2024-10-26, 08:45
Medlem
Jag googlade lite men alla resultat jag hittade inkluderade processat kött (som innehåller nitritsalt vilket inte är bra). Nitritsalt tillsätts till alla charkprodukter (i princip)

Ökar oprocessat rött kött risken för cancer? Med hur mycket isåfall?

Och är det bättre att köpa kyckling, kalkon etc som smörgåspålägg (vilka också innehåller nitritsalt för att hålla längre) ?
Citera
2024-10-26, 08:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadNU
Jag googlade lite men alla resultat jag hittade inkluderade processat kött (som innehåller nitritsalt vilket inte är bra). Nitritsalt tillsätts till alla charkprodukter (i princip)

Och är det bättre att köpa kyckling, kalkon etc som smörgåspålägg (vilka också innehåller nitritsalt för att hålla längre) ?
Rött naturligt oprocessat kött är inte boven utan snarare all annan skit.
Livsmedelsindustrin vill lura på oss billig skit och läkemedelsbranschen vill ju knappast ha en frisk kundbas. Som vanligt är det "follow the money" som gäller...
Citera
2024-10-26, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Rött naturligt oprocessat kött är inte boven utan snarare all annan skit.
Livsmedelsindustrin vill lura på oss billig skit och läkemedelsbranschen vill ju knappast ha en frisk kundbas. Som vanligt är det "follow the money" som gäller...

Mjo dock vore det trevligt med en studie eller så som bekräftar det.
Citera
2024-10-26, 09:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Mjo dock vore det trevligt med en studie eller så som bekräftar det.
Det finns studier. Jag är dock inte i stånd att leta upp dem nu.

Men säg mig när luft inte kunde studeras betydde det att den inte fanns förr i tiden? Ibland måste vi använda sunt förnuft särskilt gällande detta då oliktänkande motarbetas och deras forskning avmonetiseras. Vad tror du är minst sämst, en gräsbetande frigående oxfile eller Start musli (stavning: ska väl vara ett tyskt u igentligen...)?
Citera
2024-10-26, 09:17
Medlem
Citat:
Det finns studier. Jag är dock inte i stånd att leta upp dem nu.

Men säg mig när luft inte kunde studeras betydde det att den inte fanns förr i tiden? Ibland måste vi använda sunt förnuft särskilt gällande detta då oliktänkande motarbetas och deras forskning avmonetiseras. Vad tror du är minst sämst, en gräsbetande frigående oxfile eller Start musli (stavning: ska väl vara ett tyskt u igentligen...)?

Jag "tror" ingenting, jag förlitar mig på den vetenskapliga teorin.
Citera
2024-10-26, 09:31
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Jag tycker nyckelhålet ger en bra vägledning. Det är ju Livsmedelsverkets märkning på hälsosammare livsmedel, enligt forskning och vetenskap. Så nyckelhålsmärkt är mat som minskar risken för kroniska sjukdomar, cancer, diabetes och övervikt.
Citera
2024-10-26, 09:33
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ja exakt men att vara kritisk tänkande tycks inte existera hos Sveriges befolkning.

Vetenskap är inget statiskt område vilket många verkar tro. Däremot har vetenskapen upptäcks av marknadskrafterna vilket innebär studier med förutbestämda beställda resultat. Coca cola är ju en sportdryck, den ger energi skulle man kunna komma fram till. Det påståendet skulle kunna backas med en vetenskaplig studie, beroende vad man tittar på.

Vetenskap ska aldrig ha t ex industrier som finansiärer. Naturligtvis vet coca cola bättre än att sätta sitt namn bakom studien utan använder kanske någon stiftelse eller annat för att inte direktkopplas mot den "vetenskapliga" studien...
Citera
2024-10-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ja exakt men att vara kritisk tänkande tycks inte existera hos Sveriges befolkning.

Vetenskap är inget statiskt område vilket många verkar tro. Däremot har vetenskapen upptäcks av marknadskrafterna vilket innebär studier med förutbestämda beställda resultat. Coca cola är ju en sportdryck, den ger energi skulle man kunna komma fram till. Det påståendet skulle kunna backas med en vetenskaplig studie, beroende vad man tittar på.

Vetenskap ska aldrig ha t ex industrier som finansiärer. Naturligtvis vet coca cola bättre än att sätta sitt namn bakom studien utan använder kanske någon stiftelse eller annat för att inte direktkopplas mot den "vetenskapliga" studien...

Tack för ditt konstanta ointressanta ordbajseri. Kan du nu vara tyst och låta någon med intelligens och fakta besvara tråden?
Citera
2024-10-26, 09:48
Medlem
Det gör det nog, men hur mycket går nog inte att mäta. Men det finns inen poäng i att börja undvika någon mat så länge man äter och väger normalt.
Citera
2024-10-26, 09:50
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Det är komplicerat. Kött orsakar cancer via tre kända mekanismer:

1. Via aminobakterier som bildar ett toxin som orsakar cancer (går att motverka genom att äta laktobakterier som dödar aminobakterier, ex. fermenterade grönsaker).
2. Via Neu-5G-sialsyror (gäller bara kött från däggdjur och mejeriprodukter).
3. Via överskott av aminosyran leucin (beror på hur mycket rött kött du äter i relation till andra proteiner).

Generellt så är punkt 2 och 3 någonting som kräver flera decenniers utveckling innan du ser någonting i form av cancer men punkt 1 är någonting som kan gå relativt fort och det är antagligen därför vi ser en epidemi av koloncancer bland unga nu.
Citera
2024-10-26, 10:01
Medlem
Cancer orsakas av gener snarare än kost. För några dagar sedan såg jag en dokumentär om ett fängelse på Madagaskar, där jag såg en gammal man som levde i fängelse i 30 år och åt bara ruttet majsgröt. Trots att maten var dålig bodde gubben där i 30 år.
Citera
2024-10-26, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Cancer orsakas av gener snarare än kost. För några dagar sedan såg jag en dokumentär om ett fängelse på Madagaskar, där jag såg en gammal man som levde i fängelse i 30 år och åt bara ruttet majsgröt. Trots att maten var dålig bodde gubben där i 30 år.
Precis, gener är viktigast, en kost passar inte alla och svårt att få en "sanning" då det inte finns något "nollvärde" på befolkningen.
Är själv carnivore, 65+ och äter inga mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in