2024-10-29, 09:31
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Läkare/vårdkontakt går via 1177. Men visst, det är en oroande utveckling.
Jag har fått brev från läkare på kivra så nej. Du har fel.
Citera
2024-10-29, 09:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
Jag har fått brev från läkare på kivra så nej. Du har fel.

Jag har inte fått brev från läkare på kivra, däremot har jag fått faktura från region skåne.
Citera
2024-10-29, 09:46
Medlem
Läser deras villkor lite kvickt igen och företag som dyker upp och vad de sparar

Creditsafe i Sverige AB
Finansiell ID-Teknik BID AB
Se här vilken spårningsteknik som används för analysering: https://kivra.se/sv/om-oss/om-kivra/cookies cookies, SDK:er och liknande teknologier (“spårningsteknik”) som innebär att data lagras på eller hämtas från din mobiltelefon, dator och liknande enheter.
Firebase Crashlytics
Firebase Cloud Messaging
Braze
Amplitude (Growth with Digital Analytics)
Plausible Analytics / Plausible Insights OÜ https://plausible.io/privacy-focused-web-analytics

Kivra har rätt att utan ditt samtycke helt eller delvis överlåta detta Avtal, eller sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal, till bolag som ingår i samma koncern som Kivra.

Bolagsverket
Tink
Kivras underleverantör för digitala kvitton
Kundundersökningsföretaget
folkbokföringsadress (SPAR)
Google Play resp. Apple App Store
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG)
Sveriges Riksidrottsförbund

Betalningen hanteras av Kivras personuppgiftsbiträde som lagrar dina betalkortsuppgifter i USA, och som kan använda sig av underleverantörer i andra länder utanför EU/EES.

Kivra delar också information om dig med myndigheter om vi bedömer att vi har ett berättigat intresse att göra det, såsom att Kivra ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara sina rättsliga anspråk.

Kivras produktutvecklingsteam
Kivras personal
Avsändaren godkänner härmed användandet av de av Kivra redan anlitade underbiträden (”Godkända underbiträden”) som framgår av Specifikationen i Bilaga A till detta Personuppgiftsbiträdesavtal.

Om Avsändaren skickar E-försändelser för digital signering kan namn och e-postadress komma att behandlas i USA av underbiträdet Mailgun Technologies, Inc.

Om Avsändaren skickar E-försändelser för digital signering: Mailgun Technologies, Inc., som tillhandahåller en tjänst för e-postnotifiering i EU. Support kan komma att tillhandahållas från USA.

Ja i vanlig ordning man måste vara jurist och diverse annat för att förstå vad man accepterar när man ingår ett avtal med Kivra och vilka människor som får se och behandla dina uppgifter. Det får man nog aldrig reda på.
Citera
2024-10-29, 09:47
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Öppnar din post? Nja. Det mesta "scannas" in av sig självt. Räkningarna bara slussas vidare via datasystem utan att någon glor på dem öht. Det var sannolikt vanligare förr att folk glodde på dina räkningar, dock utan uppsåt. Du verkar paranoid. Kanske något du ska ta itu med, innan du sätter dig i en garderob med hjälm, knä- och armbågsskydd.

Det handlar inte om att någon person individuellt kollar på dina enskilda räkningar. Varje enskild datapunkt har inget värde. Dock blir det ganska lätt att profilera dig och din familj eller omgivning eller samhället i stort då, sker det ju också enkelt med datorkraft inte en sekreterare som manuellt går igenom varje räkning.

Det är ju perfekt för att profilera folks politiska åsikter och enkelt också kunna uttnyttja folk genom bedrägerier.
Citera
2024-10-29, 09:53
Medlem
GertBennys avatar
Jag skriver inte detta för att förringa TS eller liknade, men jag är genuint nyfiken på hur främmande makt eller typ cyberkriminella skulle nyttja uppgifter om min person, så som eventuella sjukdomar jag har eller vad jag deklarerar? Eller vad nu än man kan få för data/uppgifter om Kivras databaser skulle läcka?
Citera
2024-10-29, 09:55
Medlem
Man får väl ändå jämföra med hur det var innan.

För mig som enskild person så var ju risken större när känslig data skickade med posten och lades i en olåst postlåda vid tomtgränsen där den kunde ligga i timmar/dagar utan att man hämtade den.

Sen är jag också ganska säker på att anställda vid Kivra inte kan läsa meddelanden i klartext utan det är krypterat - dvs datan är inte bara krypterad vid överföringen utan även vid lagringen.

https://www.mynewsdesk.com/se/kivra/blog_posts/saekerhet-genomsyrar-kivras-dna-53251

En artikel från 2016 som beskriver lösningen.
Citera
2024-10-29, 09:59
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Kivra, tjänsten där hela Sverige låter någon annan öppna och scanna din post.

Det är "smidigt" säger många, medan er post sprättas upp, scannas och förs över digitalt till utländska servers.

Ni har ingen aning om vem som har tillgång till er post. Men det är ju smidigt så det struntar ni i.

Är en dataläcka bara runt hörnet? För ingenting på internet är 100% säkert.
Det räcker att en insider sprider informationen vidare, det räcker att en anställd får sitt system infekterat, det räcker att ett säkerhetshål hittats.

Förstår ni hur allvarligt och farligt det är om hela Sveriges post (privat och företag) läcks?

Hur kan tjänster som Kivra få finnas kvar? Varför använder folk dessa tjänster?

Lägg även till att det ofta sker att de inte scannar all din post, vilket leder till inkasso (som du inte heller får vetskap om) och till slut hamnar du hos Kronofogden.

Samarbetar Kivra (m.fl.) med dessa typer av bolag för att driva in pengar?

Att få ett jobb hos Kivras scanningcentral är lika enkelt som att få ett lagerjobb. Det kryllar av ungdomar, flera med Lexbase-domar dessutom.

Tänk efter innan ni registrerar er för dessa tjänster hejvilt. Skulle ni låta er granne öppna och läsa er post? Inte? Men om er granne jobbar hos Kivra... då är det OK eller? För det är det som sker.
Mig veterligen så är scanningstjänsten enbart för företag och är en tilläggstjänst och inte för privatpersoner.
Enligt Kivra själv så lagras all data på servrar i sverige.
Citera
2024-10-29, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag skriver inte detta för att förringa TS eller liknade, men jag är genuint nyfiken på hur främmande makt eller typ cyberkriminella skulle nyttja uppgifter om min person, så som eventuella sjukdomar jag har eller vad jag deklarerar? Eller vad nu än man kan få för data/uppgifter om Kivras databaser skulle läcka?

Människor reagerar på bilder, vad de läser, vad andra skriver. Tänk när de kan rikta bilder, annonser, texter och bilder till din dator, baserat på t.ex. dina cookies, och få reaktioner från dig för att då dig att bete dig enligt ett mönster de vill. Vill de att du ska ta sprutor, köpa saker, tro på saker blint? Ja då har de all datorkraft i världen för att få dig åt det hållet de vill. Mönstret upprepar de på dina familjers enheter, eller vänners kanske, både på mobilerna och i surfplattorna och datorerna. Till slut tror ni allihopa på det ni ser.

Tada!

Ja det finns datorkapacitet för det här nu.
Citera
2024-10-29, 10:06
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Kanske just du inte är så intressant men det finns ju andra i sverige som kan tänkas vara intressanta för utländska aktörer.
Påverka journalister/politiker/etc är alltid intressant.
Kartlägga alla stridpiloter i sverige.
etc etc
Användningsmöjligheterna är oändliga, bara fantasin sätter stopp, och vi vet att utländska aktörer har rätt bra fantasi för att påverka andra länder.
Senast redigerad av crocodilelilo 2024-10-29 kl. 10:08.
Citera
2024-10-29, 10:18
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Man får väl ändå jämföra med hur det var innan.

För mig som enskild person så var ju risken större när känslig data skickade med posten och lades i en olåst postlåda vid tomtgränsen där den kunde ligga i timmar/dagar utan att man hämtade den.

Sen är jag också ganska säker på att anställda vid Kivra inte kan läsa meddelanden i klartext utan det är krypterat - dvs datan är inte bara krypterad vid överföringen utan även vid lagringen.

https://www.mynewsdesk.com/se/kivra/blog_posts/saekerhet-genomsyrar-kivras-dna-53251

En artikel från 2016 som beskriver lösningen.
Om utländska aktörer ville kartlägga exvis stridpiloter/journalister/politiker så var det ett bekymmer att komma över informationen på den gamla goda tiden, krävdes mycket personal på plats.
Nu var troligen de polska tavelförsäljarna bara en myt men genom att komma över Kivras databaser skulle man kunna åstadkomma samma sak med knapptryckningar från en bunker på hemmaplan.
Citera
2024-10-29, 10:21
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Kanske just du inte är så intressant men det finns ju andra i sverige som kan tänkas vara intressanta för utländska aktörer.
Påverka journalister/politiker/etc är alltid intressant.
Kartlägga alla stridpiloter i sverige.
etc etc
Användningsmöjligheterna är oändliga, bara fantasin sätter stopp, och vi vet att utländska aktörer har rätt bra fantasi för att påverka andra länder.

Ja så långt tänkte inte jag, men det har du ju helt rätt i. Hela dagens informationssamhälle går ju ut på att olika aktörer försöker manipulera andra människor till att göra det/tycka/tänka som den specifika aktören vill.
Citera
2024-10-29, 10:22
Medlem
george.sthlms avatar
Eftersom det är Bring som ligger bakom Kivra så finns det inte en chans att jag skulle använda dom

Bring klarar ju inte ens av att köra ut ett paket hur skulle dom klara av detta på ett säkert sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in