Citat:
Ursprungligen postat av
Halleluljah
Intressant, tack, ska läsa senare. Har inte satt mig in i det än. Tänkte bara utifrån vad jag uppfattat som vanligaste motiven. Man hör ju då och då om barn som dödar sina föräldrar och makar som dödar varandra och där finns ofta en stark känslomässig dimension. Utöver det har jag aldrig uppfattat en särskilt stark vilja att komma åt och skada en viss person. Inte ens i de fall kända politiker och andra makthavare attackerats i Sverige har aggressionen mot en viss individ verkat särskilt stark utan där har det mer varit riktat mot samhället som sådant utifrån en allmän frustration. Victing blaming känner jag igen från andra brott men har då mest uppfattat det som ett sätt för gärningsmannen att rationalisera gärningarna inför sig själv. Inte att han innerst inne varit ute efter att skada just det specifika offret för attan hyser agg mot offrets person. Mer att han rättfärdigar handlingen inför sig själv. I det här fallet uppfattar jag det inte så utan mer personligt hämndlystet.
Jeg utelukker ikke at et eventuelt psykologisk motiv også kan kobles til noen av de bakgrunnene for motiv du nevner, f.eks. særlig et personlig motiv rettet mot TH fordi han representerer en særskilt gruppe i samfunnet (f.eks. politisk motivert, som også innbefatter organisasjoner/grupper). Jeg ville bare illustrere med hypotesen min at gjerningspersonens psykologiske motiv ikke behøver å relateres til offrene i det heletatt:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Motivet kan knytte seg til gjerningspersonens egne opplevelser, som f.eks. kan knytte seg helt tilbake i barndommen og videre i livet. De verste kriminelle har veldig ofte vært et offer selv, og ofte har disse menneskene aldri fått sjansen til å lære annet enn hvordan de selv kan undertrykke andre mennesker og på den måten få kontroll som gjør at de kjenner på egen styrke. For disse menneskene spiller det ingen rolle hvem som er offeret. Men de velger helt klart noen som de er sikker på at de klarer å få kontroll på. Problemet denslags mennesker med slike behov har, er at slike løsninger har en kortvarig effekt, for å holde depresjonen borte (det finnes forskning som foklarer at at dette er hensikten, å holde depresjon borte). Derfor tenkte jeg at saken hypotetisk kunne dreie seg om en slags forlengelse av drapet, ved å bruke en manipulasjonsstrategi, slik jeg nevnte i mine siste innlegg. Men som sagt, det var bare en hypotese, og nå etter jeg har hørt siste episode av Krimpodden, og det fremkom at politiet mener at det mest sannsynlig er flere gjerningspersoner involvert, så tyder det mer på at manipulasjonsstrategien enten kan ha blitt brukt for å lede mistanken bort fra seg selv, eller som en forhandlingsstrategi hvis saken dreier seg om et økonomisk motiv. Villeding er helt klart en greie i saken. Jeg kan heller ikke utelukke at Internett og den teknologiske utviklingen har skapt en vannvittig "fornøyelsespark" for digitale psykopater, som egentlig ikke har noe med saken å gjøre, men som utnytter situasjonen på grunnlag av samme behov og årsakssammenheng som nevnt ovenfor. Det siste tviler jeg sterkt på, men kan ikke utelukkes. Ellers synes jeg opplysninger fra intervjuet i Krimpodden kan tyde på at politiet er nær en løsning, så jeg er optimistisk.