Citat:
Ursprungligen postat av
Kojkoj
Det har hävdats från framför allt liberalt håll att Iran e rejält försvagat. Med liberalt menar jag vad Liberalerna i Sverige fört fram. Carl Bildt t ex menar att västvärldens attityd mot Iran e felaktig. Man borde inte bjuda in Iran med armbågen utan snarare fortsätta på den väg som Obama förde fram. Men om man tar vad andra länder sagt men även Shahens gamla anhängare och kretsen kring president Bush så har dom menat att Iran e mer instabilt än vad Obama och Bildt tror och att en liten skälvning kan leda till regimens dödv.
Det är svårt att fästa tilltro till den bild av Iran som framställs från liberalt håll i västvärlden, särskilt vad gäller uppfattningen om regimens svaghet och landets stabilitet. Den iranska regimen står stark och åtnjuter ett omfattande stöd inom landet, vilket ofta underskattas av västerländska bedömare. Många i väst tenderar att överdriva oppositionens styrka och koherens, men i verkligheten är oppositionen splittrad och saknar en karismatisk ledare som på allvar skulle kunna utmana regimen. Detta gör att eventuella förändringar i Iran är långt ifrån nära förestående. Den iranska regimen har dessutom konsoliderat sin makt mer än någonsin.
När det gäller framtida potentiella hot mot regimens stabilitet, så skulle det mest avgörande troligen vara när Ayatollah Khamenei går bort. Dock är det osannolikt att ens detta skulle leda till omedelbar förändring, då det är troligt att regimen har en noggrann plan för att hantera ett sådant scenario. Den iranska regimen har visat prov på långsiktig strategisk planering och en förmåga att motstå både inre och yttre tryck. Även om förändring är möjlig, är det knappast så att en enkel ”skälvning” skulle räcka för att omkullkasta regimen, vilket vissa västerländska bedömare vill tro.
Detta är min ståndpunkt som både iranier och regimkritiker. Det är också viktigt att påpeka att många regimkritiker, inklusive mig själv, inte vill se en situation liknande den i Irak, med krig. Trots vår kritik av regimen skulle många ändå kämpa för att försvara landet i ett sådant scenario. Iran är ett land med stark nationalism, och den känslan av samhörighet och patriotism är närvarande oavsett var man står politiskt i förhållande till regimen.