• 1
  • 2
2006-03-07, 12:54
Bannlyst
Var nere i spanien i höstas och drack instant coffe från Nescafé dvs Nestlés snabb Kaffe.

Det var så grymt mycket godare än det svenska Nescafét. Det var en helt annan konsistens på kaffe pulvret dvs inte milimeter stora gruskorn som i svenskt snabbkaffe, doften på kaffepulvret kändes fantastisk och mer som riktigt kaffe jmf med det svenska.

Varför kan inte vi i sverige också få detta goda snabbkaffe.

Någon som jobbar inom Nestlé kanske kan svara?

Det slutade med att jag köpte med ett par burkar hem.
Citera
2006-03-07, 13:56
Medlem
är du säker på att det inte är samma kaffe?
smaken varierar ju väldigt mycket med hur vattnet man gör det med är, och vattnet i spanien smakar imo ganska vidrigt och är inte särkilt rent, men det kombinerat med kaffet så kanske det råkar bli bra.
Citera
2006-03-07, 14:10
Medlem
MsMoulds avatar
Intet gott kan komma från släktet snabbkaffe...
Citera
2006-03-07, 16:47
Medlem
JazzyJamess avatar
När jag var i Tanzania köpte jag med mig ett trevligt snabbkaffe, Africafe, som också är mer som vanligt kaffepulver, och inte stora granulat som vi brukar ha här i Sverige. Finns också ett rättvisemärkt snabbkaffe som har lite mindre kornstorlek.
Citera
2006-03-07, 16:49
Medlem
Villons avatar
Drack samma produkt som trådskaparen när jag var i grekland för ett drygt år sedan... Som sagt så påminde dess karaktär mer om vanligt malt kaffe än de där kornen som vi har i Sverige. Tyckte också att detta kaffe var klart godare än alla svenska snabbkaffevarianter.
Citera
2006-03-07, 17:31
Bannlyst
Varför kan vi i sverige inte få detta goda snabbkaffe.

Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Drack samma produkt som trådskaparen när jag var i grekland för ett drygt år sedan... Som sagt så påminde dess karaktär mer om vanligt malt kaffe än de där kornen som vi har i Sverige. Tyckte också att detta kaffe var klart godare än alla svenska snabbkaffevarianter.

Kul att en del känner igen sig i denna fråga.

Jag har gjort en enkel och lite snabb analys av kaffekonsumtionen i sverige.

De flesta dricker bryggkaffe i Sverige. Kaffe importörerna/rosterierna Nestlé, Kraftfoods(Gevalia) mm vill att vi dricker bryggkaffe eftersom marginalerna är större där, snabbkaffe måste ju färädlas och frystorkas mm vilket är en kostsam process. Melita samt andra kaffefilter tillverkare vill också att folk ska dricka bryggkaffe för då får de sälja mer filter. För att inte nämna alla vitvaruföretag som vill sälja kaffebryggare!

De finns mao starka krafter som vill hålla det "goda" snabbkaffet borta från svenska marknaden eftersom man är rädd för att intjäningen av pengar ska minska.

Tror det är läge för en parallellimport av snabbkaffe från södra europa!
Citera
2006-03-08, 02:19
Medlem
Squalos avatar
Min far brukar köpa ett snabbkaffe i Lettland som han tycker mycket bättre om än det snabbkaffe som finns att köpa i Sverige. Själv har jag inte prövat det. Importchans för någon.
Citera
2006-03-08, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsMould
Intet gott kan komma från släktet snabbkaffe...

Då har du inte testat Nescafé Lyx mellanrost. Jag kör det dagligen. Sjukt gott.
Citera
2024-10-27, 19:16
Medlem
Kroulls avatar
Via norska försvaret, har nu kaffet kommit till Sverige: Nescafé Brasero!
Citera
2024-10-27, 19:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Via norska försvaret, har nu kaffet kommit till Sverige: Nescafé Brasero!

Äre gott då ? All Nescafe smakar ju som gödsel luktar men har nåt förändras.. ?

Var 100 år sen jag drack vanlig Nescafe men minns det som obalanserat som fan och surt
beskt och vasst och unket... Ren gödsel helt enkelt
Citera
2024-10-27, 19:50
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Äre gott då ? All Nescafe smakar ju som gödsel luktar men har nåt förändras.. ?

Var 100 år sen jag drack vanlig Nescafe men minns det som obalanserat som fan och surt
beskt och vasst och unket... Ren gödsel helt enkelt

Om du gillar vanligt svenskt bryggkaffe, så är Brasero gott.

Enligt mig, är det det klart godaste snabbkaffet som finns att köpa i Sverige...
Citera
2024-10-27, 19:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Om du gillar vanligt svenskt bryggkaffe, så är Brasero gott.

Enligt mig, är det det klart godaste snabbkaffet som finns att köpa i Sverige...

Okej, tack för svaret, får väl testa iaf

https://www.xn--ob-eka.se/mat--dryck...asero-4008754/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här