2024-10-28, 08:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Man kan ljuga och försöka trolla om mycket men nordkoreanska kommunister på europeisk mark går inte att ljuga bort. Nu när kikärtor, apelsiner och smör är rysk hårdvaluta blir den redan låga kvalitén på ryska lögnerna i sociala medier därefter. Finns inte en chans i världen att republikaner i USA kommer att vika sig för nordkoreanska kommunister oavsett vad jubelidioter på sociala medier kommer att gasta.

Det visar ju på desperationen hos Putin som ser sig tvungen att ta hjälp av parians paria Nordkorea på ett så handgripligt sätt. Han borde väl anat att en sån eskalering riskerar att även den fria världen eskalerar. .
Citera
2024-10-28, 08:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det som är intressant med dessa nyare påståenden : Musk har inte (vad jag vet) gått ut och förnekat det.., vilket är oroväckande..

..inte heller att han skulle ha gjort Xi en tjänst (via Putin) med att inte aktivera starlink över Taiwan. Det är grova beskyllningar !

Taiwan har ratat starlink pga att man inte litar på Musk efter hans fadäser i Ukraina där han stängde ner starlink när Ukraina attackerade Krym. De ska fixa en egen lösning.
Citera
2024-10-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man kan se det på två sätt.

1. USA kastar andra demokratiska länder under bussen och blir till slut ensam som demokratiskt land och faller till slut eller blir helt isolerat.

2. USA väljer själva att bli en diktatur och då är det ju jobbigt om andra länder är demokratiska.

Typ så. Trump vill ju göra USA "great again", men USA:s stora styrka - det som givit USA den roll man har i världen - har alltid varit förmågan att dels skapa allianser, dels marknadsföra bilden av USA. Börjar man svika sina vänner, kommer man att bli alltmer isolerad och frågan är hur "great" man verkligen är om man blir en isolerad ö omgiven av fiender och sura f d vänner. Rysstrollen hävdar ju t ex att USA ser Kina som viktigare, men hur mycket stöd kommer Europa att vara beredda att ge USA om USA skulle hamna i militär konfrontation kring Taiwan ifall USA lämnade Europa i sticket i Ukraina?
Citera
2024-10-28, 09:05
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Taiwan har ratat starlink pga att man inte litar på Musk efter hans fadäser i Ukraina där han stängde ner starlink när Ukraina attackerade Krym. De ska fixa en egen lösning.
Som jag förstår det så har dom inte ratat starlink men dom vill ha kontroll över dotterbolaget som handhar starlink i Taiwan. Det motsätter sig starlink i dagsläget (sitter på mobilen så det får duga med en länk)

https://www.theguardian.com/world/2024/oct/15/taiwan-to-have-satellite-internet-service-as-protection-in-case-of-chinese-attack
Citera
2024-10-28, 09:07
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Trump spelar en kalkylerad och välregisserad roll framför kamerorna. Han är medvetet ambivalent i flera frågor därför att det gynnar honom politiskt. Jag personligen hatar när Trump blåljuger men som republikanske senatorn Jim Risch antyder i Agenda är Trump bara en sorts frontfigur som tilltalar allmänheten och som inte ska tas bokstavligen på orden. Den reella republikanska politiken beslutas av tunga republikaner som inte syns framför kamerorna när Trump "spexar". När ryska nederlaget blir ett faktum för flashbacks alla avskum, skithögar och jubelidioter som har noll koll på geopolitik kommer de att börja gråta över "deep state" och att hela kriget var riggat.

Citat:
Man kan ljuga och försöka trolla om mycket men nordkoreanska kommunister på europeisk mark går inte att ljuga bort. Nu när kikärtor, apelsiner och smör är rysk hårdvaluta blir den redan låga kvalitén på ryska lögnerna i sociala medier därefter. Finns inte en chans i världen att republikaner i USA kommer att vika sig för nordkoreanska kommunister oavsett vad jubelidioter på sociala medier kommer att gasta.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det visar ju på desperationen hos Putin som ser sig tvungen att ta hjälp av parians paria Nordkorea på ett så handgripligt sätt. Han borde väl anat att en sån eskalering riskerar att även den fria världen eskalerar. .

Man undrar om det inte finns några strateger öht i Kreml.
Att liera sig med NK och dessutom dra in de direkt i kriget, väcker många frågor, hos många.
Inte minst USA som har en lång historia mot NK. USAs allierade i området har också åsikter.
EU har åsikter.
FN har åsikter, med tanke på sanktioner som är lagda.

Ryssland måste vara väldigt desperat som ger sig in på denna väg, väl medveten om allt ovan.

Bortsett från avskyn kring invasionen, så just denna lilla politiska detalj tycker jag är intressant att fundera kring.
Citera
2024-10-28, 09:09
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Starlink.

Hade inte Elon Musk invändning kring att någon var tvungen att betala.
Tog inte USAs regering över detta kostnadsansvar då?
Eller drömde jag....
Jag tänker: då ligger väl ansvaret för hur Starlink fungerar och var, hos USAs regering.
Citera
2024-10-28, 09:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Som jag förstår det så har dom inte ratat starlink men dom vill ha kontroll över dotterbolaget som handhar starlink i Taiwan. Det motsätter sig starlink i dagsläget (sitter på mobilen så det får duga med en länk)

https://www.theguardian.com/world/2024/oct/15/taiwan-to-have-satellite-internet-service-as-protection-in-case-of-chinese-attack

Jag läste det här, din artikel var mer utförlig.

https://sverigesradio.se/artikel/taiwan-valjer-bort-starlink-lart-oss-av-ukraina
Citera
2024-10-28, 09:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Starlink.

Hade inte Elon Musk invändning kring att någon var tvungen att betala.
Tog inte USAs regering över detta kostnadsansvar då?
Eller drömde jag....
Jag tänker: då ligger väl ansvaret för hur Starlink fungerar och var, hos USAs regering.

Jag har för mig att USA tog över kostnaden. Tror inte Starlink kan operera i rymden utan godkännande från USA.
Citera
2024-10-28, 09:20
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut har Musk hjälpt till med sitt Starlink och det blev dessutom svårare för ukraina när systemet stängdes ner.

Det är väl också lite beroende på vem som vinner valet då Trump mer eller mindre sagt att hjälpen till Ukraina kommer krympa drastiskt. Samtidigt har han också lovat att han kan skapa fred mellan Ryssland och Ukraina blixtsnabbt. Sker det så kan Trump plötsligt vara en kandidat till fredspriset även om ingen kommer vilja det för man ska inte gilla Trump enligt media.
Kandidat är väl alla. Men om Trump gör så att Ukraina förlorar kriget så kan du glömma att han får fredspris. Det delas trots allt ut i Norge.
Citera
2024-10-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nato är en försvarsallians och Ryssland har inte visat något intresse för att angripa något EU / Nato-land. Att magplasket i Ukraina skulle ge mersmak, har jag mer än svårt att tro. Det är Zelensky som ständigt hävdar detta. Amerikanarna köper inte heller den verklighetsbeskrivningen.

https://www.pravda.com.ua/eng/podcasts/6319dfdc6cc5b/2024/10/23/7481011/
Precis. Ingen har någonsin kunnat förklara vad Ryssland skulle ha att vinna på att angripa Sverige. Ryssland är stort nog som det är, de behöver inte våra berg och skogar.
Förklaringen som ges är att ryssar är onda av naturen och bara krigar för att det är kul. Föga troligt.
Citera
2024-10-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Precis. Ingen har någonsin kunnat förklara vad Ryssland skulle ha att vinna på att angripa Sverige. Ryssland är stort nog som det är, de behöver inte våra berg och skogar.
Förklaringen som ges är att ryssar är onda av naturen och bara krigar för att det är kul. Föga troligt.
Dom har ju inte direkt visat sin godhet I Ukraina så det är väl inte konstigt att dom blir hatade.
Det finns ju inget att vinna på att kriga där heller och ändå gör dom det.
Citera
2024-10-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12

Ryssen har själv proklamerat att deras trupper ska stanna när de nått Portugals kust.

Hot om kärnvapen i europeiska städer etc. Givetvis strunt men de får skylla sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in