2024-11-04, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det som avses är 12 kilogram-force förkortat kgf (eller mer exakt så är 120 Nm = 12,2 kgf med tre gällande siffror). Dela med verktygets längd (där man har handen d.v.s) för att få vilken kraft du behöver dra verktyget med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kilogram-force
12 kg är ju då väldigt lite. De flesta drar nog hårdare än så. Även om man har kortare hävarm är det nog lätt att dra mer än så.
Citera
2024-11-04, 08:36
Medlem
-Hengpung-s avatar
Byter oftast mina däck själv. Men för något är sedan fick jag för mig för att testa Däckskiftarna för att byta från vinterdäck till sommardäck men vilket slutade med att de ändå inte bytte mina däck så jag fick göra det själv i alla fall. Chefen där ville prångla på mig nya däck för 10.000kr då mina var gamla tyckte han. Det är dom förvisso men de har fortfarande okej mönster. Jag tackade nej till de nya däcken vilket resulterade i att han inte ville byta mina däck. Jag fick behålla mina 400kr iaf.
Citera
2024-11-04, 20:36
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om skruvarna inte är för hårt åtdragna räcker ett fälgkors.
... men det var ju det de var
Citera
2024-11-04, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
... men det var ju det de var
Och det är just därför jag inte låter däckfirmor byta däck igen.
Citera
2024-11-04, 21:23
Medlem
Citat:
Det är skillnad på däckfirmor och däckfirmor. Jag skulle själv aldrig låta en däckfirma få komma i närheten av någon av mina bilar om jag inte vet vilka dom är och att dom vet vad dom pyssalr med. Annars slutar det som när snickesnacke skall mecka själv och skjuter sönder gängorna och gnäller på Flashback. "Det är dålig kvalité på BMWs gängor".
Citera
2024-11-04, 21:35
Avslutad
Har bytt ett par gånger på popup-firma, men det gör jag inte om. De drar så hårt att det är omöjligt att lossa utan förlängningsarm.

Nu kör jag på egen hand. Verktyg för att byta kostar ca 500 eller mindre, så man spar in det väldigt snabbt. Plus att man slipper allt säljsnack av balker.
Citera
2024-11-04, 21:36
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Det är skillnad på däckfirmor och däckfirmor. Jag skulle själv aldrig låta en däckfirma få komma i närheten av någon av mina bilar om jag inte vet vilka dom är och att dom vet vad dom pyssalr med. Annars slutar det som när snickesnacke skall mecka själv och skjuter sönder gängorna och gnäller på Flashback. "Det är dålig kvalité på BMWs gängor".

BMW och subaru har dem sämsta gängorna!

Men ja . många vet inte vad de håller på med .....aldrig hållt en mutterpicka med tryckluft och kunden som kommer antar den har jobbat me detta hela livet och i själva verket fått jobbet dagen innan
Citera
2024-11-04, 21:38
Medlem
Att inte olja in muttrar köper jag men vad säger FB om att köra lite M56 är det också tabu?
Citera
2024-11-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Men ja . många vet inte vad de håller på med .....aldrig hållt en mutterpicka med tryckluft och kunden som kommer antar den har jobbat me detta hela livet och i själva verket fått jobbet dagen innan
Just så.
Citera
2024-11-04, 22:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Synd att du inte hade en breaker bar när du ändå gjorde det då.
Citera
2024-11-05, 02:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Synd att du inte hade en breaker bar när du ändå gjorde det då.
Tycker jag inte. Då kanske jag hade knäckt hjulbulten.
Citera
2024-11-05, 06:09
Medlem
rotesaus avatar
Givetvis bör man smörja hjulbultar.
https://msverige.se/allt-om-bilen/service-och-underhall/dack/att-byta-dack/
Citat:
Fetta lätt på rätt ställe

En ren och lätt infettad hjulbult spar både hjulnavets gängor och kraftuttryck. Använd koppar- och aluminiumpasta. Det är bara bultens gänga som ska smörjas, det får absolut inte komma fett mellan bultens skalle (kona) och fälgen. Det är friktionen mellan fälg och bult som hindrar bultarna från att gänga ur sig.

Biltillverkare frånsäger sig detta pga risken med överanvändning då folk i regel är totalt blåsta och kladdar på för mkt, rent av smetar in konorna i bulten.
Man skall stryka slätt gängtoppen och någon halv cm mer med aluminiumpasta, och det finns då öht ingen risk för överkraft när man drar fast bulten.
Man har däremot eliminerat risken med fastsittande bultar efter vinterns salt.

Ännu viktigare är att lika sparsamt stryka pasta runt navringen på bromsskivan. Ej ut på själva anläggningsytan.

Däckverkstäder utför i regel inte detta då det tar lång tid att stryka på pastan på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in