2024-10-27, 09:50
Medlem
Frågan jag ställer mig är varför TS ens tror att 1 BTC = 1 USD?

Varför skulle 1 BTC vara värd någonting överhuvudtaget?

Om jag hittar ett gruskorn på gatan är det väl inte värt något? Varför skulle BTC vara det?

Skulle TS anse att värdet av en 1 BTC är högre än 1 USD om det bara fanns 100 tusen BTC totalt?

Varför just 1 USD? Varför inte 1 SEK?
2024-10-27, 10:58
Avstängd
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
BTC är som "Banksy's" fantasipengar - värdet är noll...men priset är beroende på efterfrågan.
Ett pyramidspel.

Dessutom är det väldigt lätt att spåra.

Kanske intressant för kriminella och narkomaner, helt ointressant för oss vanliga.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-10-27 kl. 11:01.
2024-10-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Uppenbart du, eftersom du INTE begriper att det INTE var satiriskt om Bitcoin*
och inte har sett att jag tillfört kunskap i vitt spridda ämnen...

*Jag har varnat för flera andra ras, blivit idiotförklarat - och sedan rasade det...
De andra kunde jag se en hint gällande när, men jag kan inte det i Bitcoin, eftersom i de ANDRA rasen var det inte så många idioter, betalande så stora överpriser...
Det kan inte hända lika mycket där det finns FA-investerare...
Hörru trollet, svara på mitt inlägg. Varför är 1 BTC värt 1 USD men inte 0 USD?
2024-10-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Ett pyramidspel.

Dessutom är det väldigt lätt att spåra.

Kanske intressant för kriminella och narkomaner, helt ointressant för oss vanliga.
Varför skulle det vara intressant för kriminella om det är "väldigt lätt att spåra"?
2024-10-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Hörru trollet, svara på mitt inlägg. Varför är 1 BTC värt 1 USD men inte 0 USD?
Hörru idiot, eftersom du hävdar att jag är troll. Det där har jag svarat på flera gånger...
Du kan uppenbarligen inte läsa eftersom jag ALDRIG sagt att Bitcoin är värd EN usd.
Jag har sagt TRE usd, men ändrade till (s g s) NOLL efter att ha blivit rättad gällande startvärdet så det blev MINDRE p g a rättningen en förespråkare gav

Hävdar du att Warren Buffett är troll också? Han säger ungefär som jag men han bryr sig inte om att försöka få idioter att förstå. Det är UPPENBART för oss ekonomer...
Senast redigerad av Lunkan531 2024-10-27 kl. 12:18.
2024-10-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ett otroligt långsökt inlägg från dig. Lite som att säga att köp av aktier i Blackrock är som att investera i bitcoin

Nej, men möjligen som att äga aktier i Coinbase.

Nubank är (liksom t.ex. Revolut eller Coinbase) en brygga mellan fiatvärlden och bitcoinvärlden. Blackrock däremot låter inte sina kunder äga riktiga bitcoin utan endast ett slags bitcoinuppbackat derivat. Än så länge i alla fall.

Stort tack till Buffet för att han har slängt in någon miljard dollar i detta företag, så att det har haft resurser att förbättra och marknadsföra sina tjänster och förenkla och avdramatisera Brasiliens bitcoinisering.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-27 kl. 14:41.
2024-10-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Nubank är (liksom t.ex. Revolut eller Coinbase) en brygga mellan fiatvärlden och bitcoinvärlden. Blackrock däremot låter inte sina kunder äga riktiga bitcoin utan endast ett slags bitcoinderivat. Än så länge i alla fall.

Stort tack till Buffet för att han har slängt in någon miljard dollar i detta företag, så att det har haft resurser att förbättra och marknadsföra sina tjänster och förenkla och avdramatisera Brasiliens bitcoinisering.
Var det en nyemission? För annars ”slänger” man inte in någon ny finansiering, man köper befintliga aktier av någon annan.

Och man köper Nubank för att dom är en expansiv bank, ingen bryr sig om deras lilla sidoverksamhet med krypto.
2024-10-27, 14:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Värt att nämna är att Bitcoin gått upp 15000% sedan Buffet uttalade sig om Bitcoin första gången 2014. Så vad han har att säga i frågan är rätt ointressant.
2024-10-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Det här beteendet är ett av de grundläggande problemen med Bitcoin. Det som möjligen kan leda till ett enormt och snabbt fall i värdet. Vi kan jämföra med det som hände under depressionen på 30-talet som kallades för bank-run.

Det verkar som att få använder Bitcoin för att handla medan många håller dem för att vänta in uppgång i värde. För vanliga valutor kallas detta för deflation (motsatsen till inflation). Orsaken till att man håller valutan istället för att handla är delvis att tillräckligt många tror på fortsatt uppgång. Det finns en tro på att någon dag skall man kunna handla mjölk och bröd eller kanske växla till andra pengar. Så länge de här två sakerna gäller: att Bitcoin skall fortsätta gå upp i pris och det kommer gå att "växla" antingen till vanliga pengar eller till efterfrågade varor så kommer många användare hålla sitt innehav.

Men om tillräckligt många användare en dag upptäcker att det inte går att sälja sina Bitcoin till andra så kan det komma att bli en snabb bank-run för att inte vara den som sitter kvar med Svarte Petter i form av närmast värdelösa Bitcoin.
När och hur och om detta kommer ske vet ingen idag. Men det skulle kunna ske i morgon. Så om du har Bitcoin som investering i framtida värdeökningar är det rimligt att fundera på om du kan hantera risken och tänka på om det kan vara en bra ide att balansera portföljen (inte ha alla äggen i samma korg).

För det lilla fåtal i det här forumet som använder Bitcoin för att handla varor, tjänster eller rättigheter: beskriv gärna vad ni handlar. Jag tror det är mycket ovanligt.

Om du kollar på en logaritmisk bitcoingraf som sträcker sig tillbaka dussintalet år, så kommer du att se att detta slags krascher redan har ägt rum cykliskt flera gånger. Från en över nittio procents krasch 2011 (över 30 dollar till under 2 dollar) till den senaste kraschen 2021-2022 på knappt åttio procent (från 69000 dollar till cirka 16000 dollar).

Det som har hänt vid varje krasch är att det blir en omfördelning från dem som inte riktigt tror på bitcoin (svaga händer) och säljer av rädsla till dem som är övertygade om att bitcoin har en framtid (starka händer) och som passar på att köpa på sig mer till ett lågt pris. Då bitcoinmängden är strikt begränsad planar raset ut efter en tid, och priset börjar krypa uppåt igen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-27 kl. 14:28.
2024-10-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Var det en nyemission? För annars ”slänger” man inte in någon ny finansiering, man köper befintliga aktier av någon annan.

Och man köper Nubank för att dom är en expansiv bank, ingen bryr sig om deras lilla sidoverksamhet med krypto.

Vet inte, men det lär ha höjt aktiens värde, vilket ger bättre finansieringsmöjligheter för företaget.
2024-10-27, 16:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Nubank är (liksom t.ex. Revolut eller Coinbase) en brygga mellan fiatvärlden och bitcoinvärlden. Blackrock däremot låter inte sina kunder äga riktiga bitcoin utan endast ett slags bitcoinuppbackat derivat. Än så länge i alla fall.

Du fick precis förklarat för dig vad bolaget sysslar med. Parallellen med Coinbase är helt felaktig.
2024-10-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du fick precis förklarat för dig vad bolaget sysslar med. Parallellen med Coinbase är helt felaktig.

Buffets projekt verkar vara något bättre än Coinbase (som jag aldrig har använt dock), i det att det i likhet med bl.a. Revolut även tillhandahåller rena fiatbanktjänster.

Numera påstås företaget vara en av de största kryptoplattformarna i Brasilien:

Nubank announces sending and receiving Cryptocurrencies directly through the platform
https://international.nubank.com.br/company/nubank-announces-sending-and-receiving-cryptocurrencies-directly-through-the-platform/

Citat:
Thomaz Fortes, Director of Nubank Crypto, comments on the recent launch: “We experienced a 1500% growth in transaction volume between March 2023 and March 2024, and today we are one of the largest crypto platforms in the country.

Man har även påbörjat implementering av lightning:

Nubank partners with Lightspark to enhance customer experience via blockchain

https://international.nubank.com.br/company/nubank-partners-with-lightspark-to-enhance-customer-experience-via-blockchain/

När detta är klart kommer Buffets företag att vara till och med bitcoinvänligare än Revolut, som annars verkar snarlikt men som ännu inte har implementerat lightning.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-27 kl. 16:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in