Citat:
Alla förstår saker på olika sätt.
Det var absolut inte så jag menade. Mina bekanta är såvitt jag vet laglydiga människor. Men till exempel min svåger har jag ju inte känt hela livet, inte heller svägerska.
Därav kan jag inte ha koll på vad de gjort tidigare. Så menade jag.
Det var absolut inte så jag menade. Mina bekanta är såvitt jag vet laglydiga människor. Men till exempel min svåger har jag ju inte känt hela livet, inte heller svägerska.
Därav kan jag inte ha koll på vad de gjort tidigare. Så menade jag.
Om det är på den nivån så lär du kunna sova lugnt. Jag är själv ”bekant” med en person som är medlem i en terrorklassad organisation. Vi träffades av en slump längre tillbaka i livet. Senast sågs vi för kanske 15 år sedan när jag stötte ihop med honom på gatan. Vi småpratade lite och efter det kollade jag upp honom och fick veta att det ligger till så här.
Man styr inte över allt sådant här själv. Att du skulle ha en fd. terrorist till svåger är ju teoretiskt möjligt men att det skulle vara något du på riktigt är helt ovetande om låter för mig osannolikt. Att du inte vet mer exakt vad han sysslat med må vara hänt men att någon helt vanlig kille skulle vara föremål för Säpos uppmärksamhet är inte sannolikt.
Utöver ovanstående är jag även ”bekant” med ytterligare en person som Säpo har stort intresse för. Det har stått i tidningen att det är så. Jag träffade honom en gång på en fest och småpratade lite med honom. Det var länge sedan och innan alla besvärande uppgifter kom fram. Just detta tog jag upp på säkerhetssamtalet eftersom det ändå var mitt val att gå på festen. Vem man har haft som klasskamrat i skolan är ju annars svårt att styra över.
Uppgifterna ovan är alltså sanna och inga skämt eller överdrifter. Att Säpo skulle ha registrerat att jag träffat ”en skum typ” en gång av en slump skulle förutsätta ett samhälle av DDR-typ. Det funkar inte så i Sverige. Däremot är det lämpligt att själv redovisa alla sådana kontakter, även ytliga. Det är ett bra sätt att så att säga disarmera frågan. Ingen kommer att hålla dig ansvarig för saker som du varit fullt öppen med. Det är själva beteendet att inte vara öppen med saker som gör dig till en potentiell säkerhetsrisk.