2024-10-29, 13:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce.Jenner
Hej!

Frustrationen växer då jag vill realisera en del av kryptotillgångar. Jag har inte gjort det här på flera år och världen har förändrats. Det verkar ju helt omöjligt att få ut FIAT som går att överföra till ett normalt svenskt bankkonto?

Jag har just nu mitt innehav på Binance. Skatt och sånt spelar ingen roll, jag vill bara komma åt pengarna.

Jag tänkte att jag bara kunde konvertera hos Binance från BTC till EUR och sedan med SEPA överföra till t ex Wise. Detta stöds ej längre. Binance varnar för att göra överföringar till Wise och liknande tjänster.

Att sätta över direkt från Binance till svenskt bankkonto är ju bara att glömma, jag är kund i flera större svenska banker men alla är anti-krypto. Har hört om andra som fått sina vanliga konton frysta hos t ex ICA-banken för småsummor krypto.

Hur gör man? Jag är förövrigt spärrad hos Coinbase. Annars kanske försäljning från BTC till EUR hos Coinbase och sedan överföring till Paypal-konto kan vara en väg? Kan man sedan därifrån överföra till en svensk bank? Eller blir det problem då igen?

Tänker att många måste ha liknande på problem. När jag sålde kryptotillgångar senast, innan pandemin, var det bara att sälja på Coinbase och överföra till Länsförsäkringar utan några som helst problem.

All hjälp uppskattas! Summorna det handlar om är 15-30 000 SEK.

Kolla upp företaget Quickbit, de har visakort som du kan använda dig av och handla för dina bitcoin. Inet (databutik) har även de godkänt att betala med Quickbit.
Citera
2024-10-29, 13:13
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vad är problemet med att deklarera dem på K4 då?

Fick för mig att ts ville undvika skatt av någon anledning...

Men det kan ändå vara så att banken inte vill ha med pengarna att göra om man inte kan visa var dom kommer ifrån.
Citera
2024-10-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Man kan använda krypto-kort:
https://www.coingecko.com/learn/top-crypto-cards
absolut, men det rapporteras till skatteverket samt dom kommer se att du använder cryptokort om du handlar med det o butik här
Citera
2024-10-29, 17:43
Medlem
Tack för alla svar hittills.

Det verkar ju ganska mörkt det här. Om det bästa sättet är att börja köpa telefoner på Amazon och försöka sälja här så blir man ju lite dyster. Att få en större summa på swish från en växlingssajt måste vara lika problematiskt vad gäller banken.

Dessa tillgångar har anskaffats helt legalt förövrigt med skattade svenska pengar. Jag är öppen för att skatta för dom ännu en gång, om än motvilligt. Men inte ens det verkar ju vara ett alternativ eftersom jag inte kan få in dom på ett konto till att börja med.

Revolut som någon nämnde funkar ej med Binance eller CB vad jag vet. Det känns som att väldigt många vägar är tilltäppta.

Just nu undersöker jag så smått att åka till Lettland för att öppna ett bankkonto. Det verkar vara baltstaternas Schweiz. Mina sammanlagda tillgångar är betydligt större än det jag tänkte ta ut nu och nu när Trump vinner valet kan ju priset rusa lite. Det är ju orimligt att inte kunna få access till sina tillgångar.

Undrar hur det funkar med Coinbase -> PayPal -> svensk bank?
Citera
2024-10-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kolla upp företaget Quickbit, de har visakort som du kan använda dig av och handla för dina bitcoin. Inet (databutik) har även de godkänt att betala med Quickbit.

Tack, ska kolla på detta!
Citera
2024-10-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Landar en större summa på bankkontot så är det ju tvärkört. Bara tur om man klarar sig med nuvarande lagar.

Vad räknas som större summa? 10.000? 50.000? 100.000? 1.000.000?
Citera
2024-10-29, 23:20
Medlem
Kraken -> Wise -> Swedbank har funkat för mig för cirka 55k. Jag har tagit ut 25 från Kraken till Wise flera gånger som jag spenderat med mitt visa kort från Wise, har aldrig varit några problem. Vet dock inte hur det skulle vara från Binance.

Det här med att köpa telefoner med presentkort funkar säkert men om det rör sig om sådana summor är det väll lika bra att bara sälja sin krypto för cash och sedan sätta in dem på bankkontot genom insättningsautomater, då tappar man iaf inga procent på affären.
Citera
2024-10-30, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cipex
Kraken -> Wise -> Swedbank har funkat för mig för cirka 55k. Jag har tagit ut 25 från Kraken till Wise flera gånger som jag spenderat med mitt visa kort från Wise, har aldrig varit några problem. Vet dock inte hur det skulle vara från Binance.

Det här med att köpa telefoner med presentkort funkar säkert men om det rör sig om sådana summor är det väll lika bra att bara sälja sin krypto för cash och sedan sätta in dem på bankkontot genom insättningsautomater, då tappar man iaf inga procent på affären.

Intressant, när gjorde du det här senast? Jag tror att även den vägen kan ha upphört nyligen?

Binance godkänner inte heller överföringar till Wise. Eller dom avråder tydligt ifrån det, jag pallar inte få kontot fryst hos Binance.

Verkar finns något som heter Clear Junction som man kanske kan flytta från Binance till och sedan därifrån till Wise och sedan till svensk bank. Kan ju hoppas!
Citera
2024-10-30, 19:31
Medlem
Prodelins avatar
Du köper fysiskt guld för krypto och säljer vidare, case closed, aldrig några problem.
Citera
2024-10-30, 23:46
Medlem
Citat:
Intressant, när gjorde du det här senast? Jag tror att även den vägen kan ha upphört nyligen?

Binance godkänner inte heller överföringar till Wise. Eller dom avråder tydligt ifrån det, jag pallar inte få kontot fryst hos Binance.

Verkar finns något som heter Clear Junction som man kanske kan flytta från Binance till och sedan därifrån till Wise och sedan till svensk bank. Kan ju hoppas!

Swedbank överföringen gjorde jag för kanske 4-5 månader sedan. Kraken -> Wise överföringar gör jag nästan varje månad, kanske totalt 7 sådana överföringar i år.
Citera
2024-10-31, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cipex
Swedbank överföringen gjorde jag för kanske 4-5 månader sedan. Kraken -> Wise överföringar gör jag nästan varje månad, kanske totalt 7 sådana överföringar i år.

Okej tack! Det här är ju det bästa tipset hittills!

Jag har dock hört en del negativt om Kraken i sig, tillgångar som fryses utan förklaring etc.

Men du har aldrig haft några problem med dom?
Citera
2024-10-31, 08:15
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Okej tack! Det här är ju det bästa tipset hittills!

Jag har dock hört en del negativt om Kraken i sig, tillgångar som fryses utan förklaring etc.

Men du har aldrig haft några problem med dom?

Litar man på Coinbase för överföringar så kan man lita på Kraken som också är hårt reglerad i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in