2024-10-30, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tvångsvård pga denna problematik som liknar Rättshaverism verkar inte vara möjlig och själva tycker de att de är friska.

Å andra sidan är det många psykiskt sjuka som totalt saknar sjukdomsinsikt. Det är ju det svåra med psykisk ohälsa.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men man kan ta ut en ansökningsavgift på tex 5-600 kr så borde detta ha upphört rätt snabbt
Vill du få rätt via kronofogden får du ju betala. tex betalningsförelägganden eller verkställighet

Ingen dum idé. Och vinner man då målet får man tillbaks pengarna?
Citera
2024-10-30, 15:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan

Ingen dum idé. Och vinner man då målet får man tillbaks pengarna?

Nej för fan. Den som förlorar i målet får betala motpartens kostnader inkl avgifter så klart
Citera
2024-10-30, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, men hon menar väl att de har sämre utbildning och erfarenhet än vad hon har och då är det felanställningar. Typ outbildade Elsa 25 år får jobb på fritids fastän hon inte läst pedagogik, istället för att hon får det. Och galen lär hon vara för sjuk för att tycka att hon är.

Med eller utan utbildning.. ingen vill ha en rättshaverist på jobbet då man måste kunna samarbeta.
Citera
2024-10-30, 17:12
Medlem
godboys avatar
En sån här människa borde låsas in på låst psykiatriskt boende. För det första så borde man aldrig genomfört psykiatrireformen. Sen borde det finnas gott om både låsta och öppna boenden där de får tre lagade mål mat om dagen och får påta i trädgården eller syrummet på dagarna.

Visst att hon överklagar anställningar, men att hon ger sig på privatpersoner borde fan leda till spöstraff. Såna här gubbar och kärringar ska sättas duktigt på plats och de ska fråntas alla rättigheter livet ut.
Citera
2024-10-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Du får ju räkna helkostnad för att:
- registrera ansökan (10 min)
- genomläsning för att se att det inte finns något nytt som behöver övervägas/lämnas ut/svaras på etc (25min)
- ta fram avslagsmallen och fylla i alla referenser för ärendet (20 min)
- skriva ut och posta avslaget (10 min)
- ta emot och registrera överklagan (10 min)
- läsa igenom överklagan för att se att det inte finns något nytt som behöver övervägas/lämnas ut/svaras på etc (25 min)
- dämpa sin ångest med kommunal kaffepaus och spy ut sin sorg över kollegorna (25 min)
- skicka alla handlingar i rekryteringen tillsammans med överklagan till förvaltningsrätten (25 min)
Summa: 2½ timmes arbete per ärende

Det ger en anställning om ca 10 % bara för att hantera detta inom kommunen. Sen kommer domstolen och arkiv, nämnd etc som inte räknas med här.

Kan Sundsvalls kommun ha 1678 jobb i vården att bjuda ut? Eller söker hon samma jobb 1678 gånger?
Citera
2024-10-30, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Kan Sundsvalls kommun ha 1678 jobb i vården att bjuda ut? Eller söker hon samma jobb 1678 gånger?

Hon lär ju ha överklagat också?
Citera
2024-10-30, 18:32
Medlem
Hade varit lite intressant att begära ut kvinnans handlingar och se om hon faktiskt anför rimliga argument, har hon inte ens kallats till några intervjuer så är det kanske lite taskigt av Kommunen att bara anta att hon inte bättrat sig och inte ens kalla till en intervju, så hon får visa hur vettig hon är...?

Men kvinnan menar väl att det är åldersdiskriminering och då borde samtliga som fått dessa drygt 1600 arbeten vara yngre än henne och det känns väl inte så troligt?

Ok, hon är "gammal" men i skolvärlden så är det snarare meriterande att vara tant och hon har erfarenhet så har mycket svårt att tro att detta under alla år berott på hennes ålder.
Citera
2024-10-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Vården? Hon söker väl jobb i förskolan? Tänker att det borde vara ett par hundra tjänster däri varav flera omsätta ganska regelbundet.
Citera
2024-10-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Vården? Hon söker väl jobb i förskolan? Tänker att det borde vara ett par hundra tjänster däri varav flera omsätta ganska regelbundet.

Någon skrev att hon arbetat inom Hemtjänsten, så hon har väl gjort både och. Misskött sig på bägge ställena om jag förstått det rätt.
Citera
2024-10-30, 19:59
Avslutad
Det finns många av denna sort. Jag har stött på flertalet i yrkeslivet. Börjar ofta med någon mindre oförrätt som de inte klarar av att släppa i kombination med psykiska besvär.
Citera
2024-10-30, 20:31
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Sånt här är en av många uppenbara anledningar till varför polis och rättsväsende antingen måste pröva varje fall eller avvisa många anmälningar utan prövning; det beror på begränsade resurser. Många inkomna anmälningar och fall är ren BS. Att pröva vartenda inkommet ärende skulle överväldiga systemet.

I USA kan individer och företag utnyttja detta genom att lämna in tusentals anmälningar angående samma eller närliggande sak. Ibland använder man företag eller tjänster som genererar dessa klagomål för betalande kunder.
Vissa gör detta för att främja sina fall, eller för att hämnas mot systemet genom att överbelasta det med enorma mängder godtyckliga anmälningar.

Många delstater i USA saknar laglig rätt att avfärda uppenbara ”olägenhetsärenden”, särskilt mot statliga enheter. Innebär isf att samtliga fall kräver individuellt övervägande och prövning. Det är en stor sårbarhet gör det möjligt för människor att hindra rättvisa genom översvämning, vilket gör det enkelt att skapa fel i systemet och sträva efter överklaganden eller efteranmälningar om juridisk negligering eller övergrepp.

Stora företag, rörelser eller religioner, kan mobilisera medlemmarna för att översvämma rättsväsendet med grundlösa klagomål, vilket tvingar staten att "lösa saken på nåt jävla sätt", typ lösa det "under bordet", snarare än att spendera decennier med att pröva varje inkommet ärende (som i vilket fall ändå bara kommer besvaras med en överklagan ändå)..
Trossamfundet Scientologerna utnyttjade detta 1993 för att säkerställa skattebefriad status i USA. Man skickade in så många ärenden och anmälningar att staten blev tvungen att backa ner och bevilja deras begäran.

I Sverige läggs såna här uppenbara missbruksförsök ner av rättsväsendet tidigt, för att skydda rättssäkerheten. Man lägger helt enkelt ner massor med ärenden utan prövning, för att det är uppenbart vad det rör sig om och att det inte kommer hålla validitet i slutändan i vilket fall. Vi vill ju inte ha väntetider på 30 år för att få tid i domstol för 1 prövning av vår anmälan t.ex. eller öka skatterna med 50% för att erhålla samma rättssäkerhet som vi har nu.

Så det är överraskande över 1600 fall från en enda person faktiskt prövades, när det torde varit uppenbart redan på tidigt stadium vilket missbruk av den rättsliga processen det rörde sig om. Doftar det inte lite tjänstefel nånstans här.
Stopp och belägg, det finns ingen juridisk rättighet i Sverige för domstolar att göra något slags förenklad prövning bara för att det är en dåre som överklagar. Tvärtom framgår av både rättspraxis och JO-yttranden att myndigheterna i fråga t o m är skyldiga att fråga och hjälpa till för att idioten i fråga skall kunna få sin talan prövad, t ex genom s k ”processledning” dvs hjälp att få fram vad dåren egentligen menar. Det har länge förvånat mig att inte fler elaka jävlar med gott om pengar bombarderar myndigheter de inte gillar med överklaganden som är fulla av skitprat men med ett inslag av någorlunda rimliga argument som måste prövas. Detta är redan ett problem i bl a domstolsvärlden och det vore fullt möjligt att sabotera myndigheternas arbete på samma sätt som det går att göra i USA.
Citera
2024-10-30, 20:41
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Rättshaverist - roligt o sjuukt ord- alla som vunnit i sista instans är inte rättshaverister men hade de förlorat hade varit detta även om de hade haft helt rätt - det är lagstiftningen som bestämmer vilka som är rättshaverister o ibland är lagstiftningen helt fel - bevisligen när den ändrats o förbud borttagits.

Det är små gränser ibland mellan geni o dåre o likaså mellan rättshaverist o icke rättshaverist

Kan ta ett litet exempel centralbron 70 km tim någon kom över på fel sida o det blev 50 då sa man
pga inga betongfundament - betongfundament o så blev det 60 men det skulle ha blivit åter 70 alt skulle avskiljandet av körbanorna blivit så mycket bättre så att det åter blivit 70. Den som kör 70 å åker fast o hävdar med en dåres envishet att det skulle bli 70 igen har helt rätt men skulle om han driver frågan långt klassas som rättshaverist. Bra exempel på rättshaverist är Adam Rönnberg Smith
oavsett rättsliga utgångar

Luther o Galileo var naturligtvis rättshaverister på sin tid o även henry VIII (genom skiljandet från Rom- men Henry var diktator annars hade han varit rätthaverist)
Till begreppet rättshaverist brukar det innefattas att vederbörande uttrycker sig på ett sätt som ingen begriper utom just den klagande själv. Den som skriver så att läsaren begriper vad han menar brukar sällan kallas ”rättshaverist” även om han har fel i sak.

Det är inte fel att stå upp för det man tycker är rätt. Det är däremot fel att skriva till tredje person på ett sätt som bara skribenten själv begriper, och sedan bli förbannad för att man inte får sin vilja igenom.

Jag räknar mig själv som normalbegåvad men fattar ingenting av din argumentation. Detta faktum leder mig till slutsatsen att kanske inte heller en domstol skulle göra det?
Senast redigerad av Orm Onde 2024-10-30 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in