Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-24, 01:25
Medlem
Jag undrar om någon vet varför man egentligen kan få så mycket värk och träningsvärk när man gör en ny sorts rörelse fast det är samma muskler involverade?

Ta tex biceps, jag kan köra curls stenhårt flera dagar i veckan med väldigt tunga vikter och hög volym men jag får sällan någon riktig värk i armarna dagen efter. Men kör jag bara någon annan ny övning för variation så kan jag få extrem träningsvärk dagen efter även om jag inte ens körde lika tungt och intensivt.

Vad beror detta på egentligen? Varför blir det så stor skillnad i värk bara av att själva rörelsen ändras lite?

Sedan kan det ju även kännas som att man verkligen har "mördat" musklerna ordentligt när man faktiskt får värk i dom och som att de då kommer växa, men vad jag vet så säger all forskning att träningsvärk inte är korrrelerat med mer muskeltillväxt (?)
Citera
2024-10-24, 02:36
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Du belastar ju musklerna på ett nytt sätt, även om det är "samma muskler". Hur kan det va svårt att förstå?
Citera
2024-10-24, 09:36
Medlem
För att du inte är van vid övningen neurologiskt och möjligtvis pga att du träffar muskeln från en vinkel som du inte gjort/brukar göra.
Citera
2024-10-24, 09:57
Medlem
Borde hamnat under rubriken: Stora tråden för enkla, korta eller nybörjarfrågor

Men svar på din fråga:
Kroppens ovana vid att belasta just denna muskel/grupp är anledningen till träningsvärken.

I annat fall kan det även bero på felaktig belastning vilket kan skapa en långvarig sträckning om man har otur och i längden en utsliten muskel/grupp.

Många som är vana vid att arbeta inom praktiska yrken där man använder kroppen vet vad jag menar.
Citera
2024-10-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Borde hamnat under rubriken: Stora tråden för enkla, korta eller nybörjarfrågor

Men svar på din fråga:
Kroppens ovana vid att belasta just denna muskel/grupp är anledningen till träningsvärken.

I annat fall kan det även bero på felaktig belastning vilket kan skapa en långvarig sträckning om man har otur och i längden en utsliten muskel/grupp.

Många som är vana vid att arbeta inom praktiska yrken där man använder kroppen vet vad jag menar.

Fast det är ju just detta jag tycker är märkligt. Jag kan ju mörda sönder just denna muskel, tex biceps muskeln som är relativt liten flera gånger i veckan med hög volym och tunga vikter med en övning. Men bara för att gör en ny övning och då inte alls lika tungt eller med hög volym eller vikt men som träffar exakt samma muskel så får man helt plötsligt ont?
Citera
2024-10-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Fast det är ju just detta jag tycker är märkligt. Jag kan ju mörda sönder just denna muskel, tex biceps muskeln som är relativt liten flera gånger i veckan med hög volym och tunga vikter med en övning. Men bara för att gör en ny övning och då inte alls lika tungt eller med hög volym eller vikt men som träffar exakt samma muskel så får man helt plötsligt ont?

Kanske lyfter du med bättre form än vad du gör annars och stimulerar muskeln på ett helt annat/bättre sätt.
Citera
2024-10-24, 16:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag undrar om någon vet varför man egentligen kan få så mycket värk och träningsvärk när man gör en ny sorts rörelse fast det är samma muskler involverade?

Ta tex biceps, jag kan köra curls stenhårt flera dagar i veckan med väldigt tunga vikter och hög volym men jag får sällan någon riktig värk i armarna dagen efter. Men kör jag bara någon annan ny övning för variation så kan jag få extrem träningsvärk dagen efter även om jag inte ens körde lika tungt och intensivt.

Vad beror detta på egentligen? Varför blir det så stor skillnad i värk bara av att själva rörelsen ändras lite?

Sedan kan det ju även kännas som att man verkligen har "mördat" musklerna ordentligt när man faktiskt får värk i dom och som att de då kommer växa, men vad jag vet så säger all forskning att träningsvärk inte är korrrelerat med mer muskeltillväxt (?)

Andra fibrer i muskeln brister när muskeln belastas på ett nytt sätt. Då får du träningsvärk.
Citera
2024-10-24, 21:23
Medlem
Citat:

Jadu det kan man fråga sig själv får jag alltid en rejäl träningsvärk trots att jag kört i stort sett samma övningar i 30+ år nu! Men jag njuter av smärtan och är van vid att alltid ha ont någonstans.😇😁
Citera
2024-10-25, 17:21
Medlem
Citat:

Tänk på att kroppen består av massor av grejer mer än muskler. Just biceps är kanske inget bra exempel. Vanligt är att killar kör för tungt i den och inte tränar biceps så mycket. Mer att de skadar sina muskelfästen.
Citera
2024-10-27, 01:29
Medlem
Blir kort och gott en annan typ av kontakt och belastning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här