Resultat:
0%
röster
2024-10-27, 09:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Och jag tycker tvärtom. Tänka sig va.

Jaså du, det var som fan att vi tkr likadant här!
Citera
2024-10-27, 09:55
Medlem
DraconianTimess avatar
Det kan ha sina fördelar. Egentligen är tid en konstruktion av människan.
Visst är vintertid den lite sämre av dessa två, men det är egentligen bara till att sticka iväg tidigare och gå hem tidigare från jobb. Kl. 7 kommer att bli ny standard för att börja, istället för kl. 8.
Tycker jävligt synd om de som har jobb med fasta tider eller skola.
Citera
2024-10-27, 10:18
Medlem
Tidsresenarens avatar
Låter rimligt. Kanske står i länkarna eller nämnts i tråden. Men varför inte bara ställa klockan till halv tre / en tid mitt emellan sommar och vintertid och sen inte röra klockan nåt mer?
Citera
2024-10-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Det kan ha sina fördelar. Egentligen är tid en konstruktion av människan.
Visst är vintertid den lite sämre av dessa två, men det är egentligen bara till att sticka iväg tidigare och gå hem tidigare från jobb. Kl. 7 kommer att bli ny standard för att börja, istället för kl. 8.
Tycker jävligt synd om de som har jobb med fasta tider eller skola.
Även början och slut på arbetstider är en konstruktion av människan, dessa konstruerades med normaltid som mall. Men förr var mycket mer beroende av dagsljus, man hade inte samma möjligheter till artificiell belysning. Motståndet mot permanent DST i Ryssland var att det dröjde så länge på morgonen innan det blev ljust. De ligger på breddgrader där solljuset varierar över året.
Runt ekvatorn bryr man sig inte om DST då solens upp och nedgång är ganska konstant, inte heller på arktiska breddgrader då skillnaderna är så stora att DST inte innebär någon större skillnad.
Citera
2024-10-27, 10:25
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Jaså du, det var som fan att vi tkr likadant här!

Bara det är ju anledning nog att det måste bli så!
Citera
2024-10-27, 10:47
Medlem
Det är 24 minuters skillnad i medelsoltid mellan Göteborg och Stockholm. Är det acceptabelt att dessa orter ska tvingas ha samma tid? Vad säger liberaler om detta? Låt marknaden bestämma vilken medelsoltid som ska gälla på varje ort?

Vi kanske ska återgå till som man gjorde i romarriket och andra antika civilisationer, timmar varierar i längd över året, det var alltid 12 timmar från solens uppgång till nedgång.
Blir förstås lite drygt för folk i Kiruna på sommaren, men å andra sidan kan de gå i ide på vintern.
Citera
2024-10-27, 12:55
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Även början och slut på arbetstider är en konstruktion av människan, dessa konstruerades med normaltid som mall. Men förr var mycket mer beroende av dagsljus, man hade inte samma möjligheter till artificiell belysning. Motståndet mot permanent DST i Ryssland var att det dröjde så länge på morgonen innan det blev ljust. De ligger på breddgrader där solljuset varierar över året.
Runt ekvatorn bryr man sig inte om DST då solens upp och nedgång är ganska konstant, inte heller på arktiska breddgrader då skillnaderna är så stora att DST inte innebär någon större skillnad.

Förr jobbade de flesta ute. Idag sitter man inne på kontor. Säg att det är mörkt när man kommer in, och mörkt när man går hem. Man har med andra ord inte fått något dagsljus i sig.
Du blir helt utan dagsljus måndag - fredag. Om helgen bjuder på fint väder kanske du kan få lite dagsljus, annars får du vänta till nästa vecka. Deprimerande? Ja!
Citera
2024-10-27, 17:20
Moderator
Ancistruss avatar
Politik: utrikes --> Övrigt - ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
2024-10-27, 17:26
Moderator
Maviels avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2024-10-27, 17:37
Medlem
2k kostade miljarder i alla länder, GDPR kostade mer men med en god avsikt iaf, detta hade nog kostat mer än dom båda tillsammans.

Ska egentligen inte klaga, jag hade tjänat massa på det i jobbtillfällen.
Citera
2024-10-27, 17:42
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
NEJ! Hur kul är det om det blir mörkt redan kl 19 i augusti? Och vem fan har nytta av att det blir ljust kl 4?
Jag sover på morgonen! Det är för helvete på eftermiddagar och kvällar man vill ha solljuset! IDIOT!!

Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Och jag tycker tvärtom. Tänka sig va.

Ja, och jag tycker inte som ni så ni kan hålla käften och dra åt helvete bägge två.
Citera
2024-10-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Förr jobbade de flesta ute. Idag sitter man inne på kontor. Säg att det är mörkt när man kommer in, och mörkt när man går hem. Man har med andra ord inte fått något dagsljus i sig.
Du blir helt utan dagsljus måndag - fredag. Om helgen bjuder på fint väder kanske du kan få lite dagsljus, annars får du vänta till nästa vecka. Deprimerande? Ja!
Man borde kanske införa ljus-"siesta" för alla som jobbar inne på vintern, börjar lite tidigare och slutar lite senare men har 3 timmar ljus-break mitt på dagen?
Jag gillar våra långa dagar på sommaren med ljusa kvällar och morgnar, men det får man inte utan motsatsen på vintern. Vet inte om jag velat byta mot typ vid ekvatorn där dag och natt alltid är lika långa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in