2024-10-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Stopp och belägg, det finns ingen juridisk rättighet i Sverige för domstolar att göra något slags förenklad prövning bara för att det är en dåre som överklagar. Tvärtom framgår av både rättspraxis och JO-yttranden att myndigheterna i fråga t o m är skyldiga att fråga och hjälpa till för att idioten i fråga skall kunna få sin talan prövad, t ex genom s k ”processledning” dvs hjälp att få fram vad dåren egentligen menar. Det har länge förvånat mig att inte fler elaka jävlar med gott om pengar bombarderar myndigheter de inte gillar med överklaganden som är fulla av skitprat men med ett inslag av någorlunda rimliga argument som måste prövas. Detta är redan ett problem i bl a domstolsvärlden och det vore fullt möjligt att sabotera myndigheternas arbete på samma sätt som det går att göra i USA.
Det bombarderas med skrivelser/anmälningar/överklaganden hela tiden i Sverige. Kvinnan som tråden berör är bara 1 exempel på sånt beteende, som förekommer hela tiden, har alltid gjort, kommer alltid att förekomma.

Det finns kanske ingen juridisk rättighet som försvarar att man bara ska lägga ner uppenbart idiotiska och meningslösa ärenden godtyckligt Men det är ändå ett förfarande som måste utföras, eller så kollapsar hela det juridiska systemet på en månad eller mindre.

Det finns inget ärenderegleringssystem som kan styra var och varje nyans i varje enskildhet. Det är fysiologiskt omöjligt att skapa ett sånt. Godtycklighet måste tillämpas.

Det är lite samma princip som yttrandefrihets-diskussionerna. Om yttrandefrihet ska gälla fullt ut, så ska vem som helst ha rätt att stå på torget och skrika "SUG KUK!!" i en högljudd högtalaranläggning, 18 timmar i sträck.
Hindrar man den personen från såna uppenbara dumheter, så måste man svara på vilken lag man hänvisar till, för att låta en riksdagspolitiker yttra sig på samma torg i samma högtalaranläggning, men inte "sug kuk" personen?
Det blir i princip omöjligt att förklara lagligt. Så, alltså måste vi tillåta både tusentals "SUG KUK!!" personer på våra torg, liksom hundratals riksdagspolitiker, eller så hindra samtliga och då utplåna yttrandefriheten.

Det blir uppenbart, att godtyckligt bondförnuft måste tillämpas, för att förhindra uppenbara destruktiva dumheter i samhället, även när det inte finns direkt laga stöd för det. Man kan inte skapa ett lag- och förordningssystem som hanterar varenda tänkbar dynamik i vart och vartenda ärende och förfarande. Godtycklighet måste tillämpas, med eller utan laga stöd.

Processledning, för en rättshaverist, är tämligen poänglöst. En rättshaverist brister oftast inte i förmåga att uttrycka sig eller i förståelse av ärendepraxisen eller ärendegångar. Rätthaveristens brist är enbart att denne inte får rätt i sak och dom. Detta är fel, och skall rättas till, OMGÅENDE!!
Försök "process-leda" en sån person du
Senast redigerad av Robbinist 2024-10-30 kl. 21:07.
Citera
2024-10-30, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Visst, men tycker du att anställningar ska göras med något jävla godtycke som grund? Skärp till dig!

Om man känner vibbarna på intervjun så anställer man inte personen i fråga. Man vill ha en fungerande arbetsgrupp. Ingen vill ha en rättshaverist som ska ha sista ordet i allt. Blir trist stämmning. På arbetet förväntas man kunna samarbeta, ge och ta. Man kan ha den rätta utbildningen, men andra faktorer spelar också in.

Behöver inte "skärpa mig" för att inse det
Citera
2024-10-30, 21:35
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men man kan ta ut en ansökningsavgift på tex 5-600 kr så borde detta ha upphört rätt snabbt
Vill du få rätt via kronofogden får du ju betala. tex betalningsförelägganden eller verkställighet
Att överklaga en anställning är gratis. Ska hon däremot stämma någon i domstol kostade det förut 450kr, nu kostar det 900kr. Överklagas förlorat fall (prövningstillstånd kan behövas) är det kostnadsfritt.
Citera
2024-10-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Låter som en allvarlig begränsning av rättssäkerheten. Den ska gälla alla även kriminella.

Måste gå att lösa detta problem på annat vis. Vård kanske?

Ok, om det är en begränsning utav rättsäkerheten att stoppa denna individ från att starta process 1679 i ordningen - så kanske åtminstone någon form av avgift för att starta process vore på sin plats? För att undvika nonsens och trams?

Vård, som du föreslår, kan kanske vara ett alternativ. Men då måste individen också vilja ha vård, och det måste även finnas adekvat vård att erbjuda. Risk finns att svaret är nej på båda de förutsättningarna.
Citera
2024-10-30, 21:46
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist

Processledning, för en rättshaverist, är tämligen poänglöst. En rättshaverist brister oftast inte i förmåga att uttrycka sig eller i förståelse av ärendepraxisen eller ärendegångar. Rätthaveristens brist är enbart att denne inte får rätt i sak och dom. Detta är fel, och skall rättas till, OMGÅENDE!!
Försök "process-leda" en sån person du

Vi är helt eniga, du och jag.
Citera
2024-10-31, 04:27
Medlem
Månsans avatar
Dom borde ge kärringen ett jobb. Blir billigare än att ständigt ha massa folk sysselsatta med att rodda med dårens alla anmälningar. Skulle spara mycket besvär och skattepengar om hon fick ett meningslöst jobb att utföra dagligen.

Låt henne föra noggrann statistik över färgen på bilarna som parkerar på en stor parkeringsplats eller sortera stora och små gem i en proppfull hink — sen lägger man tillbaka alla gemen i hinken och hon får börja om nästa dag.
Citera
2024-10-31, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Dom borde ge kärringen ett jobb. Blir billigare än att ständigt ha massa folk sysselsatta med att rodda med dårens alla anmälningar. Skulle spara mycket besvär och skattepengar om hon fick ett meningslöst jobb att utföra dagligen.

Låt henne föra noggrann statistik över färgen på bilarna som parkerar på en stor parkeringsplats eller sortera stora och små gem i en proppfull hink — sen lägger man tillbaka alla gemen i hinken och hon får börja om nästa dag.

Någonstans håller jag med dig gällande just denna kvinna. Men det skulle skapa prejudikat och vips så skulle varenda rättshaverist få någon typ av medborgarlön för att göra nonsens.
Citera
2024-10-31, 07:15
Medlem
Noterade att kvinnan är gift och har vuxna barn. Jag funderar hur samtalen går därhemma runt matbordet. Misstänker att det inte talas om annat än hur kränkt Eli*abeth känt sig de sista 15 åren.

Nä, jag tycker att man ska sätta en max gräns för överklaganden per år. Man får inte överklaga mer än 12 ggr per år. En gång per månad. Det är ändå 99.9% fler ggr än vad en normalstörd överklagar i sitt liv.

Eli*abeth är givetvis sjuk och behöver hjälp.
Citera
2024-10-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Noterade att kvinnan är gift och har vuxna barn. Jag funderar hur samtalen går därhemma runt matbordet. Misstänker att det inte talas om annat än hur kränkt Eli*abeth känt sig de sista 15 åren.

Nä, jag tycker att man ska sätta en max gräns för överklaganden per år. Man får inte överklaga mer än 12 ggr per år. En gång per månad. Det är ändå 99.9% fler ggr än vad en normalstörd överklagar i sitt liv.

Eli*abeth är givetvis sjuk och behöver hjälp.

Riktiga rättshaverister är svåra att hjälpa och kan i värsta fall bli livsfarliga. Som tur är så blir bara ett mycket litet fåtal det.

Bästa och billigaste vården är kanske att hon får skriva sina anmälningar.
Citera
2024-10-31, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Riktiga rättshaverister är svåra att hjälpa och kan i värsta fall bli livsfarliga. Som tur är så blir bara ett mycket litet fåtal det.

Bästa och billigaste vården är kanske att hon får skriva sina anmälningar.

Nja billigast är nog skjut, gräv och tig på en person som spårat ur fullständigt.
Citera
2024-10-31, 12:25
Medlem
Men, måste förvaltningsrätten ta upp allt? Jag överklagade en gång ett beslut till förvaltningsrätten som kommunen fattat (inte som anställd). Efter en tid fick jag ett besked att det bara var att tugga i sig beslutet.

Kunde inte FR bara skriva ett likadant ”nu-får-du-ge-dig” brev som jag fick? Eller är medborgarens rättighet att överklaga beslutet igen (som jag inte gjorde)?
Citera
2024-10-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eagle23
En Sundsvallskvinna ligger bakom 1678 mål i förvaltningsrätten i Härnösand de senaste 15 åren. Rättsfallen rör rekryteringsärenden.

Vem är denna kvinna? Nån som vet?

https://www.st.nu/2024-10-28/sundsvallskvinna-bakom-1676-rattsfall-har-forlorat-alla/

Förmodligen någon psykiskt sjuk människa. Jag hoppas att hon kan få vård istället för att slösa rättens tid med meningslösa överklagelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in