2024-11-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rug-gowned
Nej, inte dubbelt så mycket. Här är vad Wikipedia säger:
31 European Union 2,818 Deaths / million 1,264,944
33 Russia 2,771 Deaths / million 403,463
38 Sweden 2,658 Deaths / million 27,883
Och Reuters ge inte en länk till källan till deras information

Jo, mer än dubbelt så hög andel dog i Covid i Ryssland, jämfört med EU och Sverige.

Vet du vad andel är, eller ingår inte det ordet i ditt rysk-svenska översättningsprogram?

Och Reuters är en betydligt mer trovärdig källa än Wikipedia.

Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Mer än dubbelt så hög andel som i Sverige och EU.
Citera
2024-11-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rug-gowned
den mest auktoritativa källan, WHO.

Varför skulle WHO vara mer "auktoritativ" än ryska statens officiella statistikmyndighet Rosstat, när WHO inte ens bedriver egen insamling av statistisk primärdata i Rysslands regioner?

WHO bokför bara siffror som inrapporterats av medlemsländernas regeringar.

Ifall WHOs siffra är lägre än ryska statens officiella statistikmyndighet Rosstats siffra, så innebär det att Rysslands regering försökt att försköna Rosstats statistik innan det att den sändes till WHO.

Citat:
Number of COVID-19 deaths reported to WHO
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2024-11-02 kl. 11:39.
Citera
2024-11-02, 11:47
Medlem
TVBIEs avatar
Meningslösa evighetsdiskussioner om covid kan ni väl ägna er åt i bättre lämpad tråd? De som dog, dog de med covid, i covid, eller av covid, och hur har det fastställts? Det är omöjligt att jämföra mellan länder med sådana här gissningssiffror.
Citera
2024-11-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Den här myten måste bara dö nån gång. Den är baserad på sex år gammal (2018) statistik som faktiskt bara säger att 5% saknar rinnande vatten. Dessa 5% är i princip bara folk boende långt ut på vischan, på permafrost, eller resande nomadfolk i Sibirien.

Här är ursprunget till allt, nyheter 2019 om en undersökning som ägde rum över sensommaren 2018:
rbc.ru/economics/02/04/2019/5ca1d7949a79475d1c2f6e4a

Denna gamla statistik som från början slarvigt citerades och misstolkades av Moscow Times sa egentligen bara att en femtedel av den ryska befolkningen saknar kommunala förbindelser för vatten och avlopp. Den säger samtidigt att 15% kör lokala lösningar för vatten och avlopp, att blott 5% återstår utan någotdera. De (Moscow Times) feltolkade allt medvetet och körde på att en femtedel (alltså runt 20%) saknar rubbet och får skita på dass, detta var det som nådde internationella läsare. Sen har det spunnits vidare på och förvrängts ytterligare över tid.

Hur som helst, till det statistiken faktiskt sade då... Runt 80% har kommunalt vatten och avlopp, allt gott. Men dessa
~15% som kör nämnda lokala lösningar är inte ens folk som bor mer lantligt alla gånger utan innefattar t.o.m lyxvillor i Moskvatrakten -- de kör septiktank och brunn, med pumpar och varmvattenberedare. De räknas alltså som att de saknar kommunal anslutning, så klart! Men ja, som boende märker man ingen skillnad. Ibland är det faktiskt bättre än kommunala anslutningar, alltså de där resterande ~80%, då många gamla rör är dåliga här och där.

Att mäta "levnadsstandard" via dessa siffror går inte riktigt enkelt. Detta är inte heller speciellt på något vis, hur som helst. I andra länder med utspridd bebyggelse ser man samma sak. Du drar inte rör vart fan som helst, det finns andra lösningar för att erhålla samma komfortnivå.

...Men utöver det så, jämför man med Ukraina så klarnar det kanske. Kolla ukrainsk data från 2021 (ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/zf/zf_reg/arh_zf_reg_u.htm):
Blott 60% hade då anslutning till avlopp landet över, och det ironiska i det hela, lite "kontraintuitivt" kanske för vissa, är att det blir ännu galnare om man tittar västerut. I de västliga regionerna Zjytomyr, Vinnytsija, Volyn, Tjerkasy, Rivne m.fl är det ofta färre än 50% som har vatten och avlopp. Alltså vi snackar de ukrainska nationalistfästena på gränsen till Polen, Ungern och Rumänien här. Den ukrainska statistiken ser på det stora hela bättre ut ju mer "ryskt" det blir, dvs åt syd och öst.

...Och värre blir det när man inser att Ukrstat från början räknar in lokala lösningar (brunn, septik) i "rinnande vatten"-kategorin. Så tillämpar man samma måttstock får man med andra ord ryska 95% och ukrainska 60%, rikssnitt alltså.

Ukraina är förskonat från permafrost och jätteavstånd mellan orter, har inga nomadfolk på tundran, och ändå såg deras statistik innan kriget utbröt alltså betydligt värre ut än vad äldre rysk gjorde. Den ryska ser bättre ut idag än den gjorde 2018, den ukrainska ser idag antagligen sämre ut än 2021 av förklarliga skäl, tyvärr. Gapet har alltså bara ökat.
5% är fortfarande högt för ett land med dessa naturresurser.

Du är ju en lågintelligent Putinapologet, så du kommer aldrig fatta att Ryssland är ett skitland, men om vi bortser från mätningar av levnadsstandard kan vi kolla på annan statistik:
– BNP (Ryssland ligger bakom Brasilien och Mexiko)
– BNP per capita (Ryssland ligger bakom Bahamas, Costa Rica och Litauen)
– Produktivitet (Ryssland ligger bakom Malta, Cypern och Turkiet)
– Emigration från landet (Ligger i topp 3 tillsammans framför Syrien, Filippinerna och Bangladesh)
– Utländska investerare (ligger bakom i stort sett hela Afrika)
Osv, osv.

Kan du ge ett enda exempel där Ryssland är överlägsna väst i något?
Senast redigerad av JagheterHenrik 2024-11-02 kl. 12:11.
Citera
2024-11-02, 12:21
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag vet ju som sagt att du är en lågintelligent horunge som förtjänar att pissas på av oss alla (du skulle sälja ut ditt land om Ryssland kom ditt vidriga lilla kräk), men att på allvar inte fattar poängen av det jag säger visar att din hjärna är väldigt så att säga speciellt fungerande. För vi kan ta andra exempel på länder som blir utskrattade för dess dåliga ekonomi (Guyana är trots allt ett fattigt land, även om de har naturreservat som jag erkänner att jag missat) som fortfarande har en bättre ekonomi än Ryssland, exempelvis Grönland, Malta, Italien, Amerikanska Jungfruöarna, Bahamas, Portugal, Litauen, osv. Alla dessa länder har en högre BNP per capital än Ryssland. Vad säger det om Ryssland, att det är en dålig eller en bra ekonomi?
Det heter naturresurser, inte naturreservat, och det heter BNP per capita, inte BNP per capital, och din mamma borde använda mer såpa när hon tvättar munnen på sina små snorungar. Din jämförelse med Grönland är bara barnslig. Hälften av den grönländska statens intäkter består av bidrag från Danmark. Det är på inget sätt en "bra ekonomi", utan en bidragsberoende ekonomi. Jag råder dig att lära dig lite mer om världen innan du försöker formulera argument till ditt nästa inlägg. Det kan inte vara min uppgift att lära dig så här basala saker om omvärlden.
Citera
2024-11-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Det heter naturresurser, inte naturreservat, och det heter BNP per capita, inte BNP per capital, och din mamma borde använda mer såpa när hon tvättar munnen på sina små snorungar. Din jämförelse med Grönland är bara barnslig. Hälften av den grönländska statens intäkter består av bidrag från Danmark. Det är på inget sätt en "bra ekonomi", utan en bidragsberoende ekonomi. Jag råder dig att lära dig lite mer om världen innan du försöker formulera argument till ditt nästa inlägg. Det kan inte vara min uppgift att lära dig så här basala saker om omvärlden.

Bidrag och bistånd utifrån, räknas inte in i BNP. BNP är värdet av vad som produceras. Bidrag och bistånd man ger till andra räknas inte heller in (annars hade Sverige haft betydligt lägre BNP, givet hur mycket bistånd vi ger).

Ganska imponerande att Grönland har så hög BNP per capita.

Citat:
Greenland gdp per capita for 2021 was $57,116, a 4.43% increase from 2020.

https://www.macrotrends.net/global-m...gdp-per-capita.
Citera
2024-11-02, 13:17
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Bidrag och bistånd utifrån, räknas inte in i BNP.
Det jag skrev var att det inte är någon bra ekonomi. Om hälften av statens intäkter består av bidrag från ett annat land, tycker du det är en "bra ekonomi"? Och om de verkligen har en sådan fantastisk BNP, varför kan de inte ens försörja sig själva?
Citera
2024-11-02, 16:32
Medlem
Citat:
Du vet vad autocorrect är? De flesta människor förstår att sådana uppenbara felstavningar beror på det och väljer därför att ignorera sådant för att kunna besvara sakfrågan. Du sätter ljuset på det för att du inte vill bemöta mina resonemang. Jag kan såna idioter som dig, och min största njutning är att psykiskt plåga kräk som dig.

Men det mest roliga är att du gör ett totalt självmål när du medger att Grönlands ekonomi är totalt dysfunktionell, men trots detta är deras BNP per capita högre än Rysslands. Faktum är att du, som ändå utger dig för att ha basala kunskaper i ekonomi, ändå inte ser det uppenbara: Rysslands ekonomi är totalt dysfunktionell och landet lider av ett kroniskt tillstånd av dutch disease (du vet inte vad dutch disease är så du måste googla din jåvla nolla haha). Ryssland är, hur man än mäter, ett skitland ingen normalt fungerande människa vill bo i, och detta vet alla.

Fy fan vad jag njuter av att få sätta dit såna avskum som dig. Jag tror jag ska dra en runk till tanken av att du sitter där hemma och lider samt att du tillhör bottenskrapet av samhället, de oönskade som ingen vill beblandas med! Hahaha
Citera
2024-11-02, 21:21
Medlem
TVBIEs avatar
Jag föreslår att de som deltar i diskussionen håller sig till ämnet. Vi skulle diskutera varför det går så bra för Ryssland. Här kommer ett exempel: Exporten av rysk naturgas via pipelines till Europa var större i oktober 2024 än i oktober 2023. Hur kan det komma sig? Detta skulle ni kunna diskutera, istället för att posta en massa irrelevant trams.
Citat:
Russia's Oct pipeline gas exports to Europe up 2.5% y/y, calculations show

Nov 2, 2024

Russian energy giant Gazprom's average daily natural gas supplies to Europe in October edged up by 2.5 Percent a year earlier andheld broadly steady from September, Reuters calculations showed on Friday.
https://energy.economictimes.indiati...show/114868677
Senast redigerad av TVBIE 2024-11-02 kl. 21:24.
Citera
2024-11-02, 21:43
Medlem
Citat:
Det jag skrev var att det inte är någon bra ekonomi. Om hälften av statens intäkter består av bidrag från ett annat land, tycker du det är en "bra ekonomi"? Och om de verkligen har en sådan fantastisk BNP, varför kan de inte ens försörja sig själva?

Grönland är del av Danmark, de är samma land.

Grönland försörjer sig själv bättre än vad Ryssland gör, men inte lika bra som hela Danmark. Därför får de regionalstöd inom landet Danmark, på samma sätt som mängder av små svenska glesbygdskommuner får inom Sverige.
Citera
2024-11-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ja, och jag vet hur man stänger av onödiga funktioner som jag inte behöver.
Vad duktig du är som kan stava utan autocorrect. Frågan är om du är lika duktig på nationalekonomi? Vet du exempelvis vad Rysslands största ekonomiska problem beror på? Eller tillhör du avarterna som på riktigt tror att Ryssland är ett fungerande land? Säg mig detta:
– Ryssland har haft alla möjligheter att kunna ta sig ur den fattigdom och dysfunktionella ekonomi de lever under. Varför i helvete har de då inte gjort det? Varför visar samtliga internationella rankingar att Ryssland är ett skitland parallellt med vilket U-land som helst, när övriga Europa har förbättrat sin ekonomi avsevärt?

I övrigt står jag fast vid att du är ett vidrigt kräk som förtjänar den avsky som bara anstår landsförrädare!
Citera
2024-11-02, 22:34
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Varför visar samtliga internationella rankingar att Ryssland är ett skitland parallellt med vilket U-land som helst, när övriga Europa har förbättrat sin ekonomi avsevärt?
Du verkar vara dåligt påläst. Enligt Världsbankens statistik gick Ryssland från att vara ett "Lower-middle income country" till ett "Upper-middle income country" år 2004. Sedan 2023 klassas det som ett "High-income country", vilket är den högsta kategorin på Världsbankens skala, och samma kategori som Sverige. Något "u-land" (eller "Low income country") har Ryssland aldrig varit under den tidsperiod Världsbanken har statistik för.

Citat:
World Bank country classifications by income level for 2024-2025

July 01, 2024

The World Bank Group assigns the world’s economies to four income groups: low, lower-middle, upper-middle, and high. The classifications are updated each year on July 1, based on the GNI per capita of the previous calendar year. GNI measures are expressed in United States dollars using conversion factors derived according to the Atlas method, which in its current form was introduced in 1989. The World Bank’s income classification aims to reflect a country’s level of development, drawing on Atlas GNI per capita as a broadly available indicator of economic capacity.

[..]

This year, three countries—Bulgaria, Palau, and Russia—moved from the upper-middle-income to the high-income category
https://blogs.worldbank.org/en/opend...-for-2024-2025

Jag är ledsen om dessa uppgifter gör dig besviken, men du får lufta dina känslor i någon annan tråd eller ringa Jourhavande medmänniska. I den här tråden diskuterar vi fakta, inte dina vanföreställningar eller dina känslor av raseri över att inte alla tycker som du.
Senast redigerad av TVBIE 2024-11-02 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in