2024-10-27, 21:29
Medlem
Boguslaws avatar
Hej
Så jag har lyckats tjäna genom 84,89% värdeökning på aktieportföljen jag har senaste 12 månaderna (1 år). Egentligen så tänkte jag en stund, ska man dela med sig av sin aktie-portfölj? Fast vafan reklam är ju så jäkla bra sägs det och kan kosta miljoner. Så här är min galanta USA-IT portfölj som jag vaktar nu:
  1. Taiwan Semiconductor Manufacturing ADR
  2. QUALCOMM
  3. NVIDIA
  4. Micron Technology
  5. Advanced Micro Devices
  6. Microsoft
  7. Alphabet A
  8. Arm Holdings ADR
Grejen är att Intel har jag haft och den har rykt samt så har Micron och Qualcomm kommit in senare. Fast nu är den här portföljen en riktigt intelligent sådan och ger mig glädje. Bra företag som tjänar pengar och gör otroligt populära produkter. Ni kan också investera i dem så blir det ett fint Sverige-USA ekonomiskt samarbete och vi får mer pengar över i landet. Varför Intel har rykt är helt enkelt för att deras problem på sistone med deras utveckling och deras kvartalsrapporter (senaste) som ser inte så bra ut. Känns som att AMD kan växa på bekostnad av Intel fortfarande som de gjort också ett tag. Många av företagen har gjort otroligt populära produkter i årtionden och ingen kan rubba dem tror jag. Vissa av företagen har överlevt Irak och Afghanistan krigen (typ 2001-2021), börskraschen vid år 2008 samt Ukrainakriget hittills.

Tror ni på mig att det här är en stabil portfölj som kommer att växa även framöver? Tänker ni lära av mig och köpa aktier i dessa företag nu? Har ni tips på hur jag kan vakta portföljen förutom att kolla kvartalrapporter (net income skillnader) då och då och nyheter om företagen?
Citera
2024-10-27, 21:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Vad gör du om IT-branschen kraschar?
Citera
2024-10-27, 22:21
Medlem
Boguslaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad gör du om IT-branschen kraschar?
Då tänker jag att jag inte förutsåg varifrån ersättaren till USA:s IT-bransch kom ifrån och att jag missade köpa aktier i ersättningsbolagen. Skulle bli olycklig om jag förlorade värde också. För alltså IT är här för att stanna men risken är väl att kanske EU tar marknadsandelar som fan från USA och prispressar.
Senast redigerad av Boguslaw 2024-10-27 kl. 22:21. Anledning: Stavfel.
Citera
2024-10-27, 22:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boguslaw
Då tänker jag att jag inte förutsåg varifrån ersättaren till USA:s IT-bransch kom ifrån och att jag missade köpa aktier i ersättningsbolagen. Skulle bli olycklig om jag förlorade värde också. För alltså IT är här för att stanna men risken är väl att kanske EU tar marknadsandelar som fan från USA och prispressar.
Okej, då låtar det som att du kanske bör balansera upp portföljen med lita andra branscher då?
Citera
2024-10-27, 22:31
Medlem
Black.Panthers avatar
Spännande....

(FB) Här presenterar vi vår portfölj
Citera
2024-10-27, 22:33
Medlem
Boguslaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, då låtar det som att du kanske bör balansera upp portföljen med lita andra branscher då?
Fast den där risken är liten, att EU kommer igång på allvar med mikrochip-tillverkning. USA är så otroligt dominanta i IT nu. Har känt mig frestad av VISA och Mastercard bolagen för det där är en annan dominant grupp i världen nu fast verkar inte lika högteknologiskt som USA:s it sektor.
Citera
2024-10-27, 23:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Fast den där risken är liten, att EU kommer igång på allvar med mikrochip-tillverkning. USA är så otroligt dominanta i IT nu. Har känt mig frestad av VISA och Mastercard bolagen för det där är en annan dominant grupp i världen nu fast verkar inte lika högteknologiskt som USA:s it sektor.
Okej. Du gör vad du vill med dina pengar. Men hade jag varit du hade jag läst på lite om "regression towards the mean" och vad en rimlig CAGR är för bolag av den sort du investerar i. Samt om IT-kraschen runt millennieskiftet.
Citera
2024-10-28, 11:05
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Hej
Så jag har lyckats tjäna genom 84,89% värdeökning på aktieportföljen jag har senaste 12 månaderna (1 år). Egentligen så tänkte jag en stund, ska man dela med sig av sin aktie-portfölj? Fast vafan reklam är ju så jäkla bra sägs det och kan kosta miljoner. Så här är min galanta USA-IT portfölj som jag vaktar nu:
  2. QUALCOMM
  3. NVIDIA
  4. Micron Technology
  6. Microsoft
  7. Alphabet A
  8. Arm Holdings ADR
Grejen är att Intel har jag haft och den har rykt samt så har Micron och Qualcomm kommit in senare. Fast nu är den här portföljen en riktigt intelligent sådan och ger mig glädje. Bra företag som tjänar pengar och gör otroligt populära produkter. Ni kan också investera i dem så blir det ett fint Sverige-USA ekonomiskt samarbete och vi får mer pengar över i landet. Varför Intel har rykt är helt enkelt för att deras problem på sistone med deras utveckling och deras kvartalsrapporter (senaste) som ser inte så bra ut. Känns som att AMD kan växa på bekostnad av Intel fortfarande som de gjort också ett tag. Många av företagen har gjort otroligt populära produkter i årtionden och ingen kan rubba dem tror jag. Vissa av företagen har överlevt Irak och Afghanistan krigen (typ 2001-2021), börskraschen vid år 2008 samt Ukrainakriget hittills.

Tror ni på mig att det här är en stabil portfölj som kommer att växa även framöver? Tänker ni lära av mig och köpa aktier i dessa företag nu? Har ni tips på hur jag kan vakta portföljen förutom att kolla kvartalrapporter (net income skillnader) då och då och nyheter om företagen?

Äntligen någon som fattar värdet av tech på forumet.
Citera
2024-10-29, 22:45
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Hej
  2. QUALCOMM
  3. NVIDIA
  4. Micron Technology
  6. Microsoft
  7. Alphabet A
  8. Arm Holdings ADR

Jag gick all-in 100 % i Nvidia januari 2023 och har tjänat närmare +800 %. Kommer att behålla aktierna minst fem år till. Annars har du en fin portfölj, men lite dödkött finns det utifrån en portföljteoretisk synvinkel. Det kan du skära bort tycker jag.
Citera
2024-10-29, 22:47
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Äntligen någon som fattar värdet av tech på forumet.

Tech är det enda som gäller de kommande tio åren. Om man vill tjäna stora pengar vill säga.
Citera
2024-10-29, 22:52
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Tech är det enda som gäller de kommande tio åren. Om man vill tjäna stora pengar vill säga.

Jag har argumenterat för den tesen hela tiden här på forumet, men majoriteten är index-sossar som vill ha global-fonder.
Citera
2024-10-29, 22:55
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag har argumenterat för den tesen hela tiden här på forumet, men majoriteten är index-sossar som vill ha global-fonder.

Ja, då får de räkna med 10 % avkastning per år istället för 100 %. Det är deras val om de vill förbli fattiga... En form av Darwin-award.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-10-29 kl. 23:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in