Citat:
Ursprungligen postat av
drKickass
Nu finns det väl ingen absolut standard. Numera kanske, men inte historiskt.
Vilket kanske förklarar varför det är som det är, de kan inte veta vad DU har i ditt hus, alltså får du spisen med en sladd utan kontakt. Det räcker med att åka till Norge så ser denna kontakt dessutom annorlunda ut.
Därav att det kostar pengar att få den installerad också.
Vet du hur man gör, samt exakt vad du har i väggen så är det en busenkel kontakt att montera och plugga in.
Nu vet du inte uppenbarligen, så jag rekommenderar att du antingen köper tjänsten "installation" av den som säljer spisen, eller bokar in en egen elektriker för det.
Du KAN ha allt framdraget i väggen, och du kan lika gärna inte ha det. En modern spis KRÄVER en framdragen nolla utöver dina 3 faser samt jord. Och det elektroniken som är anledningen till det. Alltså, om man drog dina kablar med en gammal dum spis i åtanke så finns en god chans att nollan inte drogs, då den inte behövdes. Då.
Risken att koppla in en spis som kräver nolla i ett uttag utan, är att den i bästa fall inte funkar. I värsta fall går sönder.
Alltså bör nån som vet, koppla in din spis.
Om huruvida det borde vara gratis för dig. Well, varför ska jag sponsra din installation? Hos mig VET jag att det bara är att montera kontakten (eller för den delen ansluta lösa tåtar direkt i väggen), alltså behöver jag ingen elektriker. Varför ska jag betala DIN elektriker via min något dyrare spis?
Specifika frågor: Min diskmaskin installerades av Elon. Jag betalade för installation, leverans och bortförsel. Har sett att media markt, eller vad fan de heter numera, har liknande.
Men om tekniska fel eller elektriska fel eller brand uppstår så har jag ingen chans att få saker försäkrade när jag inte använt med av install.servicen antar jag via Elgiganten inkl min egna försäkring och boende försäkringar. Finns olika försäkringar. Handlar det bara om 700 spänn så är det ju ingen sak
Elgigantens elektriker får sin lön iaf
Spänningen mellan en fas och nolla är 230 volt, en nolla är en återledare för strömkretsen. 230 volt kräver alltid en nolla. Spänningen mellan två faser är 400 volt, finns det minst två faser och nolla framdraget kan du koppla antingen 230 eller 400 volt. Den kan alltså kopplas till både två och trefas.
Nä installationssystemet har nolla bakom spisen