2024-10-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, det handlade om Robotaxi. Men tråden handlar om Optimus.

Ja, Optimus var med på eventet, men fokus låg inte på den, utan på Robotaxi. Därför fick Optimus mindre uppmärksamhet och var mest där för att liva upp presentationen. Jag antar att de kommer att hålla en separat presentation när de har större framsteg att visa upp för Optimus.

Anledningen till att detta började diskuteras här var ju att vissa inte förstod att Optimus styrdes via fjärrkontroll under eventet.
Citera
2024-10-15, 22:20
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Det verkar som att du inte riktigt förstått vad eventet handlade om. Precis, man ska aldrig investera med känslor.

Du kanske ska lyssna på vad Elon säger här https://www.youtube.com/live/6v6dbxPlsXs?t=1180s

Men i och med att Tesla antog alla kände till att deras robotar är fjärrstyrda bluffar, så gissar jag Elon och Tesla också utgår från att ingen är så dum att de tror att Tesla har någon faktiskt FSD fortfarande i och med han uttryckligen säger de använder "samma teknik".
Citera
2024-10-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Du kanske ska lyssna på vad Elon säger här https://www.youtube.com/live/6v6dbxPlsXs?t=1180s

Men i och med att Tesla antog alla kände till att deras robotar är fjärrstyrda bluffar, så gissar jag Elon och Tesla också utgår från att ingen är så dum att de tror att Tesla har någon faktiskt FSD fortfarande i och med han uttryckligen säger de använder "samma teknik".

Elon pratar om framtiden och vill visa hur det kan se ut när robotar arbetar runt oss. Det var aldrig tal om att de skulle vara autonoma just under själva eventet.

Självklart används samma teknik för Tesla Bot som för FSD. Båda tränas med liknande neurala nätverk, men de använder olika träningsdata – en bil behöver till exempel inte veta hur man viker kläder eller kokar potatis. Däremot bygger de på samma hårdvara, FSD-chippet.
Citera
2024-10-15, 22:43
Medlem
Västkustskts avatar
Eftersom de bara kommer kosta runt tvåhundratusen så tror jag det kommer bli många som vill köpa och väldigt långa väntetider.
Citera
2024-10-16, 15:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Eftersom de bara kommer kosta runt tvåhundratusen så tror jag det kommer bli många som vill köpa och väldigt långa väntetider.
Varifrån kommer uppgiften att de kommer kosta runt 200K?
Citera
2024-10-16, 16:17
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Varifrån kommer uppgiften att de kommer kosta runt 200K?
Jag läste nånstans att de skulle kosta mellan 20k till 30k USD.
Men jag kommer inte ihåg var jag läste det.

Jag hittade en länk.
https://www.digitaltrends.com/cool-tech/tesla-optimus-gen-2-price-range/
Citera
2024-10-16, 18:09
Medlem
Jag ser mest framemot en optimus hemma än deras självkörande bilar. Att ha sällskap av en robot som kan hjälpa mig med allt, från att tyda en text eller matteuppgifter till att hjälpa mig med bärkasse eller hjälpa mig med elarbeten hemma. Jag hoppas det kommer inom 20 år. Sen så tycker jag inte tesla ska vänta tills den blir perfekt. Om dom lär den några uppgifter som den kan göra bra så kommer det komma fler genom uppdateringar som det gör med tesla bilar. En optimus som kan kommunicera med en så som och bättre än ChatGPT och som kan dammsuga hemma och plocka bort saker, promenera med en och hjälpa till med att bära saker osv kommer man långt med till en början.
Citera
2024-10-23, 18:57
Avstängd
Det är ett jävla skämt, lika stort skämt som Elon själv, en född rik jävla narcisist.
Se på Boston Dynamics, och förundras!

Men för övrigt, ingen robot kommer någonsin att kunna överträffa en mänsklig hjärna, förutom Mohammed i Rosengård förstås.
Senast redigerad av allvar66 2024-10-23 kl. 19:00.
Citera
2024-10-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Hälsa på Alter3. Roboten som du kan textprompta att göra lite vad som helst. T.ex. dirigera en orkester.

https://www.tomsguide.com/news/this-robot-powered-by-the-ai-tech-behind-chatgpt-is-creepy-proof-that-were-a-long-way-away-from-skyn et

Jag får ganska dåliga vibbar av det här. Det är inte lätt att vara "konspirationsteoretiker" i dagens läge.

Nu verkar det ganska givet att vi inom ett år kommer att robotar som kan ersätta poliser och soldater. Vill vi det? Ska det bara hända nu eller vill vi ha mer demokratisk kontroll över den här utvecklingen?

Lär det någonsin komma? Inte under vår livstid iaf tror jag. Det mesta är bara fejk i demos.
Citera
2024-10-24, 16:26
Medlem
ValkPaddas avatar
Fan vad jag aldrig skulle ta in en sådan robot i mitt hem.

Serveringsrobotar och andra R2D2-liknande prylar är väl en sak, men när den där jäveln blir hackad får man väl en kniv i bröstet.
Citera
2024-10-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Fan vad jag aldrig skulle ta in en sådan robot i mitt hem.

Serveringsrobotar och andra R2D2-liknande prylar är väl en sak, men när den där jäveln blir hackad får man väl en kniv i bröstet.

Det kan ju vara omvänt också om du blir rånad så kanske roboten försvarar dig istället och räddar ditt liv, eller om ditt hjärta stannar kan roboten ge dig första hjälpen och ringa 112. Eller om du sätter i halsen kan roboten ge dig heimlich manöver.
Senast redigerad av JRembrandt 2024-10-25 kl. 12:32.
Citera
2024-10-25, 22:32
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRembrandt
Det kan ju vara omvänt också om du blir rånad så kanske roboten försvarar dig istället och räddar ditt liv, eller om ditt hjärta stannar kan roboten ge dig första hjälpen och ringa 112. Eller om du sätter i halsen kan roboten ge dig heimlich manöver.

Hur snabb och häftig tror du att den kommer vara?

Att döda någon i sömnen är däremot ganska enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in