2024-11-01, 08:18
Medlem
För att ni politiker förstört landet under några få decennier.
Citera
2024-11-01, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det är tvärt om. Det finns väldigt få svenska kvinnor värda att sättas på. De är wokehjärntvättade. Inget att ha.

Det finns inget som säger att det både kan vara så som du skriver och att det inte finns tillräckligt många män som lever upp till kvinnornas förväntningar.
Citera
2024-11-01, 08:21
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Forskarna säger dessa tre faktorer driver nedgången av födslar.

1 Städer (Urbanisering)

2 Kvinnors utbildning

3 Färre religiösa.

Så vi behöver bli jordbrukare igen. Förbjuda kvinnors utbildning och bli religiösa.

Japanerna har slängt pengar på problemet i 50 år och det har inte funkat.

Några idéer är att koppla antal barn och när man får gå i pension. Inga barn - 75år Ett barn - 70 år Två barn - 65 år Tre barn eller mer - 63 år. De som är barnlösa får adoptera och räkna. De som inte kan ta hand om sina barn får inte räkna av det. Det går säkert att räkna ut exakt ålder.

"Forskarna säger" - du får ypperligt gärna länka dina påståenden om du nu menar att det skulle vara forskning bakom dessa. I call bullshit.

Eftersom ditt inlägg var otroligt platt och visar på gigantisk okunskap om mycket - men mest svensk historia - ska jag förklara grundligt för dig.

Om du ser på U-länder där folk gör precis allt det du listade är det inte något vinnande koncept som samhälle. Det räcker med att gå tillbaka i Sveriges historia - det är bara senaste 150 åren vi varit ett rikare land, innan dess var Sverige ett fattigt bondesamhälle. Men skaffa många barn gjorde man - absolut. Varför? Av samma anledningar som u-länder idag skaffar många barn: de är en slags pensionsförsäkring för föräldrarna då de inte kan förlita sig på staten när de blir gamla och inte kan ta hand om sig själva varken ekonomiskt eller fysiskt.

Det är inte den typen av barnafödande vi vill ha i Sverige. Vi vill ha kvalitet och varje individ ska vara önskad, viktig och en god samhällsmedborgare (det sistnämnda är varför man började med skolan överhuvudtaget för svenskarna - tidigare när alla var bönder såg man sig mer som tillhörande i lokala byn/landskapet typ "smålänning" än att man var "svensk"). De flesta med svensk påbrå vill just ha kvalitet när de skaffar barn - till skillnad från typ somalier som skaffar många barn för det är status i hemlandet.

Så hur får vi fler SVENSKAR att skaffa fler barn?

1. Se över föräldrapenningen. Absurt hur mycket ens ekonomiska standard sjunker när man är hemma med småbarn.
2. Se över förskolorna/skolornas kvalitet. Höj lönen för samtliga lärare, minska barngrupperna och skapa en miljö som svenska föräldrar faktiskt VILL lämna sina barn i, inte för att de MÅSTE.
3. Svenska män får ta och steppa upp. Se min tidigare tråd: (FB) Svenska män orsak till att det föds få barn
Citera
2024-11-01, 08:31
Medlem
-Fake-News-s avatar
Varför vill han plötsligt att vi ska föda fler? Planerar han skicka våra barn i krig mot ryssland framöver eller andra fronter i och med att vi är med i nato nu?
Citera
2024-11-01, 08:33
Medlem
-Fake-News-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det finns inget som säger att det både kan vara så som du skriver och att det inte finns tillräckligt många män som lever upp till kvinnornas förväntningar.

Vi som har tröttnat på tokvänstermarinerade, "refugees welcome" woke feminazis anstränger oss inte för att locka dessa kvinnor. Vi vill inte ha dom, det är därför dom vänder sig till svarta och muslimer som bara är ute efter att få doppa i nånting, vad som helst. Att vi "inte lever upp till kvinnornas förväntningar" ger jag inget för. Det betyder bara att vi inte är woke, vänster, feministiska, galna osv.

Dessa "kvinnor" som saknar all kvinnlighet kan dra åt helvete.
Senast redigerad av -Fake-News- 2024-11-01 kl. 08:35.
Citera
2024-11-01, 08:35
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Kul med ett perspektiv som avviker från det som annars dominerade tråden, och med betydligt mer än bara något korn av sanning dessutom.
Sedan tror jag inte det går att peka finger på endera könet. Tinder-gapet existerar verkligen, som exempel andra varit inne på.

Men jag tror att den största anledningen är den investering i både tid och pengar det innebär att skaffa barn, och vad folk idag förväntar sig av livet.
Först ska man ju leva livet lite och syssla med självförverkligande till 30+. Vill man ha någon fritid är 2 barn det mesta man kan ha. Börjar man skaffa barn först efter 30 är det svårare att skaffa 2, sedan vänta tills de är mer självgående för att köra på 3 eller fler.

Sedan är det ju snordyrt med barn. Med en medianlön på 36 tusen får man ca 28 tusen efter skatt. Även med maxade 7 dagar i veckan ger föräldrapenningen 19,5 tusen, eller 8,5 tusen mindre i månaden efter skatt. För att inte tala om vad det kostar om man ligger över inkomsttaket för föräldrapenningen, eller tar ut min-dagar. Barnbidraget räcker inte långt för att kompensera, tror knappt det ens täcker inkomstbortfallet från VAB under småbarnsåren.
Det är väl någonstans i spannet 1,5-2 miljoner de kostar fram till att de fyller 18, om man tar med allt.
Och eftersom bankerna är medvetna om vad barn kostar, och justerar sina kalkyler baserat på det, så gäller det att man redan då man skaffar sitt hus/boende vet hur många barn man vill ha. Har man ett hus som lämpar sig för 2, sedan precis klarar att klämma in #3, så ska man inte missta sig och tro att man kan byta upp sig i storlek när #4 är på gång.

Så till trådens frågeställning om vad man kan göra för att öka barnafödandet. Jag har själv 4 barn, och för varje barn efter #2 har det handlat om ett övervägande rörande om vi har råd, och om vi har tillräckligt med tid. Vi båda har velat ha fler barn. I vårt fall har vi valt att skaffa ett till barn, men jag kan lätt se att det för andra kunnat varit en brytpunkt där man bedömt att det inte hade funkat.

Föräldrapenningen, varför är den 80%? Och med högre skatt än på arbete? Höj föräldrapenningen till 100%.
Just småbarnsåren då det ofta kommer stora utgifter för större boende, en mer familjeanpassad bil, etc., så är det onödigt att det även ska kosta drygt 100 tusen extra att vara föräldraledig jämfört med att jobba.

Den lagliga rätten för båda föräldrarna att vara obetalt föräldraledig 25% fram till att barnet fyller 8 år. Barn tar tid, med ett barn kanske det funkar att jobba 100%, men med flera barn behöver man den tiden för att livet över huvud taget skall gå ihop. Så om man vill öka barnafödandet gör denna ledighet helt eller delvis betald, och i stället för 25% oaktat antalet barn exempelvis 25% per barn under 8 år som föräldrarna kan dela mellan sig.

Sedan kan man ju ha åsikten att folk utan barn inte ska behöva betala för andras barn. Men det är ju inte ett svar på frågeställningen TS hade.

Nä, men absolut klart min tråd inte är huvudanledning i sig - min tråd är snarare en större sanning för de som redan lever i en relation med barn än de som är på g att skaffa familj.

Ja, det är oftast tid/råd frågan som som spelar stor roll i barnfrågan. Svenskar vill gärna ha en viss standard och bekvämt ta bilen till stormarknaden när vi ska handla till skillnad från invandrare som hoppar på bussen med fem stycken ungar i släptåg som sen m
Lever de rövare inne i affären med en mamma i fronten som inte pallar säga till.

Du har helt rätt gällande ekonomin. Det sparande du måste ha till dina barn för att nå svensk standard är också absurt. Bara detta att du i princip idag måste ha råd att köpa en lägenhet till dina barn - om du vill att de ska flytta hemifrån innan de är 25 eller äldre - är sjukt. Alla föräldrar har givetvis inte råd med det. Förbättra bostadsmarknaden för unga och bygg fler hyresrätter.

Håller också med om det du skrev med föräldrapenning. Den måste ses över.

Sen tror jag också att förskola/skolan är en stor negativ faktor. Just nu lämnar föräldrar sina barn på dessa för att de måste, inte för att de vill. Gör förskolan/skolan till en attraktiv miljö (höj lönerna/minska barngrupperna) där barn vill vara och föräldrar känner sig 110% säkra att deras barn tas väl om hand.
Citera
2024-11-01, 08:43
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Brist på framtidstro är nog en stor bidragande åsikt. Och tyvärr lär detta inte ändras den närmaste tiden. Kristersson själv sade i sin regeringsförklaring att kampen mot brottsligheten blir lång och att det kan bli värre innan det blir bättre.

Dessutom tycks den västerländska kulturen ha hamnat i en återvändsgränd. Vuxna som beter sig som barn upp i 30-40 år åldern kombinerat med statssanktionerad feminism leder inte till så många barn.
Jag tänker på fattiga människor förr i tiden. Hade de "framtidstro"? Knappast, men de skapade familjer och satte barn till världen ändå. Däremot hade de säker vad inom kristendomen kallas för "hopp".

Problemet är, precis som du säger, kulturellt och har att göra med att folk slutat ta hänsyn till Guds vilja när de lever sina liv. "Var fruktbara och föröka er", lyder budet. Förr var detta en självklarhet och barnlöshet sågs som något abnormt.

Det gör ont i hjärtat på mig när jag tänker på alla barn som inte fått födas pga. svenskarnas egoism och självupptagenhet. Detta kan bara beskrivas som en kulturell nedgång och ett samhälleligt förfall. /En stolt tvåbarnsfar
Citera
2024-11-01, 08:50
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Fake-News-
Varför vill han plötsligt att vi ska föda fler? Planerar han skicka våra barn i krig mot ryssland framöver eller andra fronter i och med att vi är med i nato nu?

Han vill bara retas. Han vet att vaccinet har förstört möjligheten för många kvinnor att föda.
Ångesten för dem blir bara mer påtaglig av sådana här uttalanden.
Citera
2024-11-01, 08:54
Medlem
Var ska de bo?
Självklart bildar man inte som ung familj så länge man bor hos sina föräldrar och inte tillåtits att bli riktigt vuxen.
I Sverige har föräldrar annars otroligt stora förmåner med vab, föräldraledighet m.m.

Svensken är berövad sin närtrygghet p.g.a. den galopperande brottsligheten och att allt har blivit både krångligare och dyrare.
Vi kan inte backa bandet, men ett tryggt hem borde vara det första att göra möjligt för alla.
Citera
2024-11-01, 08:58
Bannlyst
Tror främsta orsaken till dessa siffror har mycket att göra med att den sociala pressen från föräldrar och far/morföräldrar minskat radikalt senaste 15 åren.

Är själv en sladdis, och kommer ihåg från min ungdom att mina föräldrar gnällde nåt i h-e på mina +10 år äldre bröder att nu f-n är det färdigsprunget på krogen, fixa kvinnor punkt!

Finns ju ingen längre som ifrågasätter när en 90-talist kvinna far runt och klättrar på nya stakar under hela deras 20´s
Citera
2024-11-01, 08:58
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Så du menar alltså att du skaffar barn för att inte vara ensam på ålderns höst? Märkligt.. Men då är jag ju inte ensam när jag har Ali och co runt mig.

Det är inte därför jag skaffar barn men det är en trevlig bieffekt.
Citera
2024-11-01, 09:00
Medlem
Sossarna fixade fram det bästa p-pillret som funnits helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här