2024-10-27, 09:22
Medlem
Sladdarens avatar
Hej

Avser att beställa en spis med ugn och den går på 3 fas
Det finns ingen stickkontakt som man kan koppla loss utan kabeln är direktkopplad
inuti spisen

Man tycker att det borde vara gratis att installera spisen om det är ett seriöst företag. Behövs en viss elbehörighet om man ska vara noga inkl att försäkringar och garantier ska gälla. Och att dom kanske tom hämtar den gamla spisen ochså och dumpar den på tippen eller vad de gör, men ev leveransen kostar ju såklart eller kanske inte

Fråga :

1. Vilka företag utför själva leveransen, bortkoppling av den gamla spisen, installation av den nya spisen
inkl bortförsel av den gamla spisen med sina tekniker och elektriker till egentligen en struntsumma eller gratis ?

2. Eller skiljer det sig i kostnader för det ?

Man ju utesluta vissa arbetsmoment som man själv kan göra själv. Dvs bortkoppla gamla spisen och åka med den själv till skroten och slänga den

Var ett tag sen jag köpte spis till fritidshuset
Citera
2024-10-27, 09:26
Medlem
Har samma situation så följer med intresse.
Citera
2024-10-27, 09:28
Avstängd
Nej det är aldrig gratis, då lär ju priset vara högre ändå. 699:- tar Elgiganten, som exempel.
Citera
2024-10-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hej

Avser att beställa en spis med ugn och den går på 3 fas
Det finns ingen stickkontakt som man kan koppla loss utan kabeln är direktkopplad
inuti spisen

Man tycker att det borde vara gratis att installera spisen om det är ett seriöst företag. Behövs en viss elbehörighet om man ska vara noga inkl att försäkringar och garantier ska gälla. Och att dom kanske tom hämtar den gamla spisen ochså och dumpar den på tippen eller vad de gör, men ev leveransen kostar ju såklart eller kanske inte

Fråga :

1. Vilka företag utför själva leveransen, bortkoppling av den gamla spisen, installation av den nya spisen
inkl bortförsel av den gamla spisen med sina tekniker och elektriker till egentligen en struntsumma eller gratis ?

2. Eller skiljer det sig i kostnader för det ?

Man ju utesluta vissa arbetsmoment som man själv kan göra själv. Dvs bortkoppla gamla spisen och åka med den själv till skroten och slänga den

Var ett tag sen jag köpte spis till fritidshuset

Köpte kyl-frys från El-Giganten nyligen. Allt ingick - och allt kostar; leverans, installation, bortforsling. (har inte bil nu och som ensamstående hade jag inte klarat att bära upp och ner för trappor etc).
Citera
2024-10-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej det är aldrig gratis, då lär ju priset vara högre ändå. 699:- tar Elgiganten, som exempel.
Drog de även ny el?
Jag och ts tror jag har problemet att vi inte har uttag bakom spisen utan sladd rakt in i väggen typ.
Citera
2024-10-27, 09:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Köpte kyl-frys från El-Giganten nyligen. Allt ingick - och allt kostar; leverans, installation, bortforsling. (har inte bil nu och som ensamstående hade jag inte klarat att bära upp och ner för trappor etc).

Okej, hur mycket gick fulkostnaderna på då ?

Säger fulkostnad eftersom det är en självklarhet att det ska installeras av behöriga elektriker för att
garantier, försäkringar ska gälla eller ?
Citera
2024-10-27, 09:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Äre aktuellt pris då, så var det ju inte alls nåt märkvärdigt pris inkl leverans, installation, och .. ?

Kan det skilja sig mycket emellan olika bättre vitvaruföretag i pris ?
Citera
2024-10-27, 09:38
Medlem
Nu finns det väl ingen absolut standard. Numera kanske, men inte historiskt.
Vilket kanske förklarar varför det är som det är, de kan inte veta vad DU har i ditt hus, alltså får du spisen med en sladd utan kontakt. Det räcker med att åka till Norge så ser denna kontakt dessutom annorlunda ut.
Därav att det kostar pengar att få den installerad också.
Vet du hur man gör, samt exakt vad du har i väggen så är det en busenkel kontakt att montera och plugga in.

Nu vet du inte uppenbarligen, så jag rekommenderar att du antingen köper tjänsten "installation" av den som säljer spisen, eller bokar in en egen elektriker för det.

Du KAN ha allt framdraget i väggen, och du kan lika gärna inte ha det. En modern spis KRÄVER en framdragen nolla utöver dina 3 faser samt jord. Och det elektroniken som är anledningen till det. Alltså, om man drog dina kablar med en gammal dum spis i åtanke så finns en god chans att nollan inte drogs, då den inte behövdes. Då.

Risken att koppla in en spis som kräver nolla i ett uttag utan, är att den i bästa fall inte funkar. I värsta fall går sönder.
Alltså bör nån som vet, koppla in din spis.

Om huruvida det borde vara gratis för dig. Well, varför ska jag sponsra din installation? Hos mig VET jag att det bara är att montera kontakten (eller för den delen ansluta lösa tåtar direkt i väggen), alltså behöver jag ingen elektriker. Varför ska jag betala DIN elektriker via min något dyrare spis?

Specifika frågor: Min diskmaskin installerades av Elon. Jag betalade för installation, leverans och bortförsel. Har sett att media markt, eller vad fan de heter numera, har liknande.
Citera
2024-10-27, 09:38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Drog de även ny el?
Jag och ts tror jag har problemet att vi inte har uttag bakom spisen utan sladd rakt in i väggen typ.

Det stämmer
Citera
2024-10-27, 09:46
Medlem
Glostrups avatar
Varför skulle det vara gratis? Menar du att installatören skulle arbeta gratis? Du nämner försäkringar och bortforsling av gammal spis och emballage, menar du att sett är gratis för ett företag? Jobbar du själv utan lön, kanske?

Installation är en tilläggstjänst, ett mervärde för de kunder som vill göra det enkelt att byta vitvaror. Anledningen till att sådana tjänster finns är att handlaren vill minimera barriären för att köpa nytt, dvs att ingen presumtiv kund ska tänka ”jag vet inte hur man installerar en spis, och jag orkar inte köra bort den gamla”. För en symbolisk slant kan handlaren ordna allt detta, vilket i teorin gör att kunden slår till och köper varan eftersom det inte längre finns någon anledning att inte göra det. Självklart är inte tjänsten gratis, för installation är inte handlarens kärnaffär utan bara ett ’nödvändigt ont’ för att kunna sälja så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt.

Om tjänsten var gratis skulle alla använda den, så den prissätts på ett sätt som sållar bort alla Börje, 55, som säger ”nu, gumman, ska vi spara pengar på att jag kan göra allt själv”, utan tanke på att kostnaden för att köra fram och tillbaka till affären, bära spisen tre trappor, bära ner den gamla spisen tre trappor och köra den till återvinningen förmodligen överstiger vad det kostar att låta någon annan göra det. Och då har jag ändå inte räknat in möjligheten att Börje smäller in i spisen i väggen när han och Maggan bär upp den, så att det blir en buckla som inte täcks av försäkringen. Vilket en skada vid köpt installation hade.

Kostnaden brukar vara delad på installation och bortfraktning av gammal spis/emballage, så man kan köpa dem separat. Har aldrig förstått folk som har råd, men ändå inte köper tjänsten. Det är för mig att vara dumsnål.
Citera
2024-10-27, 09:50
Medlem
Ursäkta om jag kapar tråden lite, men om vi bortser från kostnaden, finns det någon firma där man kan:
1) Köpa ny spis
2) Få den levererad
3) Få ett trefasuttag installerat
4) Få den gamla spisen bortforslad
Citera
2024-10-27, 09:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nu finns det väl ingen absolut standard. Numera kanske, men inte historiskt.
Vilket kanske förklarar varför det är som det är, de kan inte veta vad DU har i ditt hus, alltså får du spisen med en sladd utan kontakt. Det räcker med att åka till Norge så ser denna kontakt dessutom annorlunda ut.
Därav att det kostar pengar att få den installerad också.
Vet du hur man gör, samt exakt vad du har i väggen så är det en busenkel kontakt att montera och plugga in.

Nu vet du inte uppenbarligen, så jag rekommenderar att du antingen köper tjänsten "installation" av den som säljer spisen, eller bokar in en egen elektriker för det.

Du KAN ha allt framdraget i väggen, och du kan lika gärna inte ha det. En modern spis KRÄVER en framdragen nolla utöver dina 3 faser samt jord. Och det elektroniken som är anledningen till det. Alltså, om man drog dina kablar med en gammal dum spis i åtanke så finns en god chans att nollan inte drogs, då den inte behövdes. Då.

Risken att koppla in en spis som kräver nolla i ett uttag utan, är att den i bästa fall inte funkar. I värsta fall går sönder.
Alltså bör nån som vet, koppla in din spis.

Om huruvida det borde vara gratis för dig. Well, varför ska jag sponsra din installation? Hos mig VET jag att det bara är att montera kontakten (eller för den delen ansluta lösa tåtar direkt i väggen), alltså behöver jag ingen elektriker. Varför ska jag betala DIN elektriker via min något dyrare spis?

Specifika frågor: Min diskmaskin installerades av Elon. Jag betalade för installation, leverans och bortförsel. Har sett att media markt, eller vad fan de heter numera, har liknande.

Men om tekniska fel eller elektriska fel eller brand uppstår så har jag ingen chans att få saker försäkrade när jag inte använt med av install.servicen antar jag via Elgiganten inkl min egna försäkring och boende försäkringar. Finns olika försäkringar. Handlar det bara om 700 spänn så är det ju ingen sak

Elgigantens elektriker får sin lön iaf

Spänningen mellan en fas och nolla är 230 volt, en nolla är en återledare för strömkretsen. 230 volt kräver alltid en nolla. Spänningen mellan två faser är 400 volt, finns det minst två faser och nolla framdraget kan du koppla antingen 230 eller 400 volt. Den kan alltså kopplas till både två och trefas.

Nä installationssystemet har nolla bakom spisen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in