2024-10-29, 09:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vad är det du inte fattar Jocke.

Man kan inte dela in människor i raser.

Men sålänge det finns människor som gör det, tex bonnaläppar på flashback, kommer det finnas rasism.

Läs Merwinnas inlägg så förstår du.

Varför håller den svarta befolkningen på med denna uppdelning? Varför håller befolkningen från mellanöstern på med den här uppdelningen?

Varför har jag inte en endaste gång läst en artikel om en vit person som utsatts för rasism?
Citera
2024-10-29, 09:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vad är det du inte fattar Jocke.

Man kan inte dela in människor i raser.

Men sålänge det finns människor som gör det, tex bonnaläppar på flashback, kommer det finnas rasism.

Läs Merwinnas inlägg så förstår du.

Varför kallas Afrofobi för rasism? Varför kallas Islamofobi för rasism? Varför kallas inte antisemitism för rasism?

https://www.levandehistoria.se/fakta/rasism
Citera
2024-10-29, 09:33
Medlem
Citat:
Man kan definitivt se på många individer varifrån de kommer, iallafall från vilken världsdel.

Men nej, dela in i raser kan man inte.

Öhh, du fattade väl att detta är den ursprungliga betydelsen för ordet ras? Innan marxismen blandade sig in i leken.
Citera
2024-10-29, 10:04
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ännu mer svammel

Jag vet inte varför du svamlar vidare. Du skrev ordagrant såhär:

Citat:
För att man ska kunna göra uppdelningen av raser inom en art så krävs betydligt större genetiska skillnader än de som finns hos människan.

Även om jag skulle vara överens med dig om att man inte kan göra en meningsfull uppdelning av människan i raser, så är det du skriver ovan fel. Man gör nämligen uppdelning i både raser och underarter, där genetiska de genetiska skillnaderna är MINDRE än mellan mänskliga populationer.

Således, det du skriver, att FÖR ATT man ska KUNNA GÖRA uppdelningen så KRÄVS större genetiska skillnader är helt enkelt inte korrekt (dessutom är det inte genetiska skillnader man beaktar, utan heterozygositet, men skit samma). Ditt påstående är svammel - helt fel. Fortfarande. Eftersom du inte vet vad du pratar om. Om man vill sätta sig in i varför det är fel kan man läsa här: (FB) Vad är raser i djur och människor?

Jag orkar inte skriva med dig mer eftersom du börjar prata om annat. Det enda jag vände mig emot var ditt påstående om att skillnaden är för små.

Citat:
Fan vad pinsam du är. Det här var uppenbarligen inte din kopp te.

Återkom om du faktiskt vill diskutera. Att kalla mig pinsam m.m. är i praktiken att erkänna förlust.
Citera
2024-10-29, 10:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Man kan definitivt se på många individer varifrån de kommer, iallafall från vilken världsdel.

Men nej, dela in i raser kan man inte.

Ja, och det är ju det som ÄR olika raser. Precis som man delar in tigrar i raser efter var de kommer ifrån - evolutionen på olika platser på jorden har gett dem en del olika utseenden och egenskaper, även om man fortfarande kan se att alla är tigrar. Det finns t.ex. siberisk tiger, malaysisk tiger, javatiger. Hur eller hur, så är skillnaderna mellan dessa tigerraser MINDRE än de mellan en renrasig svart, en renrasig asiat och en renrasig vit människa.
Citera
2024-10-29, 11:05
Medlem
Citat:
Nej att de genetiska skillanderna är för små MELLAN olika mänskliga poulationer, för att istället vara betydlgit större ca 80-90% INOM en polulation vi kallat för 1 ras, är vetenskapligt belagd fakta....

Du kan börja med att först förklara varför det finns flera djurarter som är uppdelade i underarter och raser fast där heterozygositeten är lägre än den vi finner hos människan.
Citera
2024-10-29, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det är ju det som ÄR olika raser. Precis som man delar in tigrar i raser efter var de kommer ifrån - evolutionen på olika platser på jorden har gett dem en del olika utseenden och egenskaper, även om man fortfarande kan se att alla är tigrar. Det finns t.ex. siberisk tiger, malaysisk tiger, javatiger. Hur eller hur, så är skillnaderna mellan dessa tigerraser MINDRE än de mellan en renrasig svart, en renrasig asiat och en renrasig vit människa.

Nej man delar inte in tigrar i olika raser.

Vilken ras(er) tillhör icke renrasiga människor?
Citera
2024-10-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du kan börja med att först förklara varför det finns flera djurarter som är uppdelade i underarter och raser fast där heterozygositeten är lägre än den vi finner hos människan.
Ras är det ord vi använder när vi har avlat fram olika raser hos djur t.ex. hundar och katter. Det finns inga naturligt skapade raser, varken hos djur eller människor. För vilda djur finns det underarter. Detta finns inte hos människan. Alla människor ingår i underarten homo sapiens. Orden ras och underart är inte olika ord för samma sak. Vi vill ha den språkliga möjligheten att skilja på varelser skapade genom avel eller genom naturlig evolution. Därför har vi två olika ord för det.
Citera
2024-10-29, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Återkom om du faktiskt vill diskutera. Att kalla mig pinsam m.m. är i praktiken att erkänna förlust.

Och där kom det absolut mest använda uttrycket på Flashback - "jag tycker du har fel alltså har du förlorat diskussionen"

Iallafall det vanligaste uttrycket bland flashback-männen som har en mental mognadsgrad som en 5 åring.
Senast redigerad av Jenny9 2024-10-29 kl. 12:34.
Citera
2024-10-29, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför håller den svarta befolkningen på med denna uppdelning? Varför håller befolkningen från mellanöstern på med den här uppdelningen?

Varför har jag inte en endaste gång läst en artikel om en vit person som utsatts för rasism?

För att de är hatiska och rasistiska?

Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför kallas Afrofobi för rasism? Varför kallas Islamofobi för rasism? Varför kallas inte antisemitism för rasism?

https://www.levandehistoria.se/fakta/rasism

För att woke-människorna hatar judar?
Citera
2024-10-29, 12:48
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Och där kom det absolut mest använda uttrycket på Flashback - "jag tycker du har fel alltså har du förlorat diskussionen"

Iallafall det vanligaste uttrycket bland flashback-männen som har en mental mognadsgrad som en 5 åring.

Detta är vad du skrev:

Citat:
Men olikheterna är för små oss människor emellan för att tala om raser.

Jag tycker inte att du har fel, du har fel.

The term race is a traditional synonym for subspecies, however it is frequently asserted that Homo sapiens is monotypic and that what are termed races are nothing more than biological illusions. In this manuscript a case is made for the hypothesis that H. sapiens is polytypic, and in this way is no different from other species exhibiting similar levels of genetic and morphological diversity. First it is demonstrated that the four major definitions of race/subspecies can be shown to be synonymous within the context of the framework of race as a correlation structure of traits. Next the issue of taxonomic classification is considered where it is demonstrated that H. sapiens possesses high levels morphological diversity, genetic heterozygosity and differentiation (F(ST)) compared to many species that are acknowledged to be polytypic with respect to subspecies. Racial variation is then evaluated in light of the phylogenetic species concept, where it is suggested that the least inclusive monophyletic units exist below the level of species within H. sapiens indicating the existence of a number of potential human phylogenetic species; and the biological species concept, where it is determined that racial variation is too small to represent differentiation at the level of biological species. Finally the implications of this are discussed in the context of anthropology where an accurate picture of the sequence and timing of events during the evolution of human taxa are required for a complete picture of human evolution, and medicine, where a greater appreciation of the role played by human taxonomic differences in disease susceptibility and treatment responsiveness will save lives in the future.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19695787/

Du kan ingenting. Vilket inte är konstigt eftersom du ägnar dig åt kvinnokäbbel istället för att diskutera. Låt mig hjälpa dig på traven eftersom du är efterbliven: Det ovan betyder inte att raser finns hos människan, utan det betyder att ditt påstående om att OLIKHETERNA ÄR FÖR SMÅ för att en uppdelning ska kunna göras är inkorrekt, både sett till heterozygositet såväl som morfologiskt.
Citera
2024-10-29, 13:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
För att de är hatiska och rasistiska?
Att anse det är förstås rasism. Så du är vad du kallar andra. En rasist, faktiskt.

Citat:
För att woke-människorna hatar judar?
Bara de längst till vänster, övriga woke-sfären, som du nog tillhör, enligt debatten här, gör det inte. Eller vågar inte.
Senast redigerad av EnCarte 2024-10-29 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in