Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Det var en ironisk sammanfattning av er FB-snubbars samlade ”expertis” inom tunga vetenskapsområden som bl a genetik, antropologi, IQ-forskning och psykologi. Alla vetenskapsmän som med sina obestridliga fakta går emot er agenda kallar ni för Woke eller PK-maffia.
Jag förstår. Jag vet inte vad du menar med "er" här men jag vill gärna inte bli inkluderad i den typen av trams. Om du läser mina inlägg bakåt så ser du att jag oftast är rätt noga med att resonera sammanhängde och med hänvisning till källor.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Ni startar tråd efter tråd där ni med dårars envishet hävdar att det finns genetiska raser hos människan samt att kvinnor är underlägsna män i allt, särskilt i tänkande för där är det endast män överlägset bäst i. Särskilt vita män med europeiskt ursprung.
Så er världsbild är verkligen skruvad, det håller jag med om!

Det finns inget som heter "genetiska raser", så jag vet inte riktigt vad du menar. Jag har inte sett någon hävda att det finns "genetiska raser" i tråden. Däremot har det gjorts påståenden om att de genetiska skillnaderna är för små för att människan ska kunna delas upp i raser, eller mer korrekt, underarter.
Det har jag (och ett par till skribenter) visat är ett ogiltigt argument, eftersom det gjorts indelningar både i arter och underarter där de "genetiska skillnaderna" (slarvigt uttryckt) är
mindre. Detta är alltså inget tyckande, utan en direkt logisk konsekvens.
Sedan kan det ju vara så att man med hänvisning till
andra argument ändå har rätt i att det är fel/omöjligt/ogiltigt/oetiskt att dela upp människan i underarter. Men om man säger att det inte går
på grund av att de genetiska skillnaderna är för små (som Jenny9 och Binary påstått), så har man helt enkelt bara fel (i just det argumentet).
Diskussionen har sett ut ungefär såhär:
A: De genetiska skillnaderna är för små!
B: Kolla, här har man delat in i underarter, men de genetiska skillnaderna har varit ännu mindre!
A: Nej, raser finns inte.
B: Det var inte det jag sa. Du påstod att skillnaderna är för små, men det är ett trasigt argument, förstår du det?
A: Visa mig en källa som säger att raser finns då!
B: Sluta flytta frågan. Förstår du att ditt argument inte håller? Du kan ha rätt i att människan inte går att dela upp i underarter, men just det argumentet är felaktigt.
A: Okej, visa var det står att det finns mänskliga raser på ett sätt som är vetenskapligt accepterat då!
Det blir nästan helt omöjligt att föra diskussion. Och du är ju inne på samma spår ovan, när du börjar prata om vad ett gäng knäppgökar tycker om kvinnor på Flashback.
Det har ju faktiskt ingenting att göra med
faktiska skillnader, eller hur?
Ponera två scenarion:
A) Stig-Britt hatar kvinnor
B) Stig-Britt hatar inte kvinnor
Vad för skillnad uppstår mellan scenario A och B som påverkar IQ-skillnader mellan könen? Ingenting, givetvis.