2024-10-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewboc
Om jag förstått detta rätt:

Hon blev utköpt av kommunen för att hon var en pain att arbeta med och de vill inte veta av henne. Hon fick ett ordentligt avgångsvederlag.

Nu söker Hon alla jobb inom Sundsvalls och Timrås kommun som Hon anser sig vara berättigad till och när hon inte får komma på intervju anser hon det vara åldersdiskriminering och stämmer kommunen.

Om jag inte missminner mig så står maken på allt så kronofogden kan inte utmäta så fordringsägare kan få betalt.

Men vad är det för 1678 rättsfall? Har hon stämt kommunen 1678 gånger eller vad?
Alltså jag tänker inte ha någon åsikt angående vem som har rätt eller fel. Vet noll om människorna eller omständigheterna.
Citera
2024-10-29, 22:53
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagle23
En Sundsvallskvinna ligger bakom 1678 mål i förvaltningsrätten i Härnösand de senaste 15 åren. Rättsfallen rör rekryteringsärenden.

Vem är denna kvinna? Nån som vet?

https://www.st.nu/2024-10-28/sundsvallskvinna-bakom-1676-rattsfall-har-forlorat-alla/

Jag gillar inte ordet "rättshaverist" eftersom jag tycker den lilla människan måste stå upp mot de med mer makt, men om man slog upp ordet i en uppslagsbok så fanns det nog en bild på den här kvinnan där...
Citera
2024-10-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Jag gillar inte ordet "rättshaverist" eftersom jag tycker den lilla människan måste stå upp mot de med mer makt, men om man slog upp ordet i en uppslagsbok så fanns det nog en bild på den här kvinnan där...

Angående ordet.
Detta ord missbrukas ofta.
Man kallar alla för rättshaverist som inte lyder. En destruktiv chef på en toxisk arbetsplats kallar den som säger ifrån för rättshaverist.
Hitler kallade säkert många som inte gjorde hälsningen för rättshaverist. Vakten som vägrade sätta på gasen kallades säkert för det osv.
Man skulle kunna starta en helt egen tråd i språkavdelningen som behandlar hur detta ord används som en härskarteknik.
Alla Trump fanboys kallade Tulsi Gabbard för det här på flashback innan hon gick med Trump. Nu kallar de inte henne det.
Senast redigerad av Dyckertca150st 2024-10-29 kl. 23:07.
Citera
2024-10-29, 23:06
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyckertca150st
Man kallar alla för rättshaverist som inte lyder. En destruktiv chef på en toxisk arbetsplats kallar den som säger ifrån för rättshaverist.
Hitler kallade säkert många som inte gjorde hälsningen för rättshaverist. Vakten som vägrade sätta på gasen kallades säkert för det osv.
Man skulle kunna starta en helt egen tråd i språkavdelningen som behandlar hur detta ord används som en härskarteknik.

Jag håller med dig helt och hållet. Den här kvinnan måste det vara något fel på dock. Jag gillar rebeller, men det här låter som ett fall för psyk, även om jag inte kan veta säkert.
Citera
2024-10-29, 23:14
Medlem
Citat:
Alla Trump fanboys kallade Tulsi Gabbard för det här på flashback innan hon gick med Trump. Nu kallar de inte henne det.

Rättshaverist - roligt o sjuukt ord- alla som vunnit i sista instans är inte rättshaverister men hade de förlorat hade varit detta även om de hade haft helt rätt - det är lagstiftningen som bestämmer vilka som är rättshaverister o ibland är lagstiftningen helt fel - bevisligen när den ändrats o förbud borttagits.

Det är små gränser ibland mellan geni o dåre o likaså mellan rättshaverist o icke rättshaverist

Kan ta ett litet exempel centralbron 70 km tim någon kom över på fel sida o det blev 50 då sa man
pga inga betongfundament - betongfundament o så blev det 60 men det skulle ha blivit åter 70 alt skulle avskiljandet av körbanorna blivit så mycket bättre så att det åter blivit 70. Den som kör 70 å åker fast o hävdar med en dåres envishet att det skulle bli 70 igen har helt rätt men skulle om han driver frågan långt klassas som rättshaverist. Bra exempel på rättshaverist är Adam Rönnberg Smith
oavsett rättsliga utgångar

Luther o Galileo var naturligtvis rättshaverister på sin tid o även henry VIII (genom skiljandet från Rom- men Henry var diktator annars hade han varit rätthaverist)
Citera
2024-10-29, 23:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Men vad är det för 1678 rättsfall? Har hon stämt kommunen 1678 gånger eller vad?
Alltså jag tänker inte ha någon åsikt angående vem som har rätt eller fel. Vet noll om människorna eller omständigheterna.
Hon har sökt massa jobb. Hon har inte fått jobben. Då har hon begärt laglighetsprövning av anställningsbesluten.
Citera
2024-10-30, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoraPoopLillaPoop
Sundsvalls Tidning: Elisabeth fyller 50 år (4 november 2011)
50 år fyller den 5 november Elisabeth Rosbach Olsson, Matfors.

Hon är född och uppvuxen i Skönsberg. 1983 föddes sonen Andreas, som i dag arbetar som snickare, och 1986 kom Therese, som i dag arbetar på kontor. 1990 träffade Elisabeth sin Stefan och de gifte sig i Attmars kyrka 1994.

Elisabeth utbildade sig till förskollärare vid lärarhögskolan i Härnösand och är sedan 1989 fast anställd i Sundsvalls kommun, där hon fortfarande arbetar. Fram till 2002 arbetade hon i en förskola på Södermalm.

Därefter började hon i skolan där hon gjort lite av varje, bland annat jobbat i högstadiets skolbibliotek. Det tyckte Elisabeth var ett roligt arbete, hon anordnade olika dikttävlingar och många elever samlades i biblioteket på rasterna.

Hon jobbade därefter som assistent till barn med särskilda behov och som resurs i olika klasser. Senare övergick hon till fritids där hon även var ansvarig. Elisabeth trivdes mycket bra med både elever och personal.

Hon har också jobbat som personlig assistent en period men är nu tillbaka på fritids.

1999 köpte Elisabeth och Stefan hus i Matfors. Elisabeth har som målsättning att träna tre gånger per vecka men det brukar bli en–två gånger. Hon tycker om promenader, resor och inredning. Favoritfärgen när det gäller inredning är rött, men inte tomterött.

1990 gjorde hon sin första utlandsresa, till Rhodos. Sen har det blivit några fler men inte så många som hon skulle vilja. I år tänker hon besöka Mexiko tillsammans med goda vänner för att fira 50-årsdagen.

Nu är det väl inte hon själv som skrivit detta, men lite taskigt att i sammanhanget skriva att hon misslyckas med sina uppsatta träningsmål, vad är syftet med det? Eller kan hon själv författat detta och ansåg att det låter både hurtigt och ödmjukt? 🤔
Citera
2024-10-30, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Den som skrev kommentaren kanske tror att det kostar en massa pengar att lämna in anmälningar och överklaganden.

Angående kvinnan i fråga är det väl ganska uppenbart att något inte riktigt står rätt till? Någon enstaka anmälan kan man förstå men 1678 rättsfall är inget en normal person skulle orka med.

Undrar hur kvinnans liv ser ut i övrigt. Måste gå åt en herrans massa tid att kriga med en kommun på det här sättet.

Och på tal om krig med en sta... förlåt, kommun, vad hände egentligen med B.O. Gavne? Lever han fortfarande?

Hon hade säkert hunnit med en kortare utbildning istället för att överklaga konstant.

För övrigt undrar jag hur hon tänkte när hon lät sig bli utköpt av Kommunen, det hade nog varit bättre att säga upp sig självmant ifall hon ville söka fler jobb inom Kommunen. Man kan väl inte ta emot hundratusentals kronor och sedan förvänta sig att Kommunen glatt ska återanställa en nästa månad?
Citera
2024-10-30, 08:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hon hade säkert hunnit med en kortare utbildning istället för att överklaga konstant.

För övrigt undrar jag hur hon tänkte när hon lät sig bli utköpt av Kommunen, det hade nog varit bättre att säga upp sig självmant ifall hon ville söka fler jobb inom Kommunen. Man kan väl inte ta emot hundratusentals kronor och sedan förvänta sig att Kommunen glatt ska återanställa en nästa månad?

Frågan är väl varför inte då? Det borde fortfarande kunna vara diskriminering om kvinnan inte får jobb hon är bäst kvalificerad för?
Citera
2024-10-30, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
1678 ärenden / 15år = 111 per år
111/12 månader = 9.3 per månad
9.3 per månad ger 2 st i veckan.

Cirka 2 ansökningar och 2 överklagande per vecka.

Avslagen är väl samma formulering på alla så det borde inte kosta så mycket.
Du får ju räkna helkostnad för att:
- registrera ansökan (10 min)
- genomläsning för att se att det inte finns något nytt som behöver övervägas/lämnas ut/svaras på etc (25min)
- ta fram avslagsmallen och fylla i alla referenser för ärendet (20 min)
- skriva ut och posta avslaget (10 min)
- ta emot och registrera överklagan (10 min)
- läsa igenom överklagan för att se att det inte finns något nytt som behöver övervägas/lämnas ut/svaras på etc (25 min)
- dämpa sin ångest med kommunal kaffepaus och spy ut sin sorg över kollegorna (25 min)
- skicka alla handlingar i rekryteringen tillsammans med överklagan till förvaltningsrätten (25 min)
Summa: 2½ timmes arbete per ärende

Det ger en anställning om ca 10 % bara för att hantera detta inom kommunen. Sen kommer domstolen och arkiv, nämnd etc som inte räknas med här.
Citera
2024-10-30, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Frågan är väl varför inte då? Det borde fortfarande kunna vara diskriminering om kvinnan inte får jobb hon är bäst kvalificerad för?

Jag har funderat på detta själv, men skulle man öht våga köpa ut folk under de premisserna att de kan råka vara bäst lämpade att exempelvis söka tjänsten de köpts ut ifrån? 🤔 Är ju ingen vits att köpa ut folk isf? Men jag tror att det stämmer. Har läst om fall där folk blivit utköpta flera gånger.

Vad säger lagen? Får man vara hur galen som helst bara man är rätt meriterad? Komma till intervjun i tomtedräkt mitt i sommaren och vara helsnurrig, men med rätt kvalifikationer så får man jobbet, då andra sökanden bara är normalt funtade? 🤔
Citera
2024-10-30, 09:10
Medlem
Om hon är etniskts svensk så är det bara sjukskriva, hon är uppenbart sjuk i huvudet.
Är det en person med koppling utomlands är det bara skicka ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in