2024-10-27, 09:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Att folk får det bättre är givetvis det viktigaste. Nu ska Ryssland ut ur Ukraina så får dom det bättre, sedan kanske ryssarna avsätter Putin och börjar tänka på sin framtid också.

Där är en trade-off där som man inte skojar bort. Folket får det sämre ett år mer för varje år som kriget pågår. tiotusentals dör. Fler och fler ukrainier blir integrerade i väst. Bra för de sistnämnda, men försvårar för Ukraina.
Citera
2024-10-27, 09:54
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Detta har vi skribenter kommit överens om att göra offtopic i tråden så att det alltid är rätt att skicka vapen till Ukraina så länge de vill. Det är viktigt att diskutera så det inte går att förlora i denna tråden om man hejar på det ukrainska fotbollslaget. Så nämn inte det är du snäll.

Vi skribenter?
Folkrätten och FN ger Ukraina rätten att försvara sig och ta emot hjälp.

I övrigt är inlägget enbart infantilt.
Citera
2024-10-27, 09:55
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Ja, varför flyttade man hem till Ryssland, de människor som inte ville vara ukrainare?
Varför?

Uppenbarligen är det din enkla lösning.

Sedan 2014 är där ju flera miljoner som flyttat till Ryssland. Antagligen gör de flesta det för att de känner sig hemma i Ryssland, Moskva tycker de är coolt, och det är lätt att få jobb.

Jag känner själv en som gjorde så. Det var inte för att han "inte ville vara ukrainare". Han åkte hem och skrev in sig i reserven först 2022. Nu har han dock flytt landet och är i Polen. Han var aldrig vid fronten, men jag tror han kommer från en rätt rik familj (jag känner honom inte bra nog för att få alla detaljer).
Citera
2024-10-27, 09:56
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Det handlar inte om det. Man bettar på att EU+USA vill göra Ukraina till ett nytt sydkorea genom att pumpa in kapital och hjälpa till på andra sätt. Istället för att bara gå vidare till nästa krig (jag bör inte ta exempel i tråden, då blir det off-topic och ukrainavännerna kanske kan förlora diskussionen). Plus att vi blir tvungna. Om vi inte pumpar in pengar i rest-ukraina, så kommer de så småningom vända sig mot ryssen igen. Så de oligarker som är längst i väst i landet har inte gjort en helt felaktig analys. Det kostar några hundratusen fattiga men det är ju inte vårt problem, det är inte våra barn som dör.
Det är väl utmärkt med fler framgångsrika länder med välmående invånare, att Du inte tycker det och argumenterar för att ryssens misär ska sprida sig framgår ännu mer...

Är det lönt att vinna en off-topic diskussion som sen blir raderad, är det din strävan här..?
Citera
2024-10-27, 09:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Och det är väl det som Zelenskyjs intresse för EU och Nato handlar om. Det är inte längtan efter den stora gemenskapen och "friheten", utan det handlar om pengar. Ett stort och fattigt land som Ukraina kan räkna med ett rejält inflöde av kapital från EUs rika länder. Nya vägar, ny infrastruktur, moderniserat elnät, jordbruk, industrier och andra ekonomiska satsningar. Ett jätteklipp helt enkelt.

Må så vara.
Då är det återigen Ukrainas val.
Rätten att bestämma sin egen säkerhetspolitik.
Citera
2024-10-27, 10:00
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Det är spännande att tänka på varför de då inte flyttar. Det är inte så att det är svårt på något sätt att komma över till rest-Ukraina för en ukrainier.

Inte? Ska dom resa via Europa krävs det VISA för att resa in och pengar för resan. Som det är nu klagar de lokalboende på att bussarna har blivit för dyra

https://newsukraine.rbc.ua/news/russia-prepared-surprise-with-transportation-1728768427.html
Citat:
Residents of the occupied areas of Donetsk and Luhansk regions are facing numerous inconveniences, including malfunctioning buses, operating hours limited to a maximum of 6:00 PM, and 40 to 50 minutes of waiting for minibusses during peak hours. The prices for transportation are also biting, starting at no less than 20 Russian rubles per trip.

20 rubel är 2,19 krona enligt google. snabb titt på flyg så kostar kursk -
> st petersburg 30 dollar eller 2 915,71 rubel Jag kan gå vidare för att se vad en exakt flygtur kostar till europa och sedan vidare till ukraina och jämföra det med den medellön för någon som bor i ockuperat område men magkänslan sig mig att det kommer bli för dyrt.

Citat:
Men de är så klart rädda att bli tagna av Zelensky och satta i militären. Plus att livet suger i Ukraina nu, med hög arbetslöshet och även det är nu en militärstat, i väntan på att kriget ska ta slut. Tragiskt.

Ge dom ett fritt val... ..Valet mellan att leva i ockuperat område eller fritt i Ukraina eller som flykting i EU. Jag tror dock inte har så mycket till val än att härda ut under rysseriet.

I vart fall som helst så är det inte dagsaktuella nyheter om kriget, så jag släpper det spåret nu.
Citera
2024-10-27, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Bakslag efter bakslag för globalisterna.
USAs försök att öppna en ny front i Georgien misslyckas.

Det neutrala partiet vinner i Georgien som inte villa mala ned sin egen befolkning i en köttkvarn för USA.

Samtidigt avancerar Ryssland över hela fronten.
Ukraina blir även mosade i Kursk där de fortsätter försöka fylla på och hoppas på en Kamal seger.

Trump vinner valet i USA fattas bara för att länder som Sverige ska härdsmälta.
Vad fan är en Kamal seger?
Citera
2024-10-27, 10:04
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Betydligt bättre än Ryssland som är kört minst en generation framåt även om dom nu skulle "vinna" det innebär bara fortsatta sanktioner och handel i mandariner.
Sanktionskriget haha, så du tror fortfarande på det patetiska misslyckandet som utlovades kollapsa Rysslands ekonomi. Ukraina kommer inte någonsin att återhämta sig vare sig ekonomiskt, demografiskt eller territoriellt och då kan det tilläggas att Ryssland snart tagit allt öster om Dnepr. Men varför låta detaljer som dessa beröva dig din copingmekanism.
Citera
2024-10-27, 10:06
Avslutad
Fan ännu en stad som Ryssen tagit och ännu mer värdelös mark och bondgårdar som absolut inte har något som helst värde för Ukraina, så jag förstår inte varför Ukraina vill försvara dessa meninglösa mark o by bitarna???

Russians Captured The City Of Selydove In 19 Days🎖Kurakhove To Prepare⚔️ Military Summary 2024.10.27

https://youtu.be/09LXg43hgl8?si=ak2V8Uj7cbEtXBVa
Citera
2024-10-27, 10:09
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Sedan 2014 är där ju flera miljoner som flyttat till Ryssland. Antagligen gör de flesta det för att de känner sig hemma i Ryssland, Moskva tycker de är coolt, och det är lätt att få jobb.

Jag känner själv en som gjorde så. Det var inte för att han "inte ville vara ukrainare". Han åkte hem och skrev in sig i reserven först 2022. Nu har han dock flytt landet och är i Polen. Han var aldrig vid fronten, men jag tror han kommer från en rätt rik familj (jag känner honom inte bra nog för att få alla detaljer).

Så, vilka etniska ryssar skulle Putin försvara i ett annat land, om miljoner flyttat hem till Ryssland?
Citera
2024-10-27, 10:12
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Må så vara.
Då är det återigen Ukrainas val.
Rätten att bestämma sin egen säkerhetspolitik.
Självklart har de rätt att själva bestämma sin säkerhetspolitik. De gjorde sitt val och nu får de "leva" med konsekvenserna av det valet.
Citera
2024-10-27, 10:13
Medlem
Jack.Elams avatar
https://x.com/FriaUkraina/status/1850458650269352428
Citat:
Förutom att ukrainska drönare inatt troligen träffade omfördelningsstationen för oljeledningen Transneft-Druzjba i byn Novonikolskoje i ryska Tambovregionen och dessutom hälsade på i Orjol och Lipetsk så flög en lastbil i luften i ryska Volgogradregionen i natt efter att den träffats av en drönare. Eftersom det är det enda vi har bilder på än så länge så vi får nöja oss med den dokumenterade smällen tills vidare. Det var en rejäl smäll, så rimligen är det inte så långsökt att anta att lastbilen hade något "spännande" i lasten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in