2024-10-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Du missar poängen med liknelsen. Om man pressar någon för hårt riskerar man att den slår tillbaka. Det lär vara som så ryssarna ser på kriget.

Ryssarna är säkert med på att bygga upp Ukraina igen. Och skadorna är tämligen måttliga, det är ju inte så att landet ligger i ruiner. De flesta ukrainare påverkas måttligt av kriget.
Ja, vissa ser det ju som att påverkas måttligt av ett krig när man varje dag riskerar att dö av en olyckligt landad missil oavsett om man bor i Lviv, Odessa, Kiev eller vid ett frontavsnitt. Alla påverkas nog om inte annat så av en ständigt pågående stress beroende av att aldrig veta om ryssfan skickar en eller femtio missiler dit man bor. Att livet fortgår mer eller mindre vanligt beror på att vi människor behöver andningshål och komma bort från verkligheten ibland.
Citera
2024-10-26, 15:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Så Ryssland är så dåliga att de behöver förstärkning från Nordkorea? Har jag tolkat detta rätt, de behöver soldater från Nordkorea? Jag visste att ryssar var värdelösa människor men så värdelös!!!

Jag undrar vad fete Kim får ut av det. Putte måste ha betalat och/eller erbjudit något.
Citera
2024-10-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Ryssland har i princip inget emot Ukraina. Länderna har länge haft ett gott förhållande och Ryssland var Ukrainas främsta handelspartnern. Ryska var officiellt andraspråk i Ukraina och landet har en stor rysk befolkning. Allt detta ändrades när den västvänlige Zelenskyj kom till makten. Då började vandringen mot EU och Nato, och relationen till Ryssland blev allt frostigare. Det finns goda skäl att anta att Ryssland har allt intresse av att få Ukraina på fötter igen efter kriget.
Du menar att Ukraina och Ryssland hade ett gott förhållande sinsemellan 2015, något får mig att tvivla på just det 😅
Citera
2024-10-26, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Dom värsta krigshetsarna är Sverige tillsammans med de tre Baltstaterna.

Oavsett vem som vinner presidentvalet i USA så kommer USA att dra sig ur kriget och lämna det problemet åt Europa.
Det visade sig tydligt vid mötet i Rammstein där Biden inte kom utan skyllde på en orkan som härjade i USA.
Du tycker inte att en orkan som kostar miljoner sina hem en orsak till att utebli från ett möte? 😳
Citera
2024-10-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här har vi pudelns kärna, varför vi alltid är oense i denna tråd. “Ni” (nu tar jag dig som representant för ukrainisterna?) ser det som viktigt att tänka utifrån vad Ryssland borde. Det gör inte jag. Det ska jag visa varför.

Först får du det korta naiva svaret:

Om jag var Putin:
Ryssland gör omedelbart ensidigt eld upphör och:
- erbjuder full reträtt till 1991 års gräns.

Som motprestation:
- Alla västländer erkänner Palestina och Palestinas nuvarande gränser defacto. Israeliska enklaver som är mindre än 40 år gamla assimileras.
- Serbien erkänner Kosovo och Kosovo avträder Mitrovica.
- En stor del av östra Ukraina erkänns full autonomi och sätts under internationell administration, och utan ryska och ukrianska styrkor. Rysslands beslagtagna medel bekostar kalaset. Stora regionalt ägda företag skapas för råvarusektorn, designade för att minimera utsugning både från västliga och ryska oligarker, så avkastningen stannar i ett federaliserat öst-Ukraina, som inte är självständigt. Östukrainska sportsmän tävlar under ukrainsk flagg, området kan komma med i EU.
- Ryssland är med och betalar återuppbyggnad av väst-ukraina
- Väst drar ner på globalt bistånd och riktar detta mot väst-Ukraina.
- Finland och Sverige ut ur Nato.
- Om 5 år, när processen bevisats fungera, inställer sig Putin, Netanyahu i Haag. USA skriver in sig i ICC emd särskild hänsyn på att framtida amerikanska presidenter lyder under ICC.

Därutöver påbörjar Putin ett arbete mot att omvandla Ryssland till en direktdemokratisk stat, och erbjuder Tjetjenien folkomröstning om självstyre.

Detta är egentligen ett helt ointressant resonemang. Varför?
1) Vår påverkan från Flashback på att övertala Putin att göra detta är absolut noll, det får ryssarna sköta själva.
2) Dessutom är Putin den han är för att Ryssland är vad det är. Om han försöker göra ovanstående, så får han anmäla sig på 12e våningen, vid det öppna fönstret.

Därför koncentrerar jag mig på att fundera på vad vi kan göra bättre. (Vi som svenskar, vi som EU, vi som väst).
Kruxet är att bara om ena sidan gör kompromisser så lönar det sig att vara den andra aggressiva sidan som inte kompromissar. Man får ju hela tiden fördelar av att den andra sidan backar vid konflikter
Citera
2024-10-26, 16:22
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Här har vi pudelns kärna, varför vi alltid är oense i denna tråd. “Ni” (nu tar jag dig som representant för ukrainisterna?) ser det som viktigt att tänka utifrån vad Ryssland borde. Det gör inte jag. Det ska jag visa varför.

Först får du det korta naiva svaret:

Om jag var Putin:
Ryssland gör omedelbart ensidigt eld upphör och:
- erbjuder full reträtt till 1991 års gräns.

Som motprestation:
- Alla västländer erkänner Palestina och Palestinas nuvarande gränser defacto. Israeliska enklaver som är mindre än 40 år gamla assimileras.
- Serbien erkänner Kosovo och Kosovo avträder Mitrovica.
- En stor del av östra Ukraina erkänns full autonomi och sätts under internationell administration, och utan ryska och ukrianska styrkor. Rysslands beslagtagna medel bekostar kalaset. Stora regionalt ägda företag skapas för råvarusektorn, designade för att minimera utsugning både från västliga och ryska oligarker, så avkastningen stannar i ett federaliserat öst-Ukraina, som inte är självständigt. Östukrainska sportsmän tävlar under ukrainsk flagg, området kan komma med i EU.
- Ryssland är med och betalar återuppbyggnad av väst-ukraina
- Väst drar ner på globalt bistånd och riktar detta mot väst-Ukraina.
- Finland och Sverige ut ur Nato.
- Om 5 år, när processen bevisats fungera, inställer sig Putin, Netanyahu i Haag. USA skriver in sig i ICC emd särskild hänsyn på att framtida amerikanska presidenter lyder under ICC.

Därutöver påbörjar Putin ett arbete mot att omvandla Ryssland till en direktdemokratisk stat, och erbjuder Tjetjenien folkomröstning om självstyre.

Detta är egentligen ett helt ointressant resonemang. Varför?
1) Vår påverkan från Flashback på att övertala Putin att göra detta är absolut noll, det får ryssarna sköta själva.
2) Dessutom är Putin den han är för att Ryssland är vad det är. Om han försöker göra ovanstående, så får han anmäla sig på 12e våningen, vid det öppna fönstret.

Därför koncentrerar jag mig på att fundera på vad vi kan göra bättre. (Vi som svenskar, vi som EU, vi som väst).
Med alla dessa förbehåll, som inte har det minsta med Ukraina att göra, gör du det omöjligt för en fred eftersom det mesta av det som du föreslår har massor av olika länder inblandade. Föreslår man något totalt orimligt för att Ryssland ska utrymma Ukraina så menar man egentligen att Ryssland ska få behålla vad de vill av det som de redan håller. Alltså, Ryssland utrymmer Ukraina om vi stannar månen, annars har Ryssland rätt att behålla det som de erövrat. Har jag förstått din logik rätt?
Citera
2024-10-26, 16:22
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ryssland är ett stort land med en stor befolkning, klart att det händer att folk trillar ned för balkonger och fönster.
Förra veckan druttade en person i Södertälje från nionde våningen. Sen har vi i Sverige de här balkongflickorna som faller titt som tätt.
Haha, du är verkligen underhållande ibland , rena standup- rutinen utan att själv fatta det såklart.

Det handlar om många prominenta ryzka personer som " råkar trilla " från fönster och balkonger , inte vanligt folk i Södertälje...eller Omsk.
Citera
2024-10-26, 16:33
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Kruxet är att bara om ena sidan gör kompromisser så lönar det sig att vara den andra aggressiva sidan som inte kompromissar. Man får ju hela tiden fördelar av att den andra sidan backar vid konflikter

Ja det visst är det så. Nu är det jag skrev väl i och för sig en kompromiss men däremot kan man ju ställa extremt höga krav (som man inte ens själv tycker är rimliga) och sedan få en tredjedel.

Nu har ju dock kriget som vi konstaterat i tråden kostat Ryssland så mycket (deras ekonomi är skadad, många döda, etc) att det ju är tveksamt att ryska eliten tycker "fan vad bra det här gick, nu gör vi det snart igen). Enda sättet att få ihop det resonemanget är om man köpt paketet med att Ryssland har mycket mindre förluster än Ukraina, och att ryska ekonomin stärkts av kriget.

De som tror att ryska ekonomin håller på att kollapsa och att massor dött bör vara kompromissvilliga, såvida de inte på fullt allvar tror att det går att knäcka ryska armén och driva dem till 1991 års gräns utan kärnvapenkrig.
Citera
2024-10-26, 16:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Alla tanksen identifierade här:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/jhJNV9fnm4

Och ja, det är 1940-talspansar.

T34-85 - det var inte igår. Bättre än ingenting förstås och materiel gör nytta. Den kan vara byggd på 50-talet, med senare modifieringar.

Men det är ett stort fattigdomstecken. De där borde vara på museum.

Man kan undra över klippet. Kanske är det inte tänkt att de skall till fronten.
Citera
2024-10-26, 16:40
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ja det visst är det så. Nu är det jag skrev väl i och för sig en kompromiss men däremot kan man ju ställa extremt höga krav (som man inte ens själv tycker är rimliga) och sedan få en tredjedel.

Nu har ju dock kriget som vi konstaterat i tråden kostat Ryssland så mycket (deras ekonomi är skadad, många döda, etc) att det ju är tveksamt att ryska eliten tycker "fan vad bra det här gick, nu gör vi det snart igen). Enda sättet att få ihop det resonemanget är om man köpt paketet med att Ryssland har mycket mindre förluster än Ukraina, och att ryska ekonomin stärkts av kriget.

De som tror att ryska ekonomin håller på att kollapsa och att massor dött bör vara kompromissvilliga, såvida de inte på fullt allvar tror att det går att knäcka ryska armén och driva dem till 1991 års gräns utan kärnvapenkrig.

Hur skulle Ukraina kunna använda kärnvapen då dom inte har tillgång till det ens. Den sekund Ryssland använder kärnvapen har dom förlorat.

Kremls villkorslösa krav är avrustning av Ukraina och anslutning til NATO accepterar dom ej. Vem rä det som är omöjlig att förhandla med?
Citera
2024-10-26, 16:48
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Om du inte är beredd att läsa, och inte beredd att ändra dig, så kan du ju överväga vitsen med att skriva med andra på diskussionsforum. Det är inte säkert att det går att förstå en annan person på 4 raders text.
Har du någonsin försökt? Att införa helt orimliga villkor, som ett antal länder som inte är inblandade i Ukrainakriget ska utföra för att det ska kännas rätt för Ryssland att avbryta kriget, känns enbart som det vanliga försöket av Putindyrkare att blanda bort korten och framför allt lägga ansvaret överallt utom på den som är ansvarig.
Citera
2024-10-26, 16:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ryska ingenjörer har varit framme med svetsen igen.

Ovanligt ful rysk design år 2024 som bara uppskattas av ryssar.

En sk turtle tank på väg till fronten. En oskyddad Bukhanka (scooby doo-van) stannar vid vägrenen och släpper förbi missfostret.

Russian turtle tank somewhere on the front line

x.com/front_ukrainian/status/1850083361210921436

Så jävla cool - påminner mig om A7V.

https://en.wikipedia.org/wiki/A7V

Perfekt för en orch. Det är säkert en ångmaskin i också, eller går den på sprit? Då har de både näring och bränsle från samma källa.
Senast redigerad av goseigen 2024-10-26 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in