2024-10-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag instämmer. Fanns det skäl för häktning hade de inte fått gå loss så länge det fanns tid kvar att hålla dem anhållna. Det finns inte en suck i helvete att det skulle hända - inte ens om varenda häkte i landet hade brunnit ner.

Det har du rätt i. Dom är fortsatt på fri fot fram tills åtal väcks. Polisen har redan tillräckligt eller kände att dom hade det när dom var där och plockade in dom och lär kunna få mer nu när dom kommer gå igenom telefoner, datorer mm.

Rätt dyrt att sätta folk i häkten med samt att det är ganska fullt. Inte så att karln har mördat någon så därför en ganska harmlös person att släppa lös, plus att man förmodligen bedömt att risken är tämligen liten att han ska kunna undanröja bevis.

Han/dom kan också fått utreseförbud eller ett tillfälligt utreseförbud i väntan på åtal.

Ska bli intressant att se vart det hela landar i.

Roliga är att Chrippa som jag har förstått det flyttat pengar mellan olika svenska banker i släktingars namn. Snacka om att tro sig göra det svårt för polisen. Enkel kedja att följa mao för utredarna.
Senast redigerad av Knarkblomman 2024-10-26 kl. 11:31.
Citera
2024-10-26, 11:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Det har du rätt i. Dom är fortsatt på fri fot fram tills åtal väcks. Polisen har redan tillräckligt eller kände att dom hade det när dom var där och plockade in dom och lär kunna få mer nu när dom kommer gå igenom telefoner, datorer mm.

Rätt dyrt att sätta folk i häkten med samt att det är ganska fullt. Inte så att karln har mördat någon så därför en ganska harmlös person att släppa lös, plus att man förmodligen bedömt att risken är tämligen liten att han ska kunna undanröja bevis.

Han/dom kan också fått utreseförbud eller ett tillfälligt utreseförbud i väntan på åtal.

Ska bli intressant att se vart det hela landar i.
Jag instämmer - och det skall bli intressant att se vad det landar i.

Citat:
Roliga är att Chrippa som jag har förstått det flyttat pengar mellan olika svenska banker i släktingars namn. Snacka om att tro sig göra det svårt för polisen. Enkel kedja att följa mao för utredarna.
Jag tycker det roligaste var med "avslöjandet" att han "minsann" har konton i flera olika banker .. vilken ärkebandit .. haha.
Vem tusan har inte det.
Det är rätt korkat att hålla sig till en bank för allt eftersom vi trots allt pratar om en marknad där konkurrens kan användas för att påverka villkoren.
Citera
2024-10-26, 11:51
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danskskalle87
Då borde dom inte blivit släppta. Fått sitta häktade tills dom blivit dömda.

Varför det?
Du ska sitta häktad om du är farlig eller kan påverka utredningen.
Chrippa lär inte kunna radera bankernas transaktionshistorik om man så säger...
Citera
2024-10-26, 11:57
Medlem
Dem släpptes men dem e rökta ändå...det finns ingen anledning o hålla dem när dem typ har allt dem behöver...några förhör till med diverse personer sedan är det åtal o rättegång. Ni som tror han släpps för att dem inte har nått på han är fan korkade. Allt han gjort går att spåra honom till. Det behövs ingen vidare utredning. Dem har bara följt honom och hans pengar o transaktioner. Eko brott är typ det enklaste att torska och bli dömd för. Och så är det typ hårdast straff på det oxå. Jag tror Chrippa kommer få ett par år typ 2-2,5 år det kommer bli fler saker än penningtvätt oxå. Chrippa är en mupp så är det bara, han tror sig vara så mkt bättre än alla andra. ALLA kan låna pengar flexxa o fejka en livsstil..det är inget som gör en speciell. Att han hamnar på kåken kommer enbart vara nyttigt. Linnea kommer nog undan med skyddstillsyn och farsan får väll kanske samhällstjänst. Hur man ens kan tro att man kan tvätta pengar utan konsekvenser tyder på en mycket låg intelligens. Sedan kan man tycka vad man vill om Anjo & Rask knappast så att dem är bättre. Men chrippa är ett svin och det går inte att förneka.
Citera
2024-10-26, 12:10
Medlem
Rainmans avatar
Jag har försökt sökt runt i tråden men är väl en total idiot för jag hittar inte någonstans det står vad han är misstänkt för?
Citera
2024-10-26, 12:13
Medlem
Antar att under tiden de satt frihetsberövade blev de förhörda, blev delgiva brottsmisstanken och för att höra deras inställning till brottet. Ett eller eventuellt fler förhör på det, en natt på madrassen och åklagaren fick de kompletterande detaljer som behövdes. Nu byggs sista pusselbitarna i caset för att väcka åtal framöver. Att åklagaren inte gick vidare med en häktningsförhandling förstår ju till och med den mest lågbegåvade individen. Frisläppt innebär INTE att de är friskrivna från misstankar, utan de kvarstår.
Citera
2024-10-26, 12:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Jag har försökt sökt runt i tråden men är väl en total idiot för jag hittar inte någonstans det står vad han är misstänkt för?
Ekonomisk brottslighet.
Exakt vilken rubricering vet man inte eftersom det inte är uppgifter som kommit ut/släppts.
Men utgångspunkten är att han omsätter mycket pengar men inte deklarerat och skattat för dem i Sverige.
Citera
2024-10-26, 12:28
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman

På riktigt? Ytterligare en som levt under en sten?

Ekobrott.
Citera
2024-10-26, 12:30
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ekonomisk brottslighet.
Exakt vilken rubricering vet man inte eftersom det inte är uppgifter som kommit ut/släppts.
Men utgångspunkten är att han omsätter mycket pengar men inte deklarerat och skattat för dem i Sverige.

Ja det är typ toppen av isberget.
Citera
2024-10-26, 12:41
Medlem
geek12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Dem släpptes men dem e rökta ändå...det finns ingen anledning o hålla dem när dem typ har allt dem behöver...några förhör till med diverse personer sedan är det åtal o rättegång. Ni som tror han släpps för att dem inte har nått på han är fan korkade. Allt han gjort går att spåra honom till. Det behövs ingen vidare utredning. Dem har bara följt honom och hans pengar o transaktioner. Eko brott är typ det enklaste att torska och bli dömd för. Och så är det typ hårdast straff på det oxå. Jag tror Chrippa kommer få ett par år typ 2-2,5 år det kommer bli fler saker än penningtvätt oxå. Chrippa är en mupp så är det bara, han tror sig vara så mkt bättre än alla andra. ALLA kan låna pengar flexxa o fejka en livsstil..det är inget som gör en speciell. Att han hamnar på kåken kommer enbart vara nyttigt. Linnea kommer nog undan med skyddstillsyn och farsan får väll kanske samhällstjänst. Hur man ens kan tro att man kan tvätta pengar utan konsekvenser tyder på en mycket låg intelligens. Sedan kan man tycka vad man vill om Anjo & Rask knappast så att dem är bättre. Men chrippa är ett svin och det går inte att förneka.

Vad jag fått höra är att de har tagit telefoner och dator/datorer med all bevisning så de har ingen anledning att hålla de anhållna. De har allt de behöver för utredningen och så ska det hållas förhör med några personer i veckan som kommer, alla misstankar kvarstår, sen får man se om bevisningen leder till en fällande dom. Måste ändå vara utom rimligt tvivel för att kunna döma även om man fattar att ett brott har begåtts.
Citera
2024-10-26, 12:48
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
På riktigt? Ytterligare en som levt under en sten?

Ekobrott.
Du vet att hela världen inte kretsar kring chrippa? Eller ja din värld kanske gör det. Men dem flesta människor vet inte ens vem chrippa är.
Citera
2024-10-26, 12:59
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Du vet att hela världen inte kretsar kring chrippa? Eller ja din värld kanske gör det. Men dem flesta människor vet inte ens vem chrippa är.

Chrippa är en väldigt liten del av mitt liv, men tycker hela grejen är intressant. 55-åriga gubbar på jobbet känner till allt som hänt kring Chrippa senaste året och är man här i tråden och härjar så borde man även känna till hans ekonomiska haveri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in