ett skruvförband som håller fast ett hjul mot alla andra skruvförband i världen?
Citera
2024-11-05, 14:09
Medlem
Citat:
Visst. Men vad skiljer ett skruvförband som håller fast ett hjul mot alla andra skruvförband i världen?
Tjaa, om man t ex jämför med ett skruvförband som håller ett cylinderlock, med ett skruvförband som håller en fälg vid ett nav, så är det i det första fallet endast för att hålla trycket underifrån stången.
I det andra fallet är det friktionen mellan nav och fälg som ska förhindra skjuvning av skruvarna.
Eller hur?
Citera
2024-11-05, 14:10
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Det är inte alltid skruvförband skall smörjas. Läs själv:
https://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=266

"Grundregeln för svensk fordonsindustri är dock att olja och fett ej används separat i en slutmontering utan fästelementen har ett integrerat beröringstorrt smörjmedel i sin ytbehandling"

Man kan väl sammanfatta det med klyschan: följ alltid tillverkarens rekommendationer. Ibland ska smörjmedel användas och då brukar man också specificera vilket och hur mycket men vid hjulskruvar/muttrar ska alltså inget sånt användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in