2024-10-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Precis. Ingen har någonsin kunnat förklara vad Ryssland skulle ha att vinna på att angripa Sverige. Ryssland är stort nog som det är, de behöver inte våra berg och skogar.

Men om Ryssland är stort nog; vad gör de i Ukraina?
Citera
2024-10-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Dom har ju inte direkt visat sin godhet I Ukraina så det är väl inte konstigt att dom blir hatade.
Det finns ju inget att vinna på att kriga där heller och ändå gör dom det.

Det finns en orsak till att Ryssland valde en speciell militärbetonad ankomst till Ukraina. De svarade på böner från medborgare i Donbass som blivit bombade av Ukrainska regeringsstyrkor (ej av landets militär).
Citera
2024-10-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Men om Ryssland är stort nog; vad gör de i Ukraina?
Ryssarna vill hindra att Ukraina går med i Nato. Enda sättet att göra det är att ta kontroll över landet.
Citera
2024-10-28, 10:04
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Som jag har sagt förr, så är det helt oförutsägbart vad som händer om Trump vinner. Detta är av två skäl: 1) Den djupa staten kommer streta emot. Det är inte säkert Trump vinner den kampen.

2) Ukraina är inte superviktigt för Trump. Han kommer använda det i förhandlingar internt, för att få genom hjärtefrågor. Kanske han går med på att fortsätta Ukrainastödet för att få resurser för att förbättra sin mur. Eller för att "utpressa" alla Nato-länder i Europa att omedelbart nå 2-procentmålet. Eller whatever. Nästan alla som ni tror är rysstroll bedömer detta, det är mainstream-uppfattningen. Ni sitter hela tiden och hittar på halmgubbar.
Men allt annat lika är det bättre för Putin att han vinner, än Harris.

En annan sida av din taktik när du skriver dina inlägg, är att du ska verka vara för men också emot.

"Trump vinner, men kanske inte."
Mot deep state.
Jaha, gubben är så bakom flötet att "deep state" är det som kommer få saker att fungera. Vapenindustrin.
(Förklaring. Deep state är kontakter eller nätverkande. Folk som känner varandra i ett eller annat sammanhang. Finns överallt!)

Trump ska bygga en mur och kasta ut invandrare. Det är hans lösning på allt. Resten av politik kommer andra jobba med. Om Trump vinner.

Det finns en sak som jag alltid tyckt varit märklig och Trump har snuddat vid detta.
Varför ska USA åka världen runt och rädda situationen, åt oss? Utan att vi betalar?
2% nivån är ett ex på hur i h-e dumt västvärlden agerat och Trump skakade om alla i detta.
Det enda Trump gjort, som jag anser varit bra.
Citera
2024-10-28, 10:05
Medlem
Citat:
Precis. Ingen har någonsin kunnat förklara vad Ryssland skulle ha att vinna på att angripa Sverige. Ryssland är stort nog som det är, de behöver inte våra berg och skogar.
Förklaringen som ges är att ryssar är onda av naturen och bara krigar för att det är kul. Föga troligt.

Ryssland har länge varit världens största land till ytan, men ändå har de i alla krig sett till att lägga under sig mer mark.

Ryssland har varit världens största land ända sedan 1689. Trots det har man alltid strävat efter att bli ännu större. Så sent som vid slutet av WWII lade man under sig ytterligare 12 områden på bl a bekostnad av Finland, Polen, Tyskland, Rumänien, Japan och Tjeckoslovakien. Det ledde till Ryssland/Sovjet nådde sin största utbredning i historien åren 1945-91. Och även efter upplösningen av Sovjet har Ryssland med god marginal varit världens största land. Så deras hunger efter mer mark är verkligen besynnerlig. Som du säger behöver de ju den inte.
Citera
2024-10-28, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Typ så. Trump vill ju göra USA "great again", men USA:s stora styrka - det som givit USA den roll man har i världen - har alltid varit förmågan att dels skapa allianser, dels marknadsföra bilden av USA. Börjar man svika sina vänner, kommer man att bli alltmer isolerad och frågan är hur "great" man verkligen är om man blir en isolerad ö omgiven av fiender och sura f d vänner. Rysstrollen hävdar ju t ex att USA ser Kina som viktigare, men hur mycket stöd kommer Europa att vara beredda att ge USA om USA skulle hamna i militär konfrontation kring Taiwan ifall USA lämnade Europa i sticket i Ukraina?

Hear! Hear! Exakt så. Det ryska kriget mot Ukraina har verkligen gjort det uppenbart att hela världen i praktiken lever i en sorts live "Mexican Stand-off". Det finns beroenden både under och över ytan. Och det finns konsekvenser av att svika sina vänner. Inget land är heller så "great" att de kommer undan ett WW3. Putins onda axelmaktsallians visar att grunden redan föreligger för ett WW3. Hur mycket USA än vill kan de inte undkomma detta. Kan någon t ex tänka sig följande scenario:

-USA överger Ukraina men Europa (som aldrig kan acceptera rysk mobbning) fortsätter stödja Ukraina samt Europa blir då attackerade av Ryssland+Nordkorea (med tyst stöd av Kina). Europa faller. Putin m fl tar över Europa. USA producerar bilar, äter burgare och lever glatt vidare. Ryssen + övriga skurkstater tar över (medelst hot, löften, krig) allt fler länder i världen. USA mumsar på och fokuserar på MAGA. Till slut finns inget annat land i världen som är hyfsat vänskapligt inställt till USA utan ondskans makter har tagit över resten av världen. USA har då inga länder att bedriva handel med längre, ingen kan göra resor från USA samt hotet/ hatet från skurkvärldens galna ledare (och svikna f d allierade) mot USA är kompakt.

Om USA hamnar i en situation som beskrivits ovan finns ingen utväg och ingen lösning. Det vet de. Men i valrörelsen i USA vill de självklart inte ta upp sådant här. Det vinns det inga röster på. Det är nog så vi får se på det.

För övrigt har jag den tron att om Trump vinner presidentvalet så lär inte Biden/ hans generaler lämna saker och ting helt till slumpen. De lär göra vad de kan för att säkra fortsatt USA-stöd till Ukraina. Tillstånd till utländska långdistansvapen från Ukraina mot Ryssland dagen efter Trump-vinst?
Citera
2024-10-28, 10:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
En annan sida av din taktik när du skriver dina inlägg, är att du ska verka vara för men också emot.

"Trump vinner, men kanske inte."
Mot deep state.
Jaha, gubben är så bakom flötet att "deep state" är det som kommer få saker att fungera. Vapenindustrin.
(Förklaring. Deep state är kontakter eller nätverkande. Folk som känner varandra i ett eller annat sammanhang. Finns överallt!)

Trump ska bygga en mur och kasta ut invandrare. Det är hans lösning på allt. Resten av politik kommer andra jobba med. Om Trump vinner.

Det finns en sak som jag alltid tyckt varit märklig och Trump har snuddat vid detta.
Varför ska USA åka världen runt och rädda situationen, åt oss? Utan att vi betalar?
2% nivån är ett ex på hur i h-e dumt västvärlden agerat och Trump skakade om alla i detta.
Det enda Trump gjort, som jag anser varit bra.

Jag är inte "för och emot". Jag snackade inte ens om han vinner eller inte, det skulle vara off-topic. Frågan är vad han gör om han vinner. Och där får vi helt enkelt konstatera, baserat på mina 2 argument, att vi inte har en jävla aning.

Jag håller f ö med dig om 2%-nivån.
Citera
2024-10-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ryssarna vill hindra att Ukraina går med i Nato. Enda sättet att göra det är att ta kontroll över landet.

Och varför ska de lägga sig i Ukrainas utrikespolitik?
Citera
2024-10-28, 10:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Det finns inget som talar för att Trump planerar att lägga sig platt för Putin.
Han kommer säkert insistera på fred, en fred som inte bara Ukraina utan även Ryssland säkert vill förkasta.
Och vad kan hända då? Jo att stödet till Ukraina ökar.
Han planerar att ställa ett ultimatum inte bara till Ukraina utan även till Ryssland.
Ta inte för givet att Kreml accepterar den.
Citera
2024-10-28, 10:12
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är inte "för och emot". Jag snackade inte ens om han vinner eller inte, det skulle vara off-topic. Frågan är vad han gör om han vinner. Och där får vi helt enkelt konstatera, baserat på mina 2 argument, att vi inte har en jävla aning.

Jag håller f ö med dig om 2%-nivån.

Bra att vi kan vara överens om något.
Nu anser jag att Europa borde gå upp på 4%, för att ta igen sina "glassdagar". Det är bråttom.
Man borde också ta fram gemensamma vapensystem.
Ge olika system till olika kompetensländer.
Rent av förstatliga all vapenindustri. Utan långa kontrakt på 10-15 år, kommer inte den privata industrin satsa de pengar som behövs. Oavsett vilka %-mål vi sätter.
"Göra en USA". Satsa pengar i kriget som kommer egen befolkning till godo.

För och emot, syftade på att du gärna säger, å ena sidan så kan man säga så här. Men å andra sidan...
Citera
2024-10-28, 10:13
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Han kommer säkert insistera på fred, en fred som inte bara Ukraina utan även Ryssland säkert vill förkasta.
Han planerar att ställa ett ultimatum inte bara till Ukraina utan även till Ryssland.

Ska man tro på vad folk säger eller vad de tänker?
Citera
2024-10-28, 10:13
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Trump är oberäknelig och snackar för mycket. Ingen vet riktigt vad som kommer att hända men Vances uttalande sist är lite oroväckande. Sen har vi det här med att Kreml säger sig föredra Harris framför Trump. Kan ju vara skitsnack såklart eller så vet de något som inte vi vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in