2024-10-31, 08:35
Medlem
Jag gjorde en överföring från Kraken direkt till min svenska bank senast för några dagar sedan. Alltså direkt, bara skriva in IBAN numret och göra en sepa överföring. Sälj för Euro på Kraken bara.

Aldrig haft några problem. Tycker Kraken är bäst men testat Gemini, Paymium, Bitflyer, Bitstamp (många år sedan dock) m fl. Gjort säkert 50 överföringar och aldrig fått någon fråga från varken bank eller skatteverket (har deklarerat vinsterna). Det mesta var dock 2-3 år sedan, så kanske blivit hårdare och jag bara haft tur.

Edit: Angående Kraken (med reservation för att min info ej är helt uppdaterad då jag ej hängt med lika bra senaste åren). Jesse som skapat Kraken har vart med länge och jag har fått en bra uppfattning av honom (känd libertarian). Det känns som att Kraken gör sitt bästa för att följa lagar, men bara det de verkligen måste. De brukar släppa en rapport på vilken info de tvingats lämna ut till myndigheter osv.

Tillskillnad från Brian Armstrong som skapat Coinbase som är ogillad av de flesta. Coinbase driver snarare på för ökade kontroller och lagar då det gynnar dom då de är störst och har råd med all compliance.

Tvillingarna bakom Gemini landar mittemellan dessa skulle jag säga, men ett bättre alternativ än Coinbase.
Senast redigerad av de-va-Irfan 2024-10-31 kl. 08:41.
Citera
2024-10-31, 10:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cipex
Swedbank överföringen gjorde jag för kanske 4-5 månader sedan. Kraken -> Wise överföringar gör jag nästan varje månad, kanske totalt 7 sådana överföringar i år.

Hm, det låter otroligt. Wise har uttryckligen i sina villkor att de inte tillåter överföringar från kryptomarknader och jag har själv fått en transaktion till Wise från Kraken stoppad/återbetalad för nån månad sen.
Citera
2024-10-31, 10:49
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
absolut, men det rapporteras till skatteverket samt dom kommer se att du använder cryptokort om du handlar med det o butik här

Trams och dumheter. Det rapporteras inte till Skatteverket och ingen kommer veta att du betalar med "cryptokort".
Citera
2024-10-31, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Trams och dumheter. Det rapporteras inte till Skatteverket och ingen kommer veta att du betalar med "cryptokort".

självklart gör dom det, annars hade vilken kriminell idiot som helst kunnat sätta in sina miljoner på kortet och använda, men det gör dom inte för dom vet att svenska myndigheter får reda på det.

Jag hade kronofogden efter mig och började använda kryptokort från en känd sida, 3 veckor senare spärrades det och jag fick aldrig reda på varför.

Några månader efter det fick jag kallelse till polisen och jag var nu misstänkt för penningtvätt.
Hade fått in 60k totalt på kortet så inga jöttesummor precis.

Känns som du har väldigt dålig koll på bankers och myndigheters redflags.
Citera
2024-10-31, 12:32
Medlem
Du har inte tänkt på att skaffa en utländsk bank då och sälja för fiat?

Tex är det ganska lätt att skaffa tysk bank även om man bor i Sverige och det finns flera sidor att växla dina btc till euro.
Citera
2024-10-31, 13:08
Medlem
Kolla om inte Trijo kan vara en lösning som är en svensk kryptobörs.
Citera
2024-10-31, 13:35
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce.Jenner
Hej!

Frustrationen växer då jag vill realisera en del av kryptotillgångar. Jag har inte gjort det här på flera år och världen har förändrats. Det verkar ju helt omöjligt att få ut FIAT som går att överföra till ett normalt svenskt bankkonto?

Jag har just nu mitt innehav på Binance. Skatt och sånt spelar ingen roll, jag vill bara komma åt pengarna.

Jag tänkte att jag bara kunde konvertera hos Binance från BTC till EUR och sedan med SEPA överföra till t ex Wise. Detta stöds ej längre. Binance varnar för att göra överföringar till Wise och liknande tjänster.

Att sätta över direkt från Binance till svenskt bankkonto är ju bara att glömma, jag är kund i flera större svenska banker men alla är anti-krypto. Har hört om andra som fått sina vanliga konton frysta hos t ex ICA-banken för småsummor krypto.

Hur gör man? Jag är förövrigt spärrad hos Coinbase. Annars kanske försäljning från BTC till EUR hos Coinbase och sedan överföring till Paypal-konto kan vara en väg? Kan man sedan därifrån överföra till en svensk bank? Eller blir det problem då igen?

Tänker att många måste ha liknande på problem. När jag sålde kryptotillgångar senast, innan pandemin, var det bara att sälja på Coinbase och överföra till Länsförsäkringar utan några som helst problem.

All hjälp uppskattas! Summorna det handlar om är 15-30 000 SEK.

Jag har använt Safello med framgång. Du måste ha papper på var tillgångarna kommer ifrån där.
Citera
2024-10-31, 15:12
Medlem
Växla till ex USDC (Arbitrum) och skicka till fiat24.com konto.
Senast redigerad av NyStartForSverje 2024-10-31 kl. 15:16.
Citera
2024-10-31, 15:37
Medlem
Citat:
Okej tack! Det här är ju det bästa tipset hittills!

Jag har dock hört en del negativt om Kraken i sig, tillgångar som fryses utan förklaring etc.

Men du har aldrig haft några problem med dom?

Nej, jag har aldrig haft problem med dem. Men jag antar att det beror på vad man använder sin krypto från dem till.

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Hm, det låter otroligt. Wise har uttryckligen i sina villkor att de inte tillåter överföringar från kryptomarknader och jag har själv fått en transaktion till Wise från Kraken stoppad/återbetalad för nån månad sen.

Deras villkor säger att det inte är tillåtet att göra transaktioner till kryptobörser men det är tillåtet att skicka pengar från regulerade kryptobörser (Binance är inte regulerad tydligen). Källa: https://wise.com/help/articles/2932118/incompatible-accounts-and-payments

Om du faktiskt fått en överföring återbetald så är det troligtvis för att du försökt ta ut USD, sånt spelar roll. Prova igen med att ta ut Euro.
Citera
2024-10-31, 15:48
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cipex

Deras villkor säger att det inte är tillåtet att göra transaktioner till kryptobörser men det är tillåtet att skicka pengar från regulerade kryptobörser (Binance är inte regulerad tydligen). Källa: https://wise.com/help/articles/2932118/incompatible-accounts-and-payments

Om du faktiskt fått en överföring återbetald så är det troligtvis för att du försökt ta ut USD, sånt spelar roll. Prova igen med att ta ut Euro.

Ha! De har ändrat sig angående kryptovalutor sedan jag försökte i mitten av juli.

Så här stod det i mailet jag fick:
Citat:
Your recent payment #xxxxxxx goes against our Acceptable Use Policy. This is because we don’t support sending or receiving payments from platforms that deal with cryptocurrency — you’ll find this stated in section 1.2.2.c of our Acceptable Use Policy.
By continuing to use our services, you agree to follow our Acceptable Use Policy. However, if you repeat this kind of transaction in the future, we may have to close your account.

Fast deras acceptable use policy har inte ändrats sedan 2020 så det verkar som att det bara är tillämpningen som har ändrats. https://wise.com/gb/legal/acceptable-use-policy-eea
Citera
2024-10-31, 15:49
Medlem
Lao Tzus avatar
Schweiz är allas diskreta bankomatvän?

Citat:
Find the nearest Bitcoin ATM using a locator service.

Verify your identity as the ATM requires, usually through a mobile number and a text message.

Select the "Withdraw Cash" option and enter the amount of cash you want.

Scan the QR code from your Bitcoin wallet.

Collect your cash once the transaction is confirmed.

https://swissmoney.com/bitcoin-atm-withdrawal-guide
Citera
2024-10-31, 16:03
Medlem
Citat:
Hej!

Frustrationen växer då jag vill realisera en del av kryptotillgångar. Jag har inte gjort det här på flera år och världen har förändrats. Det verkar ju helt omöjligt att få ut FIAT som går att överföra till ett normalt svenskt bankkonto?

Jag har just nu mitt innehav på Binance. Skatt och sånt spelar ingen roll, jag vill bara komma åt pengarna.

Jag tänkte att jag bara kunde konvertera hos Binance från BTC till EUR och sedan med SEPA överföra till t ex Wise. Detta stöds ej längre. Binance varnar för att göra överföringar till Wise och liknande tjänster.

Att sätta över direkt från Binance till svenskt bankkonto är ju bara att glömma, jag är kund i flera större svenska banker men alla är anti-krypto. Har hört om andra som fått sina vanliga konton frysta hos t ex ICA-banken för småsummor krypto.

Hur gör man? Jag är förövrigt spärrad hos Coinbase. Annars kanske försäljning från BTC till EUR hos Coinbase och sedan överföring till Paypal-konto kan vara en väg? Kan man sedan därifrån överföra till en svensk bank? Eller blir det problem då igen?

Tänker att många måste ha liknande på problem. När jag sålde kryptotillgångar senast, innan pandemin, var det bara att sälja på Coinbase och överföra till Länsförsäkringar utan några som helst problem.

All hjälp uppskattas! Summorna det handlar om är 15-30 000 SEK.

Förstår inte problemet alls. Flyttar fiat till o från binance genom revolut ett par ggr i månaden och gjort det i ett par års tid. Sedan från revolut till min svenska bank.
Inga som helst konstigheter.

Gjorde ett Swift uttag senast förra veckan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in