2024-10-26, 21:33
Medlem
Skall börja med att säga att det här inte handlar om att göra något olagligt - inte så vitt jag kan se det iaf?

Jag kommer inom några år få en större summa pengar i arv från en släkting som inte kommer leva för alltid.

Det finns ju varken arvs- eller förmögenhetsskatt längre men jag vill inte att allt och alla skall kunna få kännedom om det här och i Sverige är ju typ allt offentligt.

Så jag funderar på om det finns något lagligt sätt att stoppa de här pengarna i ett konto utomlands eller kanske ett bolag utomlands så de inte är synliga längre?

Observera att det alltså handlar om en klumpsumma och även om de placerades i ett bolag vore inte poängen att det bolaget skulle bedriva någon verksamhet och tjäna några pengar, utan hela poängen vore bara att dölja att jag har den här tillgången.

Såvitt jag kan se det så bryter jag ju inte mot några lagar här för vi har ju som sagt varken arvs- eller förmögenhetsskatt länge.
Men är det möjligt (för en vanlig svensson, utan att betala babiljoner till advokater för avancerade upplägg som om man var en internationell koncern, kanske skall tilläggas)?
Citera
2024-10-26, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kermit100
Så jag funderar på om det finns något lagligt sätt att stoppa de här pengarna i ett konto utomlands eller kanske ett bolag utomlands så de inte är synliga längre?
Vem ska du dölja pengarna för?

Om du sätter in pengarna på ett bankkonto i Sverige utan ränta så kommer det inte synas i din deklaration. Inte heller om du köper aktier eller fonder med ett AF och låter pengarna vara där.

Dock kan man med aktier se ditt namn i aktiebolagets aktiebok. Men då måste man veta vilket bolag du har aktier i.

Och man kan såklart se den dagen du säljer dina fonder och/eller aktier.
Citera
2024-10-26, 21:41
Avslutad
Ja du fattiga själ.
Börja med att överlev personen du tror dej ärva och ta "problemet" i den ordningen.
Citera
2024-10-26, 21:49
Medlem
Nej det finns inga lagliga sätt att dölja det mer än om du har det på ett svenskt konto/depå. Nu är det inte särskilt offentligt men poängen är att det inte går att göra det mindre utan att bryta mot lagar.
Citera
2024-10-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej det finns inga lagliga sätt att dölja det mer än om du har det på ett svenskt konto/depå. Nu är det inte särskilt offentligt men poängen är att det inte går att göra det mindre utan att bryta mot lagar.
Det du skriver där är ju uppenbarligen inte sant - naturligtvis måste det vara lagligt och möjligt att ha tillgångar på något annat än "ett svenskt konto/depå".
Att ha tillgångar utomlands är ju inte olagligt på något sätt.
Frågan är om det går att frikoppla dessa från mitt svenska personnummer?

Svensk lagstiftning vill naturligtvis förhindra skattesmitning men i det här fallet är det ju inte aktuellt i vilket fall eftersom det som sagt varken finns arvs- eller förmögenhetsskatt längre och ett eventuellt bolag inte skulle göra några affärer eller ha några inkomster som skulle vara skattpliktiga.

Utan det är redan skattade pengar som jag bara inte vill skylta med att jag äger.
Citera
2024-10-26, 22:04
Medlem
Citat:
Svensk lagstiftning vill naturligtvis förhindra skattesmitning men i det här fallet är det ju inte aktuellt i vilket fall eftersom det som sagt varken finns arvs- eller förmögenhetsskatt längre och ett eventuellt bolag inte skulle göra några affärer eller ha några inkomster som skulle vara skattpliktiga.
Om det resulterar i kapitalinkomster som du inte redovisar så är det "skattesmitning".
Citera
2024-10-26, 22:08
Medlem
Citat:
Det du skriver där är ju uppenbarligen inte sant - naturligtvis måste det vara lagligt och möjligt att ha tillgångar på något annat än "ett svenskt konto/depå".
Att ha tillgångar utomlands är ju inte olagligt på något sätt.
Frågan är om det går att frikoppla dessa från mitt svenska personnummer?

Utan det är redan skattade pengar som jag bara inte vill skylta med att jag äger.

Nej såklart du får ha konton utomlands men du måste ända skatta på avkastningen. Och då får du ändå offentliga uppgifter. Då kan du lika gärna ha pengarna i Sverige.
Citera
2024-10-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vem ska du dölja pengarna för?

Idealet vore väl alla.
Det är ju som sagt skattade pengar så jag förstår inte egentligen varför ens myndigheterna behöver känna till dem.
Jag arbetar och försörjer mig redan idag, utan dessa pengar, och de är inte tillräckligt mycket för att jag skall kunna gå i förtida pension och leva bara av dem.
Jag bor i en hyresrätt och är nöjd med det, har inga planer på att köpa nåt speciellt eller förändra mina vanor.
Men när jag på förhand vet att jag inom några år kommer få ärva en större summa så vill jag bara undersöka om det finns nåt sätt att stoppa undan dem för framtiden.

Ingen av oss kan ju säga vad som kommer hända i framtiden och jag är inte pigg på att investera i aktier eller annat.
Jag tycker det skulle kännas mer tryggt att bara ha dem i reserv någonstans - idealiskt sett trygga från alla nyfikna ögon.
Citera
2024-10-26, 22:14
Medlem
Citat:
Idealet vore väl alla.
Det är ju som sagt skattade pengar så jag förstår inte egentligen varför ens myndigheterna behöver känna till dem.
Fast inga myndigheter frågar efter dina tillgångar, om det inte handlar om att du ska söka vissa bidrag.
Citat:
Jag tycker det skulle kännas mer tryggt att bara ha dem i reserv någonstans - idealiskt sett trygga från alla nyfikna ögon.
Ett bankkonto utan ränta på valfri svensk bank fyller dina behov.
Citera
2024-10-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej såklart du får ha konton utomlands men du måste ända skatta på avkastningen. Och då får du ändå offentliga uppgifter. Då kan du lika gärna ha pengarna i Sverige.
Jag kan inget om sånt här och vet inte om skatt på ett utländskt konto tex skall beskattas i det landet?
I vilket fall har jag inget emot att betala skatt, särskilt inte på avkastningen som ju ändå är vinst. Man har ju inte fått nån avkastning alls på många år när räntan varit låg så nån avkastning alls vore ju ett plus.
Men jag skulle som sagt föredra om den här tillgången inte blev känd.

Jag kan ännu mindre om att bilda bolag men kanske vore det ett sätt att göra det då?
Jag betalar som sagt gärna skatten, bara så länge jag kan hålla tillgången hemlig.
Citera
2024-10-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fast inga myndigheter frågar efter dina tillgångar, om det inte handlar om att du ska söka vissa bidrag.
Ett bankkonto utan ränta på valfri svensk bank fyller dina behov.
Det tror jag inte?
Kvällspressen publicerar ju listor på "Rikast i din kommun" titt som tätt så uppenbarligen kan vem som helst får fram den här informationen om de vet var de skall söka.
Journalister har ju inte större rättigheter än vanliga medborgare.
Citera
2024-10-26, 22:28
Medlem
Citat:
Det tror jag inte?
Kvällspressen publicerar ju listor på "Rikast i din kommun" titt som tätt så uppenbarligen kan vem som helst får fram den här informationen om de vet var de skall söka.
Journalister har ju inte större rättigheter än vanliga medborgare.
Fast har du någonsin, sedan förmögenhetsskatten försvann, fått frågan om vad du har i tillgångar? Om det nu inte handlar om att du söker vissa bidrag.

Du betalar skatt på vad du har i ett ISK och jag tror det är likadant i KF. Så genom dessa uppgifter kan en journalist lista ut ungefär hur stora tillgångar du har.

Har du aktier i AF kan en journalist kanske upptäcka att du sitter med massor Investor, men det kräver mycket rotande.

Tror "Rikast i din kommun" mer eller mindre endast handlar om din inkomst. Och kanske kapitalvinster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in