2024-10-28, 10:08
Medlem
homenzinhos avatar
En vänsterkvinna ersätter en vänsterkvinna vid statstelevisionen, enligt statstelevisionen. Drottningen har utsett sin egen arvtagare, med regimens goda minne.

Betyder det att agendajournalistiken kvarstår i nuvarande form, med tonvikt på klimathysteri, klappjakt på SD och förmaningar om vad man inte får säga och dela på socialer? Eller kan man räkna med någon förändring?
Citera
2024-10-28, 10:12
Medlem
Jupp.. alla är nöjda och SVT kan fortsätta på sitt vänstervrida sätt.. det är så folket i Sverige vill ha det.. snart dags för Mello oxå… Gud så skönt…svensken kan gotta sig i många månader…
Citera
2024-10-28, 10:15
Det verkar inte vara någon skillnad, förutom frågorna som kan diskuteras och höjden i taken om dem, oavsett om det är vänsterkvinnor eller högermän som styr i medierna.
Det mest skamliga tycker jag är när Samnytt påstår sig ha högt i tak men när det bara gäller eget innetak.
Citera
2024-10-28, 10:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtide3n
Det verkar inte vara någon skillnad, förutom frågorna som kan diskuteras och höjden i taken om dem, oavsett om det är vänsterkvinnor eller högermän som styr i medierna.
Det mest skamliga tycker jag är när Samnytt påstår sig ha högt i tak men när det bara gäller eget innetak.
Så du jämför en liten självfinansierad mediekanal med en skattefinansierad mastodont?
Citera
2024-10-28, 10:22
Medlem
Det jag skulle önska är riktiga debattprogram där mer än en åsikt är tillåtna. Tittar i princip aldrig på svt, alldels för vänster och låg nivå. Tror knappast det blir någon skillnad med nya VDn
Citera
2024-10-28, 10:27
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så du jämför en liten självfinansierad mediekanal med en skattefinansierad mastodont?
Jamen är det inte så då... Det får väl finnas något rakt i ryggraden oavsett om man är självfinansierad eller en mastodont...
Citera
2024-10-28, 10:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtide3n
Jamen är det inte så då... Det får väl finnas något rakt i ryggraden oavsett om man är självfinansierad eller en mastodont...

Återkom när Samnytt är tvångsfinansierad av skattebetalarna så blir din jämförelse relevant.
Citera
2024-10-28, 10:43
Medlem
FinFinnens avatar
Tja, jag är åxå nyfiken. Hon ser ju bedrägligt bra ut och förefaller vara äktsvensk. Men med hennes långa bakgrund inom svensk PK-nyhetsmedia så är hon nog den mest solida hörnsten i AP-Sverige man kan föreställa sig. Som sagt, vi vet åtminstone vad hon är och vad vi får. Pölsa är å förblir pölsa. Det får bli Donken på mig som vanligt.
Citera
2024-10-28, 10:53
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
En vänsterkvinna ersätter en vänsterkvinna vid statstelevisionen, enligt statstelevisionen. Drottningen har utsett sin egen arvtagare, med regimens goda minne.

Betyder det att agendajournalistiken kvarstår i nuvarande form, med tonvikt på klimathysteri, klappjakt på SD och förmaningar om vad man inte får säga och dela på socialer? Eller kan man räkna med någon förändring?

En vd sysslar inte med innehåll, får knappast göra det heller enligt journalistreglerna. Det är arbetsgivaransvar, strategi, ekonomi och liknande som hon ska hålla på med.
Citera
2024-10-28, 11:30
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho

Min fetning.
Förhoppningsvis är detta inte sant, för så får det väl ändå inte gå till i våra statliga bolag, eller?

Men sen så hittar jag detta:
"SVT ägs av en stiftelse. Det ger SVT en mycket självständig ställning. Företaget ägs varken av staten eller kommersiella intressen."
... så man vet aldrig.
Citera
2024-10-28, 11:33
Medlem
flashbockens avatar
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...-pa-svt-ucrwov

– Det är en stor och högtidlig uppgift. Det är med ödmjukhet och glädje jag tar mig an rollen
som vd för SVT, som är det finaste arbete jag kan tänka mig, säger Anne Lagercrantz.

Lön för mödan, skön månadslön bör Anne få oxå.

Tidigare VD Hanna Stjärne, tjänade 304 000 kronor i månaden under 2022.
https://www.allehanda.se/2023-07-30/...aljer-kameler/
Citera
2024-10-28, 11:41
Medlem
homenzinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Min fetning.
Förhoppningsvis är detta inte sant, för så får det väl ändå inte gå till i våra statliga bolag, eller?

Men sen så hittar jag detta:
"SVT ägs av en stiftelse. Det ger SVT en mycket självständig ställning. Företaget ägs varken av staten eller kommersiella intressen."
... så man vet aldrig.

https://naringslivets-medieinstitut....I_20200903.pdf

Citat:
Sammanlagt rör det sig alltså om minst 30 möten som genomförts mellan företrädare för public service-bolagen och regeringen. I jämförelse med den kontakt som myndighetschefer ofta söker upprätta med regeringen kan man konstatera att de möten public service genomfört med regeringen visar på en mer är väletablerad kontakt.

Citat:
Dessutom kringgås ägarstrukturen i en rad avgörande frågor om berör public services politiska villkor och strategiska utveckling, vilket manifesterar sig genom en direkt och nära kontakt mellan regeringens representanter och programbolagens chefer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in