Citat:
Da er vi to som er tilhengere av republikk i Norge.Som tilhenger av republikk i Norge gir jeg egentlig eff i hvem som lager den sarkofagen, men den vinklingen der blir rett og slett for dum. Snøhetta er stort sett Norges eneste internasjonalt anerkjente arkitektfirma. At det skulle diskvalifisere dem for et slikt oppdrag fatter jeg ikke (er det bedre om oppdraget går til et dansk designfirma eller en eller annen middelmådighet i Trøndelag eller Lillestrøm som ikke har oppnådd suksess tilstrekkelig til å få en eller annen orden?). Så tror jeg også de fleste skjønner at dette ikke er en anskaffelse på linje med 500 nye persienner eller noen kilometer med asfaltering. Å kreve offentlig anbudsrunde....det er litt spesielt, altså.
Ellers har du selvsagt lov til å ha egne meninger om hva som er dumt eller ikke, i forhold til det jeg skreiv i innlegget.
20 mill. er en liten sum i forhold til det monarkiet blir anslått å koste oss i 2025 (900 mill.).
Man kan altså tenke at det er litt "smålig" eller noe, å begynne å pirke bort i det. Kanskje man også unne r kongepar å få velge hvordan siste hvilested skal se ut.
Men dette er jo ikke første gang hoffet bryter forvaltningsreglementet. I kjølvannet av Dagblad-opprullingen i 2016, måtte feks. en slottsforvalter gå av (https://www.dagbladet.no/emne/kongemakta)
Ellers har jo kongefamilien tjent drøye penger på å la offentlige midler drifte og vedlikeholde private eiendommer.
Jeg synes ikke det er okay at kongeparet ikke har lagt ut sarkofag-arbeidet på anbud. Og jeg synes ikke det er greit at de gang på gang, også vedr. sarkofagene, driter i regler de er pålagt å følge ved bruk at bevilgninger fra staten/ oss folket - og tilgode-ser venner og bekjente. Som man mange ganger tidligere har brukt sin kongelige tittel og prestisje til å kaste glans over.
Så vi er uenige der.