2024-10-31, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Fordi Monero er en usporbar kryptovaluta og da koster det mye penger å fortsette å forske på slike usporbare ting. Det er som å lete etter en nål i en høystakk.

Monero har ingen ting med kompetansemiljøet å gjøre.
Citera
2024-10-31, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
SSB.
Se tidligere innlegg.

Det sier meg ingenting. Spørsmålet mitt var hvordan du vet dette og ikke noe annet.
Citera
2024-10-31, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Monero har ingen ting med kompetansemiljøet å gjøre.

Da bør man kanskje være kjent med hvordan ulike kryptovalutaer fungerer eller...?
Citera
2024-10-31, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Da bør man kanskje være kjent med hvordan ulike kryptovalutaer fungerer eller...?

Misforstår du med vilje eller er du bortreist?
Citera
2024-10-31, 22:58
Medlem
Citat:
Misforstår du med vilje eller er du bortreist?

Nei, jeg misforstår ikke, jeg prøver bare å tenke på forskjellige svar. Jeg kan ingenting om kryptovaluta.
Citera
2024-10-31, 23:07
Medlem
Citat:
Hvis det er sånn at det var bare en håndfull personer i 2018 som hadde kompetanse til å sette opp kryptorigget så skjønner jeg ikke hvorfor politiet ikke satser mer på det sporet.

Ble det ikke i sin tid uttalt av “eksperter” på området at dette er kunnskap alle kunne klare å tilegne seg i løpet av noen måneder? La oss si man begynte egenopplæring på området i feb/mars og man er sånn nogenlunde lærenem så ville man ha kunnet tilegnet seg/samlet nok info om det meste til å aktivt sette i gang prosjekt kryptorigg i begynnelsen av juni. Merkelig at noen forsøker fremstille dette som noe som må ha vært utført av profesjonelle når det i realiteten er slik at hvem som helst kan tilegne seg slik kunnskap.

Men hvorfor skjer ikke angrepet på henne før sent oktober 2018? Skolefri så unger må sysselsettes og kunne fly i veien for alt eller få snoken i noe? Ferieavvikling hos medvirkere? Utenlandsopphold som forhindret en eller flere medvirkere? Sen høst valgt da uteaktiviteter avtar blant folk? Var det mer enn kryptorigget som måtte på plass som disse månedene ble brukt til? For å for eksempel ha flere å peke på? Var noen inne til planlagt soning?
Citera
2024-10-31, 23:15
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Ble det ikke i sin tid uttalt av “eksperter” på området at dette er kunnskap alle kunne klare å tilegne seg i løpet av noen måneder? La oss si man begynte egenopplæring på området i feb/mars og man er sånn nogenlunde lærenem så ville man ha kunnet tilegnet seg/samlet nok info om det meste til å aktivt sette i gang prosjekt kryptorigg i begynnelsen av juni. Merkelig at noen forsøker fremstille dette som noe som må ha vært utført av profesjonelle når det i realiteten er slik at hvem som helst kan tilegne seg slik kunnskap.

Men hvorfor skjer ikke angrepet på henne før sent oktober 2018? Skolefri så unger må sysselsettes og kunne fly i veien for alt eller få snoken i noe? Ferieavvikling hos medvirkere? Utenlandsopphold som forhindret en eller flere medvirkere? Sen høst valgt da uteaktiviteter avtar blant folk? Var det mer enn kryptorigget som måtte på plass som disse månedene ble brukt til? For å for eksempel ha flere å peke på? Var noen inne til planlagt soning?
"To Kill A Mockingbird", gangveien måtte åpnes for vinteren osv.
Citera
2024-10-31, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
"To Kill A Mockingbird", gangveien måtte åpnes for vinteren osv.

Det med åpen gangvei som muliggjør flere både tilkomst- og fluktruter kan ha vært én av flere grunner. Men ville egentlig reelle kidnappere brydd seg nevneverdig om den gangveien var tilgjengelig? Og hvordan kunne slike eventuelt ha kunnskap om at den ble fjernet senhøstes? Er det kommunalt ansatte som står bak dette?

Hva skulle To kill a Mockingbird ha med det å vente i månedsvis å gjøre? Mener du det var fastsatt at hun skulle tas akkurat 31. oktober, Halloween? At noen var oppsatt på det? Hva hvis noe hadde skjært seg da? Så det måtte bli 5 november i stedet? Tror du de hadde lagt det på is til 31. oktober 2019 istedet?
Citera
2024-10-31, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Intressant, tack, ska läsa senare. Har inte satt mig in i det än. Tänkte bara utifrån vad jag uppfattat som vanligaste motiven. Man hör ju då och då om barn som dödar sina föräldrar och makar som dödar varandra och där finns ofta en stark känslomässig dimension. Utöver det har jag aldrig uppfattat en särskilt stark vilja att komma åt och skada en viss person. Inte ens i de fall kända politiker och andra makthavare attackerats i Sverige har aggressionen mot en viss individ verkat särskilt stark utan där har det mer varit riktat mot samhället som sådant utifrån en allmän frustration. Victing blaming känner jag igen från andra brott men har då mest uppfattat det som ett sätt för gärningsmannen att rationalisera gärningarna inför sig själv. Inte att han innerst inne varit ute efter att skada just det specifika offret för attan hyser agg mot offrets person. Mer att han rättfärdigar handlingen inför sig själv. I det här fallet uppfattar jag det inte så utan mer personligt hämndlystet.
Jeg utelukker ikke at et eventuelt psykologisk motiv også kan kobles til noen av de bakgrunnene for motiv du nevner, f.eks. særlig et personlig motiv rettet mot TH fordi han representerer en særskilt gruppe i samfunnet (f.eks. politisk motivert, som også innbefatter organisasjoner/grupper). Jeg ville bare illustrere med hypotesen min at gjerningspersonens psykologiske motiv ikke behøver å relateres til offrene i det heletatt:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Motivet kan knytte seg til gjerningspersonens egne opplevelser, som f.eks. kan knytte seg helt tilbake i barndommen og videre i livet. De verste kriminelle har veldig ofte vært et offer selv, og ofte har disse menneskene aldri fått sjansen til å lære annet enn hvordan de selv kan undertrykke andre mennesker og på den måten få kontroll som gjør at de kjenner på egen styrke. For disse menneskene spiller det ingen rolle hvem som er offeret. Men de velger helt klart noen som de er sikker på at de klarer å få kontroll på. Problemet denslags mennesker med slike behov har, er at slike løsninger har en kortvarig effekt, for å holde depresjonen borte (det finnes forskning som foklarer at at dette er hensikten, å holde depresjon borte). Derfor tenkte jeg at saken hypotetisk kunne dreie seg om en slags forlengelse av drapet, ved å bruke en manipulasjonsstrategi, slik jeg nevnte i mine siste innlegg. Men som sagt, det var bare en hypotese, og nå etter jeg har hørt siste episode av Krimpodden, og det fremkom at politiet mener at det mest sannsynlig er flere gjerningspersoner involvert, så tyder det mer på at manipulasjonsstrategien enten kan ha blitt brukt for å lede mistanken bort fra seg selv, eller som en forhandlingsstrategi hvis saken dreier seg om et økonomisk motiv. Villeding er helt klart en greie i saken. Jeg kan heller ikke utelukke at Internett og den teknologiske utviklingen har skapt en vannvittig "fornøyelsespark" for digitale psykopater, som egentlig ikke har noe med saken å gjøre, men som utnytter situasjonen på grunnlag av samme behov og årsakssammenheng som nevnt ovenfor. Det siste tviler jeg sterkt på, men kan ikke utelukkes. Ellers synes jeg opplysninger fra intervjuet i Krimpodden kan tyde på at politiet er nær en løsning, så jeg er optimistisk.
Senast redigerad av Havhest 2024-10-31 kl. 23:41.
Citera
2024-10-31, 23:41
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Det med åpen gangvei som muliggjør flere både tilkomst- og fluktruter kan ha vært én av flere grunner. Men ville egentlig reelle kidnappere brydd seg nevneverdig om den gangveien var tilgjengelig? Og hvordan kunne slike eventuelt ha kunnskap om at den ble fjernet senhøstes? Er det kommunalt ansatte som står bak dette?

Hva skulle To kill a Mockingbird ha med det å vente i månedsvis å gjøre? Mener du det var fastsatt at hun skulle tas akkurat 31. oktober, Halloween? At noen var oppsatt på det? Hva hvis noe hadde skjært seg da? Så det måtte bli 5 november i stedet? Tror du de hadde lagt det på is til 31. oktober 2019 istedet?
GM var i allefall meget lokalkjent, og det var sønnen som linket boka til sin Facebook i februar(?) det året, uten at det beviser noe som helst forsåvidt. Er jo idiotisk å antyde et planlagt drapstidspunkt på Facebook, en merkelig detalj er det uansett.
Citera
2024-10-31, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
GM var i allefall meget lokalkjent, og det var sønnen som linket boka til sin Facebook i februar(?) det året, uten at det beviser noe som helst forsåvidt. Er jo idiotisk å antyde et planlagt drapstidspunkt på Facebook, en merkelig detalj er det uansett.

Jeg tror også gjerningspersonene var meget lokalkjent. Men de kan allikevel ikke forutsi akkurat når den sperresteinen skulle fjernes. Men klart bor du området vet du av erfaring at den fjernes når snøen kommer eller noe før. Det betyr vel at dersom noen ønsket den vekk før angrepet så har de oppholdt seg i området dagene før angrepet for å se hvorvidt den var eller ble fjernet.

Enig i at det ville være idiotisk å antyde et drapstidspunkt på FB eller legge ut noe som ville knytte deg opp mot ugjerningen begått, i ettertid. Det er vel kun én person som i avhør har vært overbevist om at ugjerningen har noe med Halloween å gjøre og det er TH. Dersom han hadde kjennskap til sønnens innlegg på FB eller dennes interesse for akkurat To kill a Mockingbird så kan det jo være at han forsøker seg på å peke ut sønnen som GP. Ikke helt ulikt det han kan ha forsøkt seg på når han hevder ikke å ha hørt telefonen hennes ringe som ligger der på hjertet i huset med høy ringelyd på kun noen metere i fra han når han ringer hennnes telefon fra fasttelefonen.

Stakkars TEH.
Senast redigerad av Kokadu 2024-10-31 kl. 23:56. Anledning: Rette
Citera
2024-11-01, 00:11
Avslutad
Citat:
Jeg tror også gjerningspersonene var meget lokalkjent. Men de kan allikevel ikke forutsi akkurat når den sperresteinen skulle fjernes. Men klart bor du området vet du av erfaring at den fjernes når snøen kommer eller noe før. Det betyr vel at dersom noen ønsket den vekk før angrepet så har de oppholdt seg i området dagene før angrepet for å se hvorvidt den var eller ble fjernet.
Lørenskog er nok ikke det eneste stedet i landet, hvor sperresteiner blir fjernet på gangstier pga brøyting.

Jeg tror ikke man skal stoppe i Lørenskog pga den sperresteinen, her må vi tenke lenger.

Kanskje gjerningspersonene ventet til snøen kom, fordi det var en del av villedingsplanen at politiet skulle tro at gjerningspersonene var fra nærmiljøet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in