2024-11-01, 12:25
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du har inga belägg för ditt svammel, precis som du saknar belägg för att våldspyramiden som du hänvisade till i en annan tråd skulle var vetenskaplig.

Att kasta pengar på mammor har prövats om och om igen i flera länder. Få länder kastar så mycket pengar på föräldrar som Sverige.

https://www.economist.com/leaders/2024/05/23/why-paying-women-to-have-more-babies-wont-work

Jag har inga studier till mina påståenden, nej, för det har aldrig gjorts då ett sånt samhälle aldrig varit aktuellt.

Nej, det har aldrig "kastats pengar på mammor". Alltså kan du inte säga att mina påståenden inte stämmer eftersom de aldrig provats! Vem som svamlar kan du med andra ord inte veta. Det blir så otroligt svårt att hålla en saklig diskussion där man utbyter olika infallsvinklar när du bara kastar ohållbara och tunna "argument". Är inte intresserad av den typen av låga samtal.
Citera
2024-11-01, 12:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Här försöker man ha en saklig diskussion, men du försöker mest framstå som en idiot.

Jo, man betalar skatt under föräldraledigheten. All föräldrapenning man ansöker om dras det skatt på. Sen är man oftast två föräldrar, och den andra arbetar oftast och betalar också således skatt. Barnen är små en kort period i livet, senare kommer båda arbeta igen och barnen blir stora och även de börjar arbeta och betala skatt.

Hela idén med en hög svensk skatt är just att man ska hjälpas åt som samhälle och bidra till en bra livsmiljö för alla: ett samhälle som innehåller trygga individer som av den fria viljan skull vill vara med.

Du känns som en person som vill ha ett individualistiskt samhälle likt USA. Då kan vi likagärna avsluta diskussionen eftersom vi helt enkelt då tycker för olika.

Ja den föräldern som arbetar betalar skatt, men den som inte gör det betalar naturligtvis ingen skatt, oavsett vad det står på specen. Om jag ger Kalle 10 kronor och han ger tillbaka 3 kronor, har Kalle gett mig 3 kronor då? Tänk nu, täääänk!
Citera
2024-11-01, 12:28
Medlem
used66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Med tanke på hur klimatförändringarna accelererar skulle jag vara mycket tveksam till att sätta barn till världen nu.

det är på grund av sådana dårar som dig som Sverige går under på sikt. du låter Staten bestämma om du skall skaffa barn - alternativt uppskrämd av "miljöskäl" att undvika skaffa.

du är kort skrivet en idiot!
Citera
2024-11-01, 12:34
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Det handlar inte så mycket om fritt val så mycket som att de flesta försöker göra det som samhället förväntar sig av en. Vi är inte speciell mycket friare nu eftersom de flesta kvinnor känner sig tvingade till att arbeta när de kanske hellre skulle vilja vara hemma och ta hand om en familj.

Vi är också fortfarande begränsade av att män och kvinnor biologiskt är olika. "Vi" har försökt att jämna ut skillnader i decennier utan att lyckas.

T.ex. allt snack om att kvinnor dubbelarbetar för att de både arbetar och gör det mesta i hemmet.
Lösningen som föreslagits i media under alla dessa år är att män måste ta mer ansvar i hemmet. Detta eftersom 50/50 är ett mål i sig för dessa feminister.
Men det är fullt möjligt att det går emot mäns natur att bry sig lika mycket om hemmet.
Och det är fullt möjligt att förhållanden blir sämre om mannen reduceras till att städa toaletten snarare än att försöka erövra världen.
Precis på samma sätt kanske kvinnor egentligen inte vill jobba lika mycket som män vilket de enligt mig bevisligen inte vill.

Traditionella könsroller fanns där av en anledning, de har växt fram för att de fungerade. Just nu fungerar samhället uppenbarligen inte eftersom vi har en utdöende befolkning.

Så är det absolut - vissa normer är fortfarande otroligt starka och begränsar individen eftersom sanktioner från den nära bekantskapskretsen blir för påtaglig om man avviker från vad som förväntas av en.

Jag tror absolut att det är så att man har vissa egenskaper inbyggt biologiskt - exempelvis att kvinnor i regel hellre tar hand om hem och barn och att de flesta män gillar teknik. Jag tycker inte att vi ska vifta bort att vi är olika rent biologiskt och i med det också har olika styrkor - män och kvinnor kompletterar ofta varandra väldigt bra och båda arbeten är lika viktiga.

Om man lyckas skapa ett samhälle just där individen vill vara precis den vill och hyllar varandras olikheter som styrkor skulle vi nog haft ett bättre land med lyckligare människor. Just nu är jag bara trött på att det gnälls en jävla massa på kvinnor eftersom vi har ansvar för barnafödslar, barnens uppväxt, hur de är som vuxna (både pojkar och flickor) sen har vi också ansvar för sjukvården, skolor och äldrevården då dessa är kvinnodominerade.
Citera
2024-11-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Varför föds så få barn i Sverige? Undrar Statsminister Kristersson i en debattartikel i SvD, själv har Kristersson inte lyckats producera ett enda barn, han köpte och importerade i stället (det är oklar om dessa har erkänt Israels rätt att existera och om de tillfrågats om ev terroristsympatier, innan de köptes?)

https://www.svd.se/a/938Q3q/ulf-kristersson-varfor-fods-sa-fa-barn-i-sverige

Så frågan är vad Sverige kan göra för att höja nativiteten, förutom att minska på barnbidragen och sänka brottsåldern till 5 år?

Minskningen har pågått sedan 60 talet om du inte visste det. Trist med allmänbildningen på Flashback.
Citera
2024-11-01, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AborteraPojkfoster
Traditionella könsroller existerade eftersom under 99% av mänsklighetens historia var lagligt för män att misshandla, tortera och våldta kvinnor tills de underkastade sig och blev en städslav, matlagningsslav och knullslav åt mannen. Och vägrade kvinnan ändå så dödade mannen henne.

Traditionella könsroller fanns pga att mannens hjärna och kvinnans hjärna är olika, hatideologin feminism som du förespråkar tror att man kan sudda ut 200,000 år av evolution bara sådär.
Citera
2024-11-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Minskningen har pågått sedan 60 talet om du inte visste det. Trist med allmänbildningen på Flashback.

Av en tillfällighet är minskningen mer markant efter man började vaccinera mot covid.
Citera
2024-11-01, 12:39
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja den föräldern som arbetar betalar skatt, men den som inte gör det betalar naturligtvis ingen skatt, oavsett vad det står på specen. Om jag ger Kalle 10 kronor och han ger tillbaka 3 kronor, har Kalle gett mig 3 kronor då? Tänk nu, täääänk!

Det är snarare din personliga åsikt, jävligt off topic.

Pengarna jag ansöker om från försäkringskassan har jag rätt till den dagen ungen pressas ut ur min vagina - alltså är de mina. Det är min rätt som medborgare att få betalt upp till 80% av min ordinarie lön som föräldraledig om jag tidigare arbetat och betalat skatt. När jag ansöker om dessa pengar, som jag har rätt till, dras en skatt i min ansökan. Så jo, jag betalar skatt som föräldraledig.

Har du svårt att förstå hur det funkar får du googla. Återgå till ämnet och den långa kommentaren jag skrev till dig.
Citera
2024-11-01, 12:45
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AborteraPojkfoster
Traditionella könsroller existerade eftersom under 99% av mänsklighetens historia var lagligt för män att misshandla, tortera och våldta kvinnor tills de underkastade sig och blev en städslav, matlagningsslav och knullslav åt mannen. Och vägrade kvinnan ändå så dödade mannen henne.

Och inte ett enda problem med bristande födelsetal!

Det är kanske en käftsmäll du skulle behöva?
Citera
2024-11-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Av en tillfällighet är minskningen mer markant efter man började vaccinera mot covid.

Gäller det alla länder? I Japan är 60% av befolkningen redan pensionärer har jag för mig.
Citera
2024-11-01, 12:46
Medlem
AborteraPojkfosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Traditionella könsroller fanns pga att mannens hjärna och kvinnans hjärna är olika, hatideologin feminism som du förespråkar tror att man kan sudda ut 200,000 år av evolution bara sådär.
Så evolutionärt programmerade, att män måste misshandla kvinnor för att de ska leva ut sina traditionella könsroller. Och så fort det blir förbjudet för män att våldta och misshandla kvinnor till underkastelse så upphör kvinnor leva ut sina "evolutionärt programmerade könsroller".

Kvinnor kanske borde börja misshandla män tills de gör 100% av hushållsarbetet. Sedan kan vi hylla det som mäns naturliga könsroll.
Citera
2024-11-01, 12:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Med tanke på hur klimatförändringarna accelererar skulle jag vara mycket tveksam till att sätta barn till världen nu.

Klokt. Skaffa inga barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Noll framtidstro
Noll gemenskap.
Noll sammanhang.
Noll ansvar lärs ut
Otrygghet
Vuxna som beter sig som barn.
Kvinnor som lär sig att svenska vita män är fiender och onda och samhällets problem.

1+1+1+1+1+1+1 = Få barn föds.

Summerar det hela rätt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det argumentet håller nog inte fullt ut. Syd Korea med i stort sett noll invandring har den lägsta nativiteten i världen, 0,72 barn per kvinna.

Aha, så om inte en förklaring i ett litet land i norra Europa stämmer på ett helt annat land på en annan kontinent så stämmer den inte? OK? Tänka är alltså inte din avdelning. Hoppas att du inte hade någon viktig funktion i samhället innan du gick i pension.

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Unga kvinnor dejtar män, för att finna en livspartner. Men om dessa män bara vill ligga och sedan sitta vid sin dator, så blir det givetvis ingen familjebildning. Och den unga kvinnan får dejta vidare till nästa man som bara vill ligga och sitta framför datorn. Låter det som en tillfredställande "kukkarusell" tycker du?

Det kryllar av unga ensamma män som saknar en partner. Alla sitter inte vid datorn. Kvinnor i väst har sedan 90-talet levt livet som en romantisk feel good film. Allt går deras väg utan minsta ansträngning eller ansvar. Man kvoteras och befordras till utbildningar och arbeten som ligger långt bortom deras kvalifikationer. När saker sedan går snett så är det någon annans fel eller att man måste ändra regler som "plötsligt" blivit otidsenliga. Utöver det slipper man laga mat, städa, ta hand om barnen för ve den man som inte städar, lagar mat, är pappaledig och vabbar.

Dessutom har verkligheten visat oss att en man kan åtalas och dömas för våldtäkt helt utan bevis och detta även om det påstådda övergreppet skulle inträffat för decennier sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in