Citat:
Ursprungligen postat av
Chillgren
Känns som att attacken blev ganska fjantig? Vad träffades? jag hoppades på attacker mot iransk kärnkraft men verkar inte som att Israel vågade det.
Jahapp, då är det bara att invänta Irans töntiga svar på Israels töntiga svar. Svar på svar på svar. Rinse and repeat.
Ja, än så länge verkar anfallet ha varit av mindre betydelse. Markerande, förmodligen. Robotarna mot Teheran förmodligen för att testa antimissilsystemet som ändå verkar ha presterat. Är det ryska antimissilsystem tro?
Samtidigt ska anfall ha riktats mot flera platser. Militära anläggningar och robotfabriker. Iran kommer spela ner det, Israel kommer spela upp det. Jag skulle inte tro att det kommer ut några större mängder filmklipp från Iran som visar vad som träffats, men vi får väl se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Genelkurmay
Alltid samma bajs
”Faller regimen nu”
”Blir det tredje världskriget nu”
Om ni ärthjärnor hade förstått att angreppet var minimalt med syfte att Iran inte skall se någon anledning till att svara, så inser ni också att det inte kommer bli någon upptrappning.
Allt är bara ett spel. Lägg ner domedagsteorierna.
Alltid samma?
Det är ganska anmärkningsvärt att Iran och Israel anfallet varandra direkt över huvud taget. Mig veterligen har det hänt enstaka gånger i historien, specifikt det senaste året. Men visst, 100% av de fyra gånger det har hänt har varit markerande, så per definition har du rätt. Men förra anfallet från Irans sida var värre än det första. Och Israel kommer inte sluta med sitt arbeta att utrota Hamas och Hezbollah.
Även om Israel kan åsamka en hel del skada i Iran när de slagit ut antimissilsystemen så skulle Israel få slut på robotar ganska snabbt. Iran har desto fler, men Israel kan skjuta ner de flesta. Irans yta är så stor att Israel (tyvärr) bara kan orsaka begränsad skada även om alla robotar träffar mål. Om de inte använder sina kärnvapen då. Vilket knappast kommer att ske offensivt om inte Iran avfyrar allt de har mot Israel först. Israel behöver att USA backar ett anfall vi "självförsvar" för att en fullvärdig offensiv operation ska ske. Och USA verkar inte redo för det just nu.