Citat:
Ursprungligen postat av
pettersson72
Vilket lands territorium har USA annekterat och förklarat tillhöra USA? Som Ryssland har gjort nämn ett enda. Att de har invaderat andra länder ja men de har inte som Ryssland införlivat andra länder territorium med USA en jäkla skillnad.
Jämförelsen haltar, eftersom USAs krig alltid har utspelat sig offseas (undantaget kriget mot Mexico 1846-1848). Det har i regel handlat om att störta en fientligt inställd regering för att ersätta den med en vänlig dito. I fallet Grenada 1981 lyckades det, i fallen Irak, Afghanistan & Libyen ledde det till decennier av kaos, hundratusentals civila döda och miljoner på flykt.
Det är märkligt att när det gäller Ryssland tycks folk analysera landet utifrån dess tusenåriga historia, men när det gäller USA tycks historien börja typ 2010-talet (och i fallet Israel börjar historien 7e oktober 2023).
Rysslands situation skiljer sig eftersom det är en stormakt i betydligt svagare position än USA rent militärt, vilket leder till desperata & mer hänsynslöst agerande, typ som en militär invasion i ett grannland som är relativt starkt (istället för att attackera svaga stater på andra sidan havet).
En annan avgörande faktor är att USA är en havsbaserad makt medan Ryssland ligger mitt i smeten, så att säga. Sånt gör faktiskt skillnad, trot' om du vill!
Rysslands mål är otvetydigt att annektera delar av Ukraina och låta en vänligt inställd regim vara kvar i Kiev. Jag kunde förstås leta upp ett youtube-inlägg där Putin tydligt förklarar detta, men jag antar att hans ord inte är en godtagbar källa. Medan västerländska källor hävdar att hans mål är att storma fram över hela Europa.
Att västerländska källor är godkända medan ryska källor inte är värda ett skvatt beror förstås på att ryssar är onda medan västländerna är goda, så det är ju omöjligt för mig att komma med rimliga källor, ifall jag inte lyfter fram enskilda västerländska skribenter som inte heller är godkända på detta forum.
Såvitt jag förstår det så finns det en sida som har rätt i det här forumet, och de sidor som kommer med en annan åsikt har fel. Vilket produktivt debattklimat det leder till!