2024-10-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Så för att förstå dig rätt, jag kan äta hur mycket smör som helst men jag kommer aldrig att gå upp i vikt? Och kött? Och ägg? Vart försvinner all energi då? Ur ett överlevnadsperspektiv, särskilt när man inte fick äta varje dag, är det en bra diet där man aldrig kan öka fettmängden i kroppen hur mycket man än äter? Du skulle ju svälta ihjäl? Eller?

Btw, du kan gå upp av kolhydrater, proteiner och fetter så länge du äter mer än vad du gör av med. Inte endast fetter, fett är bara mer kaloririkt så du kan äta mindre av det jämfört med proteiner och kolhydrater.

Du kan äta så mycket av detta som din mage klarar av. Det finns en gräns när du spyr. Många människor kan inte ens äta en matsked smör, för de mår så dåligt av det.

Energin som finns i maten kan försvinna på olika sätt. En levande människokropp gör av med energi i vila eftersom vi håller ca 37 grader. Värmestrålningen från en människa är ungefär 350 kilojoule per timme.

En del av energin i maten kan inte tas upp av kroppen alls. Den kommer ut i avföring och urin.

Det är dit energin "försvinner".

Jag tror att du gör två tankefel. För det första tror du att all energi som finns i mat tas upp i magsäcken och tarmarna. Så är det inte. För det andra tror du att en människa behöver röra på sig för att avyttra energi. Så är det inte heller. Se ovan, vi strålar ut värme hela tiden.
Citera
2024-10-25, 12:21
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Vad kostar Ozempic, och hur länge håller det i?
Citera
2024-10-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ni som gått från 4000kalorier om dagen till 1500. Hur gjorde ni?`

Jag vill bara rasa i vikt snabbt av med allting från 95kg till 70 på snabbast möjliga väg men samtidigt faller jag hela tiden dit på min egna svaghet.

Vad har ni som lyckats gjort för att kontra begäret och behovet av onyttig mat?

Funderar på att äta keto men de blir aldrig till skott och vill veta hur ni hanterar perioden när man är vansinnnig av all hunger! En bra strategi!

Tack för hjälp
Gjorde samma sak med samma vikter, men jag tror att man ska släppa att det måste gå fort. Då kanske man tappar motivation.
Körde i alla fall lchf inspirerat, men inte fullt ut.
Märkte dock att jag blev mycket mättare och därmed inte alls sugen på sötsaker eller annat. Ser också till att äta regelbundet vilket också gör utrymmet för godis och sånt mindre. Nu är jag inte ens sugen på sånt.
Har gått mig runt 70 i tio år nu så det funkar.
Citera
2024-10-25, 12:50
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ni som gått från 4000kalorier om dagen till 1500. Hur gjorde ni?`

Jag vill bara rasa i vikt snabbt av med allting från 95kg till 70 på snabbast möjliga väg men samtidigt faller jag hela tiden dit på min egna svaghet.

Vad har ni som lyckats gjort för att kontra begäret och behovet av onyttig mat?

Funderar på att äta keto men de blir aldrig till skott och vill veta hur ni hanterar perioden när man är vansinnnig av all hunger! En bra strategi!

Tack för hjälp
Enklaste sättet att "äta keto" bör vara att fasta. Hungern försvinner efter ca två dygn. Drick bara vatten och eventuellt kaffe/te (ingen mjölk eller socker) och se till att få i dig lite salter och vitaminer. Fundera i förväg på hur du ska hantera situationer som att familjen äter mat, fikaraster/lunch på jobbet (promenera istället) och liknande. Börja med att testa ca fyra till sju dagar för att lära dig hur kroppen reagerar.
Citera
2024-10-25, 13:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jämfört med amfetamin är det ett förbaskat bra förslag. I princip helt ofarligt, fullkomligt lagligt och med bevisat positiva effekter på hjärthälsan och i princip garanterad viktminskning.

Huruvida man måste stå på medicinen resten av livet eller inte är ju ointressant för den som hellre lever med normalvikt i stället för sjuklig övervikt. Samma sak gäller en rad mediciner idag.

Det är knappast så att man slutar med amfetamin och förblir smal heller, men det är oändligt mycket farligare, 25-50 ggr dyrare och olagligt, så jag förstår inte riktigt vad som är dåligt med ozempic i den jämförelsen.
Jag skrev förvisso inte att amfetamin var ett bra eller ens bättre förslag. Min rekommendation var ändrade mat- och dryckesvanor.
Citera
2024-10-25, 14:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag skrev förvisso inte att amfetamin var ett bra eller ens bättre förslag. Min rekommendation var ändrade mat- och dryckesvanor.
Det var andra som föreslog amfetamin, förvånansvärt många dessutom...

Ändrade mat- och dryckesvanor kommer helt naturligt när du tar ozempic, det är därför du går ned i vikt. Sedan om det består efter du slutar med ozempic eller inte beror nog mycket på din egen disciplin.

Om man under år eller decennier försökt gå ned i vikt så ser jag inget fel med att prova ozempic. Den låga kostnaden (för de flesta, om man inte måste kör maxdos, vilket de flesta inte verkar behöva) är en billig peng jämfört med vad man lägger på att äta ihjäl sig annars.
Citera
2024-10-25, 14:04
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Vad kostar Ozempic, och hur länge håller det i?
1150:- för fyra veckors behandling på maxdos. Dock klarar tydligen sig de flesta på kvarts- eller halvdos. Så klarar man sig på kvartsdos är det ju en försumbar kostnad för de allra flesta.

Man injicerar en dos i veckan. Det sitter i lite längre än en vecka om jag förstått det rätt.
Citera
2024-10-25, 14:23
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Du kan äta så mycket av detta som din mage klarar av. Det finns en gräns när du spyr. Många människor kan inte ens äta en matsked smör, för de mår så dåligt av det.

Energin som finns i maten kan försvinna på olika sätt. En levande människokropp gör av med energi i vila eftersom vi håller ca 37 grader. Värmestrålningen från en människa är ungefär 350 kilojoule per timme.

En del av energin i maten kan inte tas upp av kroppen alls. Den kommer ut i avföring och urin.

Det är dit energin "försvinner".

Jag tror att du gör två tankefel. För det första tror du att all energi som finns i mat tas upp i magsäcken och tarmarna. Så är det inte. För det andra tror du att en människa behöver röra på sig för att avyttra energi. Så är det inte heller. Se ovan, vi strålar ut värme hela tiden.

Allt du skriver är fel, du borde sluta yttra dig i ämnen du inte kan någonting om öht. Du tror att man går upp i vikt om man äter 500 kcal chips men man går inte upp i vikt om man äter 10 000 kcal kött. Snälla läs en bok i grundläggande fysiologi och nutrition.
Citera
2024-10-25, 16:18
Medlem
Citat:
Det var andra som föreslog amfetamin, förvånansvärt många dessutom...

Ändrade mat- och dryckesvanor kommer helt naturligt när du tar ozempic, det är därför du går ned i vikt. Sedan om det består efter du slutar med ozempic eller inte beror nog mycket på din egen disciplin.

Om man under år eller decennier försökt gå ned i vikt så ser jag inget fel med att prova ozempic. Den låga kostnaden (för de flesta, om man inte måste kör maxdos, vilket de flesta inte verkar behöva) är en billig peng jämfört med vad man lägger på att äta ihjäl sig annars.

Många som inte är bildade skriver på Flashback. Amfetamin asså. Man undrar om lodisen som hänger vid systemet hänger på Flashback. Är inte den typen av människor jag vill skriva med så jag hoppas det inte stämmer.
Citera
2024-10-25, 17:10
Medlem
DungEaters avatar
Har själv gått från ca 87 till 79 sista 4 månaderna. Vet inte om det kan kvalificeras som ras men det ger märkbar visuell skillnad.

Har inte gjort någon research eller kalkuleringar på detta så kan inte gå i god för att det är sundt. Kör på en lätt lunch runt 11 sen en lite stadigare middag runt 18. I övrigt bara vatten och möjligen ett äpple om det blir för jävligt. Sen försöker jag motionera eller träna 40-60 min om dagen.

Kan tillägga att jag började med detta kort efter att jag blev singel. Hade varit mer utmanande med disciplinen i ett förhållande.

Lycka till med viktraset!
Citera
2024-10-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo909
Sluta äta chips, ostbågar och liknande.
Hur fan skulle ostbågar kunna påverka vikten? De väger knappt något, består mest av luft.
Citera
2024-10-25, 21:50
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
1150:- för fyra veckors behandling på maxdos. Dock klarar tydligen sig de flesta på kvarts- eller halvdos. Så klarar man sig på kvartsdos är det ju en försumbar kostnad för de allra flesta.

Man injicerar en dos i veckan. Det sitter i lite längre än en vecka om jag förstått det rätt.

Ah okej, tack så mycket för informationen!
Jobbigt om man är lite sprut rädd och så bara och ingen vana, kanske kommer färdigförpackade och i stil med insulin?
Intressant att kika upp, tack så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in