2024-10-29, 22:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
LB såg det och trodde det var deras kompis. Hon minns det som att det är hon som pushar HJ att svänga på direkten.

HJ bedömde att han var framme på 5 sekunder.

Tror oavsett att LB och HJ såg händelsen från korsningen. Känns helt orimligt att höra snälla och lokalisera var ljudet kom ifrån i backspegeln.

Jo, hon ger en väldigt utförlig beskrivning.

Men jag funderar på om inte denna reaktion är när HJ redan har svängt.

Föraren av AH:s bil säger väl att HJ kan ha kommit på insidan, medan JÅS tyckte sig se den svänga framför sig. Jag undrar vad som är påverkat minne och riktigt minne här. IM är osäker.

Hur som helst får vi nog aldrig veta svaret: Både då och nu finns det en konsensus var HJ svängde.

Förvånansvärt många gjorde blixtsnabba hjälteinsatser denna kväll, och polis samt ambulans kom av en slump dit snabbare än avsett. Ett vittne följde efter ... Ändå lyckades GM försvinna i labyrinten.
Senast redigerad av Dalulven 2024-10-29 kl. 22:41.
Citera
2024-10-29, 22:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du får tro och tycka vad du vill.

Jag börjar alltmer få uppfattningen att rättegången mot Christer Pettersson var riggad av polis/åklagare och utvalda vittnen.

Med Hans Holmérs konspiratoriska PKK-upplägg på "juridikens sophög" byggde man en ny gärningsbeskrivning av den ensamagerande gärningsmannen och anpassade nya förhör till en ny misstänkt.

Men jag fattar inte riktigt: Menar du att AH och KJ inte kom från en bil?

Föraren är noga hörd, och det han säger stämmer bra med andra vittnesmål.

Har du skrinlagt diamantspåret? Var det inte du som gjorde en intressant tidslinje back in the day?
Citera
2024-10-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, hon ger en väldigt utförlig beskrivning.

Men jag funderar på om inte denna reaktion är när HJ redan har svängt.

Föraren av AH:s bil säger väl att HJ kan ha kommit på insidan, medan JÅS tyckte sig se den svänga framför sig. Jag undrar vad som är påverkat minne och riktigt minne här. IM är osäker.

Hur som helst får vi nog aldrig veta svaret: Både då och nu finns det en konsensus var HJ svängde.

Förvånansvärt många gjorde blixtsnabba hjälteinsatser denna kväll, och polis samt ambulans kom av en slump dit snabbare än avsett. Ett vittne följde efter ... Ändå lyckades han försvinna i labyrinten.

Konsensus vet jag inte.

Tror det hon som sitter i framsätet och är lite hysterisk och dominant och får HJ att agera.

Ska fråga henne någon dag när jag vågar
Citera
2024-10-29, 22:50
Medlem
Citat:
Men jag fattar inte riktigt: Menar du att AH och KJ inte kom från en bil?

Föraren är noga hörd, och det han säger stämmer bra med andra vittnesmål.

Har du skrinlagt diamantspåret? Var det inte du som gjorde en intressant tidslinje back in the day?

Det kan vara ett alternativ.

Nej, inte skrinlagt men "modifierat". Jag håller på att gå igenom "Sydafrika-förhören" och vad som finns på webben.

Det finns några intressanta uppgifter.
Citera
2024-10-30, 11:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag tänkte utan kunskap att man stoppade pressarna på natten mellan 28 feb och första mars. Nyheten kom ut direkt på morgonen 1 mars i tryckta media.

Då har jag aldrig fått ihop minnesbilden att jag åker runt med en cykel den 2 mars och delar ut nyheten att Palme ha blivit mördad.

Jag var 10 år ska tilläggas.

Men nu när jag läser din text tänker jag att det kanske är rimligt att jag delade ut DN den 2 mars och att det var en fördröjning som sig bör i det mediet och för att köras ut i landet.

Man påminns om att detta var innan internet och att tryckta medier tog tid att trycka och distribueras.

Hoppas jag kunde måla ut mina reflektioner.

Detta var sannerligen ett bokstavligt Stoppa pressarna -ögonblick för DN och SvD eftersom deras riksupplagor gått i tryck när nyheten blev känd. Hur stor del av upplagorna utanför Stockholm man hann redigera om vet jag inte.

Men pryddes drakarna du delade ut med rubriken "Palme mördad", så var det vid tillfället lördag 1/3. På söndagen var huvudrubriken "Sverige sörjer".

Jag bar inte ut DN, men väl in den från brevlådan utanför radhuset. Minns än idag hur jag vecklade ut tidningen på vägen tillbaka till ytterdörren och betraktade förstasidan. Jag var 8-9 år och omåttligt upphetsad över händelsen som tydligen satte djupa spår.

Tioårigt tidningsbud, det låter som barnarbete?
Citera
2024-10-30, 11:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar som om SE har lite olika editioner av sin berättelse också. En mer strikt inte så utbroderad version för polisen, en lite mer livfull anpassad för media och en tredje för nära och kära. Dessa tre olika versioner verkar finnas redan från första dagen och är inget "som växer fram över tid" som en del grävande journalister har beskrivit det.

Edit: För mig låter det som om SE är ett vittne som anpassar sin historia lite. Det verkar svårare att sätta sig in i att den kallblodiga impulsmördaren SE skulle hitta på tre olika versioner redan under första dygnet. Lögnare brukar vanligen komma med en påhittad historia och sedan hålla sig till denna.

Blir de överbevisade att historien är fel kan de ändra den lite för att anpassa den lite över tid. SEs olika editioner som finns på plats redan första dygnet passar inte in i rollen som den ljugande mördaren.

Det är säkert så att en del "editioner" löper parallellt redan från början.

Men nog tycks vissa inslag eller insatser utökas med tiden, vilket även gäller de friheter han tar sig.

I april exempelvis, verkar han strunta helt i vad han sagt tidigare utan berättar oförblommerat vad som passar för intresserade journalister.

En annan trend är att han över tid tycks placera sig allt närmare skottögonblicket.

Vittnet SE verkar helt sakna kapacitet att oroa sig för risken att bli synad, att utsättas för åtlöje.
Citera
2024-10-30, 15:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är säkert så att en del "editioner" löper parallellt redan från början.

Men nog tycks vissa inslag eller insatser utökas med tiden, vilket även gäller de friheter han tar sig.

I april exempelvis, verkar han strunta helt i vad han sagt tidigare utan berättar oförblommerat vad som passar för intresserade journalister.

En annan trend är att han över tid tycks placera sig allt närmare skottögonblicket.

Vittnet SE verkar helt sakna kapacitet att oroa sig för risken att bli synad, att utsättas för åtlöje.
Kom han ännu närmare än de 20 meter han sa vid det första förhöret den 10 mars?
Citera
2024-10-30, 15:46
Medlem
Citat:
Detta var sannerligen ett bokstavligt Stoppa pressarna -ögonblick för DN och SvD eftersom deras riksupplagor gått i tryck när nyheten blev känd. Hur stor del av upplagorna utanför Stockholm man hann redigera om vet jag inte.

Men pryddes drakarna du delade ut med rubriken "Palme mördad", så var det vid tillfället lördag 1/3. På söndagen var huvudrubriken "Sverige sörjer".

Jag bar inte ut DN, men väl in den från brevlådan utanför radhuset. Minns än idag hur jag vecklade ut tidningen på vägen tillbaka till ytterdörren och betraktade förstasidan. Jag var 8-9 år och omåttligt upphetsad över händelsen som tydligen satte djupa spår.

Ja 25 kr för 2-3 timmar arbete. Tror det var 1 kr per tidning.

Mina föräldrar tyckte kanske ..... eller var det jag som ville ha mer pengar. Får ringa och utreda detta. Lättare än MoP

Dela ut reklam minns jag också.

Tror det egentligen fanns en 13 års gräns, eller att man kunde få dispans.

Vet jag jobbade som vaktmästare när jag var 13.

Tror ändå att det var Söndagens tidning jag dela ut.

Ok, detta är viktig grej. Det var bara på söndagmorgorna jag dela ut. Tror jag sålde direkt vid dörren. Var inte prenumeranter.

Jag skulle möjligen kunnat bli extra-inkallad.

Känns tight att stoppa pressarna och hinna skicka ut till hela Sverige till kl 09, 1 mars.

Det kan också vara så att jag minns rubriken fel.

Nu börjar det bli intressant.

Det här med falska minnen.

Stod det Palme mördad eller Sverige Sörjer på tidningen? Minnet kan lura en.

Men har i alla år minnet av: Palme mördad.
Citera
2024-10-30, 16:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Vaktmästare på Skandia?

Men allvarligt talat: Varför blev de aldrig hörda?

Även om de inte skriver ner saker kan de ha stor muntlig kunskap.

De träffar de flesta och är in i alla rum på ett bygge, och har mycket inside-information om folk.
Citera
2024-10-30, 16:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Citat:
Ja 25 kr för 2-3 timmar arbete. Tror det var 1 kr per tidning.

Mina föräldrar tyckte kanske ..... eller var det jag som ville ha mer pengar. Får ringa och utreda detta. Lättare än MoP

Dela ut reklam minns jag också.

Tror det egentligen fanns en 13 års gräns, eller att man kunde få dispans.

Tror ändå att det var Söndagens tidning jag dela ut.

Ok, detta är viktig grej. Det var bara på söndagmorgorna jag dela ut. Tror jag sålde direkt vid dörren. Var inte prenumeranter.

Jag skulle möjligen kunnat bli extra-inkallad.

Känns tight att stoppa pressarna och hinna skicka ut till hela Sverige till kl 09, 1 mars.

Det kan också vara så att jag minns rubriken fel.

Nu börjar det bli intressant.

Det här med falska minnen.

Stod det Palme mördad eller Sverige Sörjer på tidningen? Minnet kan lura en.

Men har i alla år minnet av: Palme mördad.

Anér gör i "Diskutabelt", 1989, ett stort nummer av när Irvell dagen efter fick nyheten till morgonkaffet utan att ha blivit inkallad:

https://youtu.be/YbyTANqxFZo?t=2676
Citera
2024-10-30, 16:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kom han ännu närmare än de 20 meter han sa vid det första förhöret den 10 mars?

Den första uppgiften till polisen, 1/3, är väl att han hör en smäll "just" när han kommit ut på gatan.

Och, ja, han kommer närmare än 20 meter. I februari 1987 i PH:s andra pm (EA9988-D), refereras en person som pratat med SE vilken uppger att SE sagt att han befann sig mellan Götabanken och Dekorima i skottögonblicket. SE ska ha bedömt avståndet till mordplatsen till 6-10 meter.

Men nu menar jag inte att han placerar sig närmare skotten i antal meter främst, utan kanske främst i en vidare mening.

Från att höra något oklart ljud, spankulera vidare och sedan råka in i en oklar situation med en person på marken så avancerar han till att exempelvis höra två skott vid reklampelaren för att därpå "rusa" fram till mordplatsen (Arbetet 860407), eller vara närmast först på plats och bryta handlingsförlamningen efter skotten.

Men det är möjligt att jag misstar mig.
Citera
2024-10-30, 16:56
Medlem
Citat:
Vaktmästare på Skandia?

Men allvarligt talat: Varför blev de aldrig hörda?

Även om de inte skriver ner saker kan de ha stor muntlig kunskap.

De träffar de flesta och är in i alla rum på ett bygge, och har mycket inside-information om folk.

Hubert Falk?

Man visste nog inte om SB verksamhet då.

Ett dilemma är om man skulle utreda SB i Skandiakomplexet så skulle det blottläggas och det skulle absolut förstöra deras verksamhet.

Visste Holmer om detta?

Var man säker på att SE var en elefant, så kanske man hade hade motiv att hålla Palmeutredningen utanför Skandiakomplexet.

Var det för att skydda SB som PH fick gå och Skoglund jobba med annat?

Det var inte för att skydda SE? !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in