2024-10-25, 09:17
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
använde mallen på IMY hemsida, och sedan anmälde jag dem med, men efter en lång stund fick jag kontakt och blev raderad ändå

Perfekt då gör jag en IMY anmälan mot dom också.
Citera
2024-10-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision

Spärra din adress med Adresslåset
https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset

Hindra andra från att ändra din adress
https://skatteverket.se/privat/folkb...f6fd2ca7c.html

Tack för guiden, uppskattat.

Har nu använt skatteverkets låstjänst. Kan man strunta i adressändrings variant adresslåset då?
Citera
2024-10-26, 17:40
Medlem
Hej alla!

Bara jag som fått vänta på svar från Mrkoll och Krimfup i cirka 7-10 dagar om att bli borttagen? Väntar alltså fortfarande.

Sedan har jag en till fråga kring att bli borttagen på Google sök, det där formuläret några av er och IMY har hänvisat till fungerar ej för mig, "skicka" knappen längst ner går ej att trycka på även fast jag har fyllt i allt korrekt.. Har provat via olika webbläsare samt dator och telefon.
Senast redigerad av marieC 2024-10-26 kl. 18:01.
Citera
2024-10-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marieC
Hej alla!

Bara jag som fått vänta på svar från Mrkoll och Krimfup i cirka 7-10 dagar om att bli borttagen? Väntar alltså fortfarande.

Sedan har jag en till fråga kring att bli borttagen på Google sök, det där formuläret några av er och IMY har hänvisat till fungerar ej för mig, "skicka" knappen längst ner går ej att trycka på även fast jag har fyllt i allt korrekt.. Har provat via olika webbläsare samt dator och telefon.

De har 30 dagar på att sig svara. Är den 30e dagen på en helgdag så är det nästkommande vardag de måste svara.

Varför de inte fungerar för dig är märkligt. För mig fungerar fortfarande formuläret utan problem. Dubbelkolla så allt är ifyllt korrekt, du klarat captchan och bockat i alla rutor.
Citera
2024-10-28, 11:34
Medlem
Tack för tidigare inlägg i tråden. Önskar här tipsa om ytterligare en tjänst som bidrar med personuppgifter mot betalning med hänvisning till frivilligt utgivningsbevis. Den finns nämnd i andra tidigare trådar i ämnet men i denna tråd är den bortglömd?

Tjänsten -> Infotorg person:
https://www.dnb.com/sv-se/produkter-och-tjanster/infotorg/infotorg-person.html

"Hos Dun & Bradstreet kan du på ett och samma ställe få tillgång till information om:

Personuppgifter – personnummer, fullständigt namn, folkbokföringsort och historiska uppgifter
Kontaktuppgifter – adress, fast telefonnummer, mobilnummer
Fordonsuppgifter – äger personen en bil, av vilken modell
Uppdrag i företag – är personen, hushållet eller närmaste kretsen registrerad i företag och i vilken roll, eller har personen haft historiska uppdrag i företag
Ekonomiska förhållanden - är personen kreditvärdig eller har den betalningsanmärkningar och skulder. Är individen satt i konkurs eller belagd med näringsförbud
Fastighetsuppgifter – äger personen en eller flera fastigheter, av vilken typ och vilket taxeringsvärde har de
Tillsammans ger detta dig förutsättning för ett säkrare och väl underbyggt beslutsunderlag vid personutredning. Eftersom all information är tillgänglig på samma plats innebär det också en mer effektiv informationsinhämtning."

Dessutom följande: "Behovet av personinformation ser olika ut beroende på din roll och vilken typ av organisation du representerar. För handläggare inom offentlig sektor i Sverige kan Dun & Bradstreet erbjuda tillgång till extra information som släktskap och familjebild vid personupplysning. Där ingår uppgifter om barn, föräldrar, nuvarande och tidigare registrerad partner/make/maka samt dessa personers personnummer, ålder och folkbokföringsadress."

Efter kontakt förklarar de hur de inte vill ta bort uppgifter.
Citera
2024-10-28, 12:08
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirrorz
Tack för tidigare inlägg i tråden. Önskar här tipsa om ytterligare en tjänst som bidrar med personuppgifter mot betalning med hänvisning till frivilligt utgivningsbevis. Den finns nämnd i andra tidigare trådar i ämnet men i denna tråd är den bortglömd?

Tjänsten -> Infotorg person:
https://www.dnb.com/sv-se/produkter-och-tjanster/infotorg/infotorg-person.html

"Hos Dun & Bradstreet kan du på ett och samma ställe få tillgång till information om:

Personuppgifter – personnummer, fullständigt namn, folkbokföringsort och historiska uppgifter
Kontaktuppgifter – adress, fast telefonnummer, mobilnummer
Fordonsuppgifter – äger personen en bil, av vilken modell
Uppdrag i företag – är personen, hushållet eller närmaste kretsen registrerad i företag och i vilken roll, eller har personen haft historiska uppdrag i företag
Ekonomiska förhållanden - är personen kreditvärdig eller har den betalningsanmärkningar och skulder. Är individen satt i konkurs eller belagd med näringsförbud
Fastighetsuppgifter – äger personen en eller flera fastigheter, av vilken typ och vilket taxeringsvärde har de
Tillsammans ger detta dig förutsättning för ett säkrare och väl underbyggt beslutsunderlag vid personutredning. Eftersom all information är tillgänglig på samma plats innebär det också en mer effektiv informationsinhämtning."

Dessutom följande: "Behovet av personinformation ser olika ut beroende på din roll och vilken typ av organisation du representerar. För handläggare inom offentlig sektor i Sverige kan Dun & Bradstreet erbjuda tillgång till extra information som släktskap och familjebild vid personupplysning. Där ingår uppgifter om barn, föräldrar, nuvarande och tidigare registrerad partner/make/maka samt dessa personers personnummer, ålder och folkbokföringsadress."

Efter kontakt förklarar de hur de inte vill ta bort uppgifter.

Där skulle jag inte våga ta bort mig ens om det gick. När jag tog ett registerutdrag från SPAR på all aktivitet senaste året, var det ett antal förfrågningar i månaden från just Dun & Bradstreet. Det är tandläkare och andra vårdgivare, kredittjänster, beställningar jag gjort på nätet mm mm. Skulle man lyckas ta bort sig ur den databasen så lär man få stora problem, inte minst att sköta betalningar digitalt. Denna tjänst skiljer sig därmed avsevärt från Ratsit mfl som säljer vår data till folk som bara vill snoka. Den här verkar snarare behövas för att det digitala livet ska fungera.
Citera
2024-10-28, 15:06
Medlem
pOXEs avatar
Fan vad skönt den där Lars på upplysning.se har äntligen tagit bort mig helt. Trodde inte det skulle gå.

Tog kanske 2 månader allt som allt.
Runt 2-3 veckor efter IMY anmälan är jag helt borta.
Tror det är IMY anmälan som gjorde så att han tog det på lite mer allvar.

1. Följde guiden i första inlägget utan resultat.
2. Mailade Lars utan resultat.
3. Smsade Lars utan resultat.
4. Anmälde till IMY.
5. Äntligen borttagen.
Senast redigerad av pOXE 2024-10-28 kl. 15:25.
Citera
2024-10-28, 16:47
Medlem
pOXEs avatar
Till er som vill ta bort er från upplysning.se

Kolla inlägget ovanför min.

Spara alla screenshots redan från start, skriv ner datum när du först försökte ta kontakt med upplysning.se alltså när du har mailat smsat och skickat det där via kontaktformulären. Ta screenshots direkt efter du har skickat.

Vänta 30 dagar gör IMY anmälan och bifoga alla screenshots.

Blir lite smidigare för IMY.

Skicka gärna med din personliga länk också när du kontaktar IMY eller upplysning blir enklare för de att hitta vem de ska ta bort.
Senast redigerad av pOXE 2024-10-28 kl. 17:36.
Citera
2024-10-28, 17:23
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Fan vad skönt den där Lars på upplysning.se har äntligen tagit bort mig helt. Trodde inte det skulle gå.

Tog kanske 2 månader allt som allt.
Runt 2-3 veckor efter IMY anmälan är jag helt borta.
Tror det är IMY anmälan som gjorde så att han tog det på lite mer allvar.

1. Följde guiden i första inlägget utan resultat.
2. Mailade Lars utan resultat.
3. Smsade Lars utan resultat.
4. Anmälde till IMY.
5. Äntligen borttagen.

Tror du på mig nu
Citera
2024-10-28, 17:25
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Tror du på mig nu

Ja haha fan vad skönt. Upplysning har varit de jobbigaste.

Gav inte upp satte mig ner och gjorde IMY anmälan tänkte det här är min sista chans och tillslut var man borta.

Skönt som fan att vara helt borta från internätet.

Äntligen kan man pusta ut.
Senast redigerad av pOXE 2024-10-28 kl. 18:00.
Citera
2024-10-28, 18:58
Medlem
FuckSwedens avatar
Gör Upplysning och Birthday någon kontroll med Bank-ID efter ansökan så att de kan se att det verkligen är du själv som tar bort dina uppgifter och ingen annans?
Citera
2024-10-28, 19:46
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Gör Upplysning och Birthday någon kontroll med Bank-ID efter ansökan så att de kan se att det verkligen är du själv som tar bort dina uppgifter och ingen annans?

Nej.

Dålig system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in