2024-10-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kermit100
Jag kan inget om sånt här och vet inte om skatt på ett utländskt konto tex skall beskattas i det landet?
I vilket fall har jag inget emot att betala skatt, särskilt inte på avkastningen som ju ändå är vinst. Man har ju inte fått nån avkastning alls på många år när räntan varit låg så nån avkastning alls vore ju ett plus.
Men jag skulle som sagt föredra om den här tillgången inte blev känd.

Jag kan ännu mindre om att bilda bolag men kanske vore det ett sätt att göra det då?
Jag betalar som sagt gärna skatten, bara så länge jag kan hålla tillgången hemlig.

Oavsett var det skattas så måste du deklarera i Sverige.
Så problemet är att du inte kan hålla tillgången hemlig. Så du kan lika gärna ha tillgången i Sverige.
Och är det i Sverige du ska ärva? Då kan du verkligen lika gärna strunta i det här eftersom bouppteckningen blir offentlig.
Citera
2024-10-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du betalar skatt på vad du har i ett ISK och jag tror det är likadant i KF. Så genom dessa uppgifter kan en journalist lista ut ungefär hur stora tillgångar du har.

Har du aktier i AF kan en journalist kanske upptäcka att du sitter med massor Investor, men det kräver mycket rotande.

Tror "Rikast i din kommun" mer eller mindre endast handlar om din inkomst. Och kanske kapitalvinster.
Och det är ju då det jag vill undvika att en journalist - eller vilken annan Svensson som helst - kan göra.
Så har du något svar på den frågan?
Citera
2024-10-26, 22:33
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Skall börja med att säga att det här inte handlar om att göra något olagligt - inte så vitt jag kan se det iaf?

Jag kommer inom några år få en större summa pengar i arv från en släkting som inte kommer leva för alltid.

Det finns ju varken arvs- eller förmögenhetsskatt längre men jag vill inte att allt och alla skall kunna få kännedom om det här och i Sverige är ju typ allt offentligt.

Så jag funderar på om det finns något lagligt sätt att stoppa de här pengarna i ett konto utomlands eller kanske ett bolag utomlands så de inte är synliga längre?

Observera att det alltså handlar om en klumpsumma och även om de placerades i ett bolag vore inte poängen att det bolaget skulle bedriva någon verksamhet och tjäna några pengar, utan hela poängen vore bara att dölja att jag har den här tillgången.

Såvitt jag kan se det så bryter jag ju inte mot några lagar här för vi har ju som sagt varken arvs- eller förmögenhetsskatt länge.
Men är det möjligt (för en vanlig svensson, utan att betala babiljoner till advokater för avancerade upplägg som om man var en internationell koncern, kanske skall tilläggas)?

Känns som du övertänker det. Går inte att se se hur mycket pengar eller värdepapper en person har. Sen kan iofs vissa myndigheter begära ut uppgifter från bankerna för en specifik person, men då ska de ha en särskild anledning till det.

Att lägga pengarna i ett svenskt bolag är ett dålig idé därför att det är offentligt att du företräder det bolaget och bolagets årsredovisning med tillgångar/skulder är offentligt.

Däremot är ju bouppteckningen för ett dödsbo offentlig handling. Där framgår dödsboets tillgångar och skulder samt vem/vilka som är dödsbodelägare.
Citera
2024-10-26, 22:35
Medlem
Citat:
Och det är ju då det jag vill undvika att en journalist - eller vilken annan Svensson som helst - kan göra.
Så har du något svar på den frågan?
Alltså, en aktiebok kan vem som helst söka i.

Köp fonder med AF så slipper du det problemet.
Citera
2024-10-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Oavsett var det skattas så måste du deklarera i Sverige.
Så problemet är att du inte kan hålla tillgången hemlig. Så du kan lika gärna ha tillgången i Sverige.
Och är det i Sverige du ska ärva? Då kan du verkligen lika gärna strunta i det här eftersom bouppteckningen blir offentlig.
Bouppteckningen blir offentlig men allt den visar är ju att jag ärvde X kronor år X - den säger inte ett dugg om vad jag har för tillgångar året efter.
Det går snabbt att leva upp pengar om man vill och det är varken olagligt eller ovanligt.
Men jag skulle föredra att spara mina pengar för framtiden, som en säkerhet.

Frågan är som sagt om det går att göra på ett sätt så jag kan hålla den tillgången privat.
Citera
2024-10-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Däremot är ju bouppteckningen för ett dödsbo offentlig handling. Där framgår dödsboets tillgångar och skulder samt vem/vilka som är dödsbodelägare.
Ja men det gäller ju som sagt bara precis då.
Jag hoppas att jag lever längre än så och det här är tänkt som en reservfond för framtiden på lång sikt. Och på lång sikt kan ingen av oss säga vad som kommer att hända.
Att få denna klumpsumma är en chans för mig att få lite individuell ekonomisk trygghet, det är så jag ser det.
Men jag skulle som sagt föredra att den tillgången inte var offentligt sökbar av allt och alla som ändå inte har med den saken att göra.
Citera
2024-10-26, 22:49
Medlem
Citat:
Men jag skulle som sagt föredra att den tillgången inte var offentligt sökbar av allt och alla som ändå inte har med den saken att göra.
Men tillgången ÄR INTE sökbar.

Däremot om du får kapitalinkomster på dina pengar, så är det sökbart. Sätt in pengarna på ett konto utan ränta så finns det ingen som kan se något. Och sök aldrig bidrag där du måste uppge vad du har för tillgångar.

Klart!
Citera
2024-10-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Alltså, en aktiebok kan vem som helst söka i.

Köp fonder med AF så slipper du det problemet.
Jag kan inget om aktier och jag vill inte investera i det heller.
Du och andra tycker kanske annorlunda och tycker att jag är korkad men jag föredrar tryggheten i att ha pengar på ett bankkonto.
Eller möjligen då som tillgångar i ett företags namn.
Jag kan inget om företag heller och jag tänker inte starta någon verksamhet men när jag googlat om det här så pratar många om att bilda bolag.

Vilket väl är ok det med, så länge jag kan uppnå det jag vill.
Vilket som sagt är att stoppa undan en summa pengar jag kommer få i arv för en osäker framtid - helst någonstans där ingen annan än jag behöver veta att jag äger den.
Citera
2024-10-26, 23:02
Medlem
Citat:
Jag kan inget om aktier och jag vill inte investera i det heller.
Du och andra tycker kanske annorlunda och tycker att jag är korkad men jag föredrar tryggheten i att ha pengar på ett bankkonto.
Eller möjligen då som tillgångar i ett företags namn.
Jag kan inget om företag heller och jag tänker inte starta någon verksamhet men när jag googlat om det här så pratar många om att bilda bolag.

Vilket väl är ok det med, så länge jag kan uppnå det jag vill.
Vilket som sagt är att stoppa undan en summa pengar jag kommer få i arv för en osäker framtid - helst någonstans där ingen annan än jag behöver veta att jag äger den.
Läser du ens vad jag skriver, eller svarar du bara på det du tror att jag skriver.

Ett bankkonto utan ränta på Swedbank eller SE-banken eller valfri svensk bank ger dig den tryggheten du berättar att du vill ha.

Ingen förutom banken kommer kunna se dina tillgångar, så länge du inte ansöker om bidrag där du måste uppge det.

Känns som du bara tjatar på utan att ta till dig det som skrivs.
Citera
2024-10-26, 23:22
Medlem
Jag hade satt dem i ett ISK och så köpt indexfonder. Kapitaltillskott över tid, minimal skatt. Visst syns det ju om nån letar, men bara som ett ISK
Citera
2024-10-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Jag hade satt dem i ett ISK och så köpt indexfonder. Kapitaltillskott över tid, minimal skatt. Visst syns det ju om nån letar, men bara som ett ISK
Tittar man i taxeringskalendern så ser man kapitalinkomster, och då kan man enkelt räkna ut att det även finns kapital.

Ett AF är fiffigare då det endast syns när man har avyttrat aktierna, om de nu gått plus.

På ett bankkonto utan ränta kommer inget att synas offentligt.
Citera
2024-10-26, 23:35
Medlem
Fonder på kapitalförsäkring. Tillgångarna på en KF ägs de facto av banken och det är således dem som sköter beskattningen åt dig. Kommer inte med i din deklaration öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in