Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Rättshaverist - roligt o sjuukt ord- alla som vunnit i sista instans är inte rättshaverister men hade de förlorat hade varit detta även om de hade haft helt rätt - det är lagstiftningen som bestämmer vilka som är rättshaverister o ibland är lagstiftningen helt fel - bevisligen när den ändrats o förbud borttagits.
Det är små gränser ibland mellan geni o dåre o likaså mellan rättshaverist o icke rättshaverist
Kan ta ett litet exempel centralbron 70 km tim någon kom över på fel sida o det blev 50 då sa man
pga inga betongfundament - betongfundament o så blev det 60 men det skulle ha blivit åter 70 alt skulle avskiljandet av körbanorna blivit så mycket bättre så att det åter blivit 70. Den som kör 70 å åker fast o hävdar med en dåres envishet att det skulle bli 70 igen har helt rätt men skulle om han driver frågan långt klassas som rättshaverist. Bra exempel på rättshaverist är Adam Rönnberg Smith
oavsett rättsliga utgångar
Luther o Galileo var naturligtvis rättshaverister på sin tid o även henry VIII (genom skiljandet från Rom- men Henry var diktator annars hade han varit rätthaverist)
Till begreppet rättshaverist brukar det innefattas att vederbörande uttrycker sig på ett sätt som ingen begriper utom just den klagande själv. Den som skriver så att läsaren begriper vad han menar brukar sällan kallas ”rättshaverist” även om han har fel i sak.
Det är inte fel att stå upp för det man tycker är rätt. Det är däremot fel att skriva till tredje person på ett sätt som bara skribenten själv begriper, och sedan bli förbannad för att man inte får sin vilja igenom.
Jag räknar mig själv som normalbegåvad men fattar ingenting av din argumentation. Detta faktum leder mig till slutsatsen att kanske inte heller en domstol skulle göra det?