2024-10-28, 12:41
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Måste man hålla handen med någon så tror jag 99% Pro-svenskar väljer USA före Moskva. Synd bara att det är så och vi inte kunnat haft en självständigare EU.

Henry Kissinger konstaterade: ”Att vara Amerikas fiende kan vara farligt, men att vara en vän kan vara dödligt.”

Hittar inte det citatet av Kissinger.

Kan du hjälpa mig?
https://www.brainyquote.com/authors/henry-kissinger-quotes
Citera
2024-10-28, 12:44
Medlem
Ännu ett självmordsuppdrag av orcherna köra rakt mot en Ukrainsk tank med en APC close range, fylla eller bara dumma i huvudet?

A Ukrainian T-64BV taking aim at a Russian MT-LB at close range in the fields between Prechystivka and Shakhtarske, Donetsk region. Russia has increasingly becoming active in this area

https://t.me/noel_reports/19454
Citera
2024-10-28, 12:49
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Vicepresidentkandidaten Vance gav några glimtar nu i veckan om hur Trump skulle lösa det.. ..Eller någonting åt det hållet, tydligen så skulle dom tvinga in Ryssland/Ukraina i samma rum och tvinga dom att förhandla.

Finns en videosnutt i denna tweet
Ukraine must give up its territories to end the war, says J.D. Vance, the 🇺🇸US vice presidential candidate from Trump's party.

He stated that Ukraine has no people, no weapons, and no money to continue the war.

Let me remind you that Vance is one of the most anti-Ukrainian figures in the US.
https://x.com/front_ukrainian/status/1850168445020627386
Man kan fråga sig hur Kreml reagerar på att USA ska styra processen. Putin har i sjutton år berättat att hans problem med världsordningen är att den nu är unipolär, att USA är ensam stormakt.
Citera
2024-10-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Ja, det tycker jag. Och enligt FN-s stadga om de mänskliga rättigheterna så har de den rätten.

Sannerligen inte. Diverse befolkningar har inte rätt att be om att få landet man bor i invaderat. Som jag sagt förr, när internationell rätt pratar om "folkens" rätt till självbestämmande så handlar det egentligen om staternas rättigheter (tänk: kolonier inte ska vara kolonier utan att de har rätt att vara självständiga stater).

Invånare på diverse platser har absolut ingen rätt att be grannlandets militär komma och "hjälpa till" bara för att man är missnöjd med sin egen regering. Tror du att människor har sådana rättigheter måste du ha förläst dig på Putins version av folkrätten.

I ditt förra inlägg skrev du dessutom "medborgare" på ett sätt som visar att du åter igen jämställer etnicitet och medborgarskap. Men de ryssar som bodde i Donbass var så gott som uteslutande ukrainska medborgare (Ukraina godkänner ju inte dubbla medborgarskap) så Ryssland har begått brott mot folkrätten när man genom direkt eller indirekt tvång tvingat människor att ta emot ryska pass för att t ex få tillgång till sjukvård.

Och innan du drar in att folket röstade, så ska du tänka på att just enligt FN-stadgan och FN:s syn på folkrätt så är lokalbefolkningens vilja underordnad staternas rätt till territorium.
Senast redigerad av Auric 2024-10-28 kl. 13:02.
Citera
2024-10-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det finns en mycket enkel och rimlig förklaring till varför Ryssland invaderade Ukraina. Inte av elakhet, inte för att man gillar att kriga. Utan för att skydda sitt land från Nato. Ett Ukraina i Nato skulle innebära amerikanska militärbaser längs gränsen och ett framtida hot mot Rysslands säkerhet.

Eftersom USA inte anlagt baser i något land som upptagits i Nato efter 1984 så kanske du kan ange en trovärdig källa till att USA skulle ha planerat anlägga baser i just Ukraina?
Citera
2024-10-28, 12:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Nico sanktionerna slår hårdare mot deras grannländer än mot Ryssland....i Lettland är bensinen lika dyr som i Sverige, ölen på krogen kostar 5-6 euro..gasen är göööör dyr likaså elen...så sanktionerna slår inte mot Ryssen

Nä, nä..och att styrräntan är nu på 21 % är bara ren struntprat. Gör ingen skillnad för genomsnittliga Ivan. Det är mer pengar på kontot imorgon, trots att han har vart via ATM idag..

Detta är förövrigt från idag. Putins jakt på nytt folk ger effekt :

Arbeidskraftmangelen er merkbar i hele landet. I Sibir er det ikke nok menn til å kjøre bussene, mens hoteller sliter med å ansette servitører, renholdere og kokker, fremholdes det.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hoyt-press-akutte-utfordringer/82144176

Tja, det är bara att låta folk flytta in ifrån Kina då !
Citera
2024-10-28, 12:59
Medlem
Citat:
Nu är kartan framme. Jag väntar fortfarande på förklaringen. Vad vinner Ryssland på att angripa Sverige?

Vad vann Sovjet på ta stora delar av Polen 1945? Vad vann Sovjet på att lägga under sig det rumänsktalande Bessarabien (förutom att man kunde inplantera en rysk befolkning som nu driver separatistuppror mot den Moldaviska regeringen)? Vad vann man genom att lägga beslag på Petsamo (förutom att man fick direkt gräns mot Nato-Norge)? Vad vann man på att stjäla tre små öar med japansktalande befolkning?

Så det är inte svårt att lista ut vad Ryssland anser sig vinna: de vill ha mer mark. Det är världens största land, men man vill alltid komma över ännu mer och Sverige är stort. Dessutom, tar man Norge också så får man kust mot Atlanten. Så det är mycket att vinna för ryssen.
Citera
2024-10-28, 13:02
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja, det är bara att låta folk flytta in ifrån Kina då !

Problemet här det är att Ryssland hade en sund arbetskraftsinvandring men även säsongsarbetare från Kazakstan och angränsande länder som dels arbetade som taxichaufförer men även inom jordbruket.

Av anledningar som övergår mitt huvud så slog mästerstrategen till med sitt 4D schack och började tvångsvärva gästarbetarna till fronten i Ukraina. Det här fick resterande att fly landet någonting som förvärrade arbetskraftsbristen.

Så med det sagt, jag tror inte det fungerar att sätta in folk från Kina om även dom riskerar att hamna vid fronten.
Citera
2024-10-28, 13:04
Medlem
Citat:
Nu är kartan framme. Jag väntar fortfarande på förklaringen. Vad vinner Ryssland på att angripa Sverige?
Precis lika lite som att angripa Ukraina. Ändå gjorde dom det.
Citera
2024-10-28, 13:06
Medlem
Jack.Elams avatar
-Nej vad synd, verkligen tråkigt. Jag lider verkligen med dom.

https://x.com/Prune602/status/1850866117977178415
Citat:
Russian Government Bond Index is still tumbling down!

Currently at 97.37!

Vilket påminner mig om att ta reda på när nästa auktion ska hållas.
Citera
2024-10-28, 13:07
Medlem
Silfverryggs avatar
Ruttes kommentar efter dagens Nato-möte där kommunisternas intåg på europeiskt mark diskuterades.
Natos generalsekreterare Mark Rutte sa att alliansen hade fått bekräftelse på att nordkoreanska soldater anlänt till Kursk för att hjälpa Ryssland i dess militära aktion mot Ukraina. Enligt Rutte ökar anslutningen av nordkoreanska soldater vid Rysslands sida risken för att konflikten eskalerar till ett ännu större storskaligt krig.
Rutte anser också att handlingen är ytterligare ett brott av Ryssland mot säkerhetsråds riktlinjer.
...
Rutte sa i dag att han skulle diskutera åtgärder för att Nato och dess allierade ska kunna fortsätta att stödja Ukraina, inklusive militärt.
Dessutom säger Rutte att Nato kommer att fortsätta att följa utvecklingen noga. Enligt Rutte visar inträdet av nordkoreanska trupper i kriget tillsammans med Ryssland Vladimir Putins desperation.
- Över 600 000 ryska soldater har dödats eller skadats under kriget. Putin är oförmögen att upprätthålla sin invasion utan hjälp utifrån.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/5cb05711-615e-4dbf-8a59-26737d8cfb79
Citera
2024-10-28, 13:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Så med det sagt, jag tror inte det fungerar att sätta in folk från Kina om även dom riskerar att hamna vid fronten.

Jag tänkte det mer som en "mjukare övertagning" utav delar av Sibirien, utav Kina. Rysslands beroende utav Kina ökar ju som bekant, så inte blir jag förvånad över att Peking har "ett och annat" att säga till...om Rysslands framtid. Lite som NK är beroende av Kina..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in