2024-10-26, 19:44
Medlem
Heiligenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadermedmera
Som tilhenger av republikk i Norge gir jeg egentlig eff i hvem som lager den sarkofagen, men den vinklingen der blir rett og slett for dum. Snøhetta er stort sett Norges eneste internasjonalt anerkjente arkitektfirma. At det skulle diskvalifisere dem for et slikt oppdrag fatter jeg ikke (er det bedre om oppdraget går til et dansk designfirma eller en eller annen middelmådighet i Trøndelag eller Lillestrøm som ikke har oppnådd suksess tilstrekkelig til å få en eller annen orden?). Så tror jeg også de fleste skjønner at dette ikke er en anskaffelse på linje med 500 nye persienner eller noen kilometer med asfaltering. Å kreve offentlig anbudsrunde....det er litt spesielt, altså.
Da er vi to som er tilhengere av republikk i Norge.
Ellers har du selvsagt lov til å ha egne meninger om hva som er dumt eller ikke, i forhold til det jeg skreiv i innlegget.
20 mill. er en liten sum i forhold til det monarkiet blir anslått å koste oss i 2025 (900 mill.).
Man kan altså tenke at det er litt "smålig" eller noe, å begynne å pirke bort i det. Kanskje man også unne r kongepar å få velge hvordan siste hvilested skal se ut.
Men dette er jo ikke første gang hoffet bryter forvaltningsreglementet. I kjølvannet av Dagblad-opprullingen i 2016, måtte feks. en slottsforvalter gå av (https://www.dagbladet.no/emne/kongemakta)
Ellers har jo kongefamilien tjent drøye penger på å la offentlige midler drifte og vedlikeholde private eiendommer.
Jeg synes ikke det er okay at kongeparet ikke har lagt ut sarkofag-arbeidet på anbud. Og jeg synes ikke det er greit at de gang på gang, også vedr. sarkofagene, driter i regler de er pålagt å følge ved bruk at bevilgninger fra staten/ oss folket - og tilgode-ser venner og bekjente. Som man mange ganger tidligere har brukt sin kongelige tittel og prestisje til å kaste glans over.
Så vi er uenige der.
Citera
2024-10-26, 23:54
Avslutad
«Om monarkiet skulle rakne og kongefamilien ble helt privat, har de fortsatt til salt på grøten.«
https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977
Citera
2024-10-26, 23:59
Avslutad
«Også for kong Olavs etterfølgere har det vært viktig å vise seg blant «vanlige folk» landet rundt, engasjere seg i ukontroversielle saker og vise ektefølt engasjement.

«Nøysomhetsidealet er imidlertid dessuten langt eldre enn trikketuren. Ifølge historiker Tor Bomann-Larsen var det viktig også for Olavs far, Kong Haakon VII, å vise moderasjon:
– Han fryktet alltid å provosere de fattige gjennom praktutfoldelse, sa historikeren om kong Haakon til DN i 2019, i en sak om kongehusets skjulte formue.

– Ikke hvem som helst
Om denne frykten for praktutfoldelse har gått i arv, er uvisst. I hvert fall mangler det ikke på ambisjoner ved de stadig flere private eiendommene.«
https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977
Senast redigerad av Nujaevlarihavet 2024-10-27 kl. 00:27.
Citera
2024-10-27, 00:22
Avslutad
Husk at det er en del gammelt nytt her, man må skrolle litt. Jeg mener hele apparatet har feilet, og at det er ganske mange som må gå i seg selv, ikke bare MBH.

«Svartstad sier at han ser poenget til ukebladets sjefredaktør.
- Jeg tenker at dette viser oss med all mulig tydelighet at de kanskje burde overveie å få noen mer profesjonelle rådgivere på Skaugum. Det ser ut som dette går over stokk og sten, mener han, og legger til:
- Man må etterhvert lure på om det er ansvarlige folk i nærmeste omgivelser som ikke skjønner alvoret i det som foregår nå. De må stoppe disse folka sine, før de får smadret hele monarkiet med å være løsmunnet, og dumskap.»

«- Pfft, jeg tror ikke det har noe å si for hennes rykte, men hun burde ha fått det gode råd å ikke si det. Det tar seg ikke ut. Når kongelige skal trasse seg til å ha rett, og de mener seg moralsk et mye høyere vesen enn journalister, så må de ha noe annet på lager enn dette altså. Dette er ikke bra i det hele tatt.«

«Han påpeker at folk flest ikke får besøk av Hells Angels i hjemmene sine, og at de færreste opplever å få bensinkortene sine stjålet fra seg.

- Altså ærlig talt, det er ingen i Norge som skjønner sånt. De kommer til å smadre monarkiet før de vet ordet av det, sier han, og fortsetter:
- Noen på Skaugum og i Drammensveien 1 må slå i bordet og sørge for at de skaffer seg noen godt voksne, og veldig erfarne, rådgivere. Og at det blir gitt ordre om å høre etter når rådgiverne sier noe.
https://www.seher.no/kongelig/ingen-bryr-seg/82129972
(Fet tekst er gjort av meg.)

Asbjørn Svarstad fikk Willy Brandt prisen nå i høst. https://www.nettavisen.no/asbjorn-svarstad/willy-brandt-prisen/norge/nettavisen-spaltist-asbjorn-svarstad-tildelt-willy-brandt-prisen/s/5-95-2022517
Senast redigerad av Nujaevlarihavet 2024-10-27 kl. 01:03.
Citera
2024-10-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kong Harald har holdt tale til stortingsrepresentantene på slottet i kveld. Med kloke, varme og morsomme ord igjen. Er det rart at vi elsker ham.
– Av og til er livet rett og slett veldig vanskelig, det er noe alle kan oppleve, også vår familie, sa kong Harald i talen.

Han fortsatte med å si at når mennesker vi er glade i, ikke har bra, så påvirker det også dem som står rundt.

– Vi prøver så godt vi kan å ta vare på hverandre. I kveld sender vi en ekstra tanke til alle som har det vondt, sa kong Harald.
Kong Harald takket for omtanken.
– Kongehuset er et team som jobber godt sammen. Og så er vi en familie. Med de gleder og utfordringer som vi alle vet kan følge med. I både gode og vanskelige tider forsøker vi å stå sammen og støtte hverandre. Vi er takknemlige for all den varmen og omtanken som er blitt vist oss gjennom dette spesielle og krevende året, sa kongen.
Om sarkofagen.
Kongen er kjent for å bruke mye humor i talene sine, og talen i årets stortingsmiddag var ikke noe unntak. Den begynte med at kongen adresserte den mye omtalte sarkofagen, hvor han og dronningen skal ligge når de er døde.

– Sarkofag. Årets statsbudsjett inneholdt en post som overraskende nok kunne lede tankene hen til egyptiske pyramider og gravkamre. Før noen kanskje måtte ty til å google, som det jo heter i dag, for å finne ut betydningen av ordet, sa kongen.
Videre.
– Nå vet nok enda flere hva ordet betyr. Jeg takker myndighetene for omtanken i det hinsidige. Jeg håper den blir godt polstret, slik at oppholdet blir behagelig. Vi skal jo være der en stund, sa kongen til stor latter fra salen.

– Med det ønsker dronningen og jeg, i levende live, velkommen, sa kongen.
Kilde: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/10/24/196038604/kong-harald-av-og-til-er-livet-rett-og-slett-veldig-vanskelig

Nei, det er ikke så rart. Mannen har levd et langt liv, har mye livserfaring og selv om kongehuset vet å ikke kommentere saken, kommer hans talen alle som har det vondt til gode. Flott og sterk mann som betyr mye for mange. God verdier og ikke minst humor.
Citera
2024-10-28, 12:58
Avslutad
Så lang tid skulle det altså ta, før man klarte å sette noen grenser for voldsmannen på Skaugum. Spørsmålet er om dette er tilstrekkelige sikkerhetstiltak og om det holder Hells Angeles og andre tunge kriminelle borte. Se og Hør skriver utestengt, men hvor vanlig er det at voksne barn på nesten 30 år, har nøkkel til foreldrenes hus, kan komme å gå som det passer dem, og ha fest med kriminelle i foreldrehuset?

«Det rødmalte huset, som ligger noen få hundre meter unna kronprinsparets bolig, ligger utenfor området med de aller strengeste sikkerhetstiltakene. Ifølge Aftenposten har Marius tidligere hatt tilgang til hovedhuset på Skaugum, men har nå mistet adgangen»

https://www.seher.no/kongelig/utestengt-fra-skaugum/82146014
Citera
2024-10-28, 15:30
Avslutad
Aftenposten nå: «Ber politiet kalle kronprinsesse Mette-Marit inn til avhør.»
Link ikke mulig nå.
Citera
2024-10-28, 16:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet
Aftenposten nå: «Ber politiet kalle kronprinsesse Mette-Marit inn til avhør.»
Link ikke mulig nå.

Som jag tidigare hävdade : Marius drar med sig andra i sitt fall. Finns bara en lösning, och det är att 'skära bort cancern'.

När har det historiskt skett, att en kronprinsessa hamnat på förhör ?
Citera
2024-10-28, 16:47
Medlem
Gustav-Fs avatar
"Viser ingen anger" - Se og Hørs sjefsredaktør.

https://www.dagbladet.no/kjendis/hoiby-bilde-skaper-reaksjoner/82148000
Citera
2024-10-28, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Som jag tidigare hävdade : Marius drar med sig andra i sitt fall. Finns bara en lösning, och det är att 'skära bort cancern'.

När har det historiskt skett, att en kronprinsessa hamnat på förhör ?
Nei, fåglarna vet, jeg vet ikke.

Fra Aftenposten idag:

«Bistandsadvokat Petter J. Grødem bekrefter overfor Aftenposten mandag ettermiddag at han nå har bedt politiet om å avhøre kronprinsessen.»

«– Jeg har sendt Oslo politidistrikt en formell begjæring om å kalle inn kronprinsesse Mette-Marit til avhør, sier Grødem.«

«Pressesjef Unni Grøndal i Oslo-politiet bekrefter til Aftenposten at de har mottatt begjæringen om avhør. Hun vil ikke kommentere hva de kommer til å svare på den og sier de ikke har noen ytterligere kommentarer nå. «

Det siste sosiale medie bilde i dag av MBH tar vel kaka.
Citera
2024-10-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-F
"Viser ingen anger" - Se og Hørs sjefsredaktør.

https://www.dagbladet.no/kjendis/hoiby-bilde-skaper-reaksjoner/82148000

Bildet taler for seg selv. I valget mellom øl og anger, holder han ølet høyere...lille Marius ser 10 år eldre ut enn han er, og oppfører seg som han er 10 år yngre. Kanskje er han alt for langt ute på isen for å bry seg om noe som helst, eller føle noe. Han behøver beskyttes mot seg selv...
Citera
2024-10-28, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Bildet taler for seg selv. I valget mellom øl og anger, holder han ølet høyere...lille Marius ser 10 år eldre ut enn han er, og oppfører seg som han er 10 år yngre. Kanskje er han alt for langt ute på isen for å bry seg om noe som helst, eller føle noe. Han behøver beskyttes mot seg selv...
Nå er det også hovedoppslag i BT. Ventet bare på det. https://www.bt.dk/royale/billede-af-marius-vaekker-opsigt-advokat-reagerer

Han kunne på en ganske enkel måte bare ryddet opp i sakene og deretter solgt klokker resten av livet og fått et godt liv. Jeg er vel dum som tenkte det😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in