2024-10-25, 22:03
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bra fråga.

För det första så är diagonaler inte särkilt relevanta jämfört med horisontella nivåer. MEN...

Det som skiljer DENNA diagonal är att den är 8 månader lång och ALLA har den på sina charts. Frågan man då får ställa sig är är då hur man tror "ALLA" har ritat den, är det med kropp eller veke? Gissningsvis både och, och veken blir den sista "brandväggen" om du förstår mig rätt.

När man tittar på så långa motstånd* (och stöd) så är det inte ner på exakt krona som är intressant, utan det blir lite suddigt när det börjar närma sig. Man får ta hjälp av andra indikatorer för att försöka avgöra om en linje "troligtvis" kommer hålla eller brytas när priset närmar sig.
När jag ritar diagonaler så har jag fått lära mig att det skall göras med "best effort", dvs att den skall toucha så många candles som möjligt, så är det mindre viktigt dom det blir på kropp eller veke på vissa av dem.

Bara för att vi bryter denna diagonal, betyder det inte att vi är hemma. Vi vill stänga så många tidshorizonter ovanför den som möjligt, annars har vi ju bara en fejkout.
Vanligt när man bryter motstånd är ju att man drar upp en bit, och sedan vänder ner och testar det fd motståndet på upp sidan och då måste det hålla som stöd.
Där har man ett bra läge att köpa om man missade utbrytet, och man kan sätta tighta stoploss om stödet inte skulle hålla, för att minimera eventuella förluster.

Personligen så har jag för mycket FOMO för att hålla mig till dessa till synes enkla strategier, och därför trade:ar jag inte alls. Min disciplin är för dålig i praktiken helt enkelt.

*ATH:er och motsvarande bottnar är ganska tydliga på kronan dock, det skall sägas. Men ovan talar jag om "chop" på nivåer där vi har massa tidigare pris-aktivitet att behöva väga in.

konceptet med brandväggen tycker jag låter rimligt i sammanhanget när det rör sig om en såpass lång konsolidering.

vidare är jag av uppfattningen att det är viktigt att vara konsekvent när man placerar ut sina nivåer och trendlinjer i form av att man antingen bara använder sig av vekarna eller bara av ljuskropparna, tror att det genererar tydligare signaler om man undviker att blanda ihop dom.

Håller även med om att det är att föredra att ett eventuellt utbrott även bekräftas på higher timeframes, i det här läget har ju faktiskt veckan redan stängt ett ljus över den diagonala trendlinjen, även den stundande månadsstängningen ser lovande ut om inte marknaden tankar totalt.

Ser helst att vi stänger dagens ljus över 67,4k
Citera
2024-10-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
200 veckors sma känns väl inte överdrivet relevant längre i och med att det inte fungerade som en botten 2022?

Nej, inte lika relevant som tidigare.

Jag har dock för avsikt att använda det som en signal för när jag ska börja med en seriös DCA och när jag ska avbryta den. Om/när vi går ner under 200 WMA igen kommer jag att igångsätta en aggressiv DCA, och när vi går upp över det igen kommer jag att avbryta den alternativt minska ned den drastiskt. Ur den synvinkeln är det väldigt relevant.

Detta medelvärde är också intressant för att se hur priset utvecklas när man tar bort allt brus. I synnerhet som 200 veckor är ungefär lika långt som en fyraårscykel. Om man till exempel vill få en uppfattning om den långsiktiga prisökningshastigheten.

Till exempel har 200 WMA stigit med drygt fyrtio procent det senaste året. Under de senaste fyra åren har det stigit med i genomsnitt femtiofem procent. Särskilt intressant för hodlare presumtiva hodlare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-25 kl. 22:44.
Citera
2024-10-26, 03:26
Medlem
withnonam3s avatar
Unsubstantiated Tether investigation report shakes crypto market

Nu blev det sjögång i marknaden. Nyheter har förvisso alltid påverkat handel men kryptomarknaden är extremt känslig för det. Allt från Genslers terror till en sån här utredning. Direkt börjas det prata om insolvens, FTX och monkeybusiness på sociala medier.
Citera
2024-10-26, 08:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Unsubstantiated Tether investigation report shakes crypto market

Nu blev det sjögång i marknaden. Nyheter har förvisso alltid påverkat handel men kryptomarknaden är extremt känslig för det. Allt från Genslers terror till en sån här utredning. Direkt börjas det prata om insolvens, FTX och monkeybusiness på sociala medier.
Val om 10 dagar. Precis som inför ETF:erna skulle beslutas om så förvänta dig mycket fake News och hackade konton.

Tether CEO says he sees no indication of US probe
https://www.reuters.com/technology/tether-ceo-denies-probe-us-federal-investigators-2024-10-25/
Citera
2024-10-26, 09:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Oavsett om Israels hämdattack mot Iran är mer eller mindre inprisad så räknar jag iaf med ett ordentligt nerställ på kortare tidshorizont, beroende på hur furiös hämnden blir.

Men jag låter det vara osagt om priset är på lägre, högre eller samma nivå 48h efter denna attack.
Så kom då Israels attack mot Iran tillslut.

Det blev en dump på bara 2% som nu några timmar senare är återhämtad, så man kan nog säga att denna attack var inprisad iaf.
Citera
2024-10-26, 09:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så kom då Israels attack mot Iran tillslut.
Det blev en dump på bara 2% som nu några timmar senare är återhämtad, så man kan nog säga att denna attack var inprisad iaf.

Såg nu Israels uttalande efter attacken, och det var tydligt att det inte blir mer såvida inte Iran gör en ny attack.
Så då är vi tillbaka till ruta 1 där man får ställa sig frågan om Iran mot all förmodan vill starta ett fullskaligt krig, eller om dom känner att dom tuppat sig färdigt nu.
Citera
2024-10-26, 12:16
Medlem
Musk + Trump håller ju ihop och är PRO bitcoin.

Nu pushar Saylor på Microsoft också att investera i Bitcoins.

Hur är det med Jeff Bezos?

Tänk Musk+Saylor+Trump och så kryddar man med Bezos 🇺🇸

Känns inte allt inom Bitcoin väldigt bullish just nu?😀
Citera
2024-10-26, 14:27
Medlem
Är ganska ny med dessa saker, men har investerat i bitcoin ett tag nu men även hoppat på tåget med den här Sol Strategies aktien.. det jag undrar är lite vad/ om det är dåligt med att deras P/E tal är ca -84,,, ska man vara nervös att de ”går back” och allt kommer crasha snart?

Har dålig koll på just det där med P/E tal..

Ha de gött!
Citera
2024-10-26, 17:14
Medlem
Bitcoindominansen på coinmarketcap.com ligger numera över 58k.
Citera
2024-10-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoindominansen på coinmarketcap.com ligger numera över 58k.

58 procent, menade jag.
Citera
2024-10-27, 10:27
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
58 procent, menade jag.

Snart dags för Stopp.Belagg att maximera sin shitcoinexponering med andra ord? 😉
Citera
2024-10-27, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Snart dags för Stopp.Belagg att maximera sin shitcoinexponering med andra ord? 😉

Näpp.

Om min tes stämmer finns i längden bara en riktning, mot allt högre bitcoindominans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in