Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Det handlar om ekonomin och att unga helt enkelt inte har råd, tid eller ork med att skaffa barn. Sedan tvingas man lämna över barnen till en osäker miljö i förskolan, skolan osv med mobbning, hierarkier och övergrepp.
Framförallt har unga en massa andra alternativ nuförtiden också.
Ekonomin tror jag inte att det handlar om. Ekonomin var sämre under i princip hela 90-talet.
Det finns tre betydande anledningar:
1. Feminism. Tjejer uppmuntras till att utbilda sig och satsa på karriären.
Så här har det aldrig tidigare sett ut och det är självklart den överlägset största anledningen till att färre barn föds.
Nu kommer kvinnor helt plötsligt på att de ska ha barn när de är mellan 30-45, vilket betyder att det är för sent. Hur många män letar efter en helt sönderknullad 35-årig karriärskvinna att bilda familj med?
Innan millennieskiftet så hade ju många kvinnor 2-3 barn när de var 27.
2. Datorspelandet. Män har fastnat i fantasivärlden. Jag tror dock att många män väljer fantasivärlden för att dämpa sin nedstämdhet och ångest. Mycket pga hur samhället har blivit.
3. Noll gemenskap. Det finns ingen djupare kärlek längre. Generation Z är bara ute efter den spontana lyckan hela tiden, som en jävla knarkare. Så fort det inte känns 110% bra med sin partner så är det tack och hej, istället för att försöka hitta tillbaka till varandra.
Varför? Beror det på den digitala världen med sociala medier där man ständigt jämför sig med andra?
Jag har ingenting emot internet men just sociala medier som Facebook, Instagram och Tiktok är nog bland det sämsta som har hänt mänskligheten.