Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är spännande att tänka på varför de då inte flyttar. Det är inte så att det är svårt på något sätt att komma över till rest-Ukraina för en ukrainier.
Inte? Ska dom resa via Europa krävs det VISA för att resa in och pengar för resan. Som det är nu klagar de lokalboende på att bussarna har blivit för dyra
https://newsukraine.rbc.ua/news/russia-prepared-surprise-with-transportation-1728768427.html
Citat:
Residents of the occupied areas of Donetsk and Luhansk regions are facing numerous inconveniences, including malfunctioning buses, operating hours limited to a maximum of 6:00 PM, and 40 to 50 minutes of waiting for minibusses during peak hours. The prices for transportation are also biting, starting at no less than 20 Russian rubles per trip.
20 rubel är 2,19 krona enligt google. snabb titt på flyg så kostar kursk -
> st petersburg 30 dollar eller 2 915,71 rubel Jag kan gå vidare för att se vad en exakt flygtur kostar till europa och sedan vidare till ukraina och jämföra det med den medellön för någon som bor i ockuperat område men magkänslan sig mig att det kommer bli för dyrt.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Men de är så klart rädda att bli tagna av Zelensky och satta i militären. Plus att livet suger i Ukraina nu, med hög arbetslöshet och även det är nu en militärstat, i väntan på att kriget ska ta slut. Tragiskt.
Ge dom ett fritt val... ..Valet mellan att leva i ockuperat område eller fritt i Ukraina eller som flykting i EU. Jag tror dock inte har så mycket till val än att härda ut under rysseriet.
I vart fall som helst så är det inte dagsaktuella nyheter om kriget, så jag släpper det spåret nu.