2024-10-25, 04:03
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Ju snabbare du går ner, desto snabbare går du upp igen. Tänk istället långsiktigt och lägg dig på en nivå som håller livet ut.

Ett halvt kilo i veckan är optimalt och ökar chanserna för en hållbar viktnedgång.

• Ät alltid på små tallrikar.
• Fem små måltider/dag. (Frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-middag)
• Ät efter kostcirkeln.
• Ta det försiktigt med snabba kolhydrater och alkohol.
• Undvik läsk, snacks och godis i största möjliga mån.
• Minst 40 min promenad varje dag. Kombinera med gym om du tycker det är kul.

Lycka till!

Hur snabbt man går upp igen beror på hur många kcal man äter, inte hur snabbt man gick ner.

• 5 måltider om dagen är dumt
• Gym är ett måste
• Ett halvt kg i veckan är optimalt för vad? Inte för att gå ner så snabbt som möjligt i alla fall
• Man kan äta snacks och läsk, totala energiintaget är det enda som avgör om du går upp eller ned i vikt
• Snabba kolhydrater fungerar utmärkt på diet
Citera
2024-10-25, 08:14
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Kalorier in och ut är det enda som räknas om enda målet är att gå ner i vikt.

Jättesmarta råd här inne av alla keto o carnivore fanboys. Säg åt någon med matmissbruk att de kan äta hur mycket fett (9cal per gram jämfört med 4cal för protein och kolhydrater)som helst och så går de ändå ner i vikt. För man blir juuuuuuuu så mätt äv ribeyes och smör, omöjligt att överäta. Vad de inte fattar är att de motsäger sin egen teori om att kalorier inte spelar någon roll med ovanstående ÖVERÄTANDE delen
Citera
2024-10-25, 08:20
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om du ska knarka till dig viktnedgång så ta Ozempic som är det överlägset bästa och med minst biverkningar.
Att råda någon att ta amfetamin för att gå ned i vikt när Ozempic är lätt tillgängligt är så sjukt korkat.

Tycker det var ett bra tipps att bli pundare, då har han inga pengar till mat heller. Om han också tar ozempic samtidigt så får han säkert en optimal fettprocent.
Citera
2024-10-25, 08:52
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det stämmer inte. För kalorier betyder ingenting då det är ett mått på hur många grader man kan värma upp vatten när man eldar upp den mat man mäter kaloriinnehållet i.

Det betyder att trä innehåller jättemycket kalorier. Finns det någon som blir tjock av att äta trä?

Personer med matmissbruk äter inte fett och proteiner. Då hade de inte varit överviktiga. De äter socker, mjöl och potatis.

Tja Gart, jag blev fet på att äta keto/carnivore. Noll kolhydrater. Utan att räkna kalorier. Gick över till att räkna kalorier på samma diet och rasade i vikt. Men blev närmast chockad över hur lite jag kunde äta på den dieten för att ligga på underskott. Gick över till minimalt med fett, maximalt med kolhydrater/protein. Räknade kalorier i början, kunde äta fyrdubbelt så mycket och låg fortfarande på ett underskott. Var mätt till skillnad från keto/carnivore. Kan äta mycket nu utan att gå upp i vikt. Räknar inte kalorier längre. N=1 jag vet men jag är låååångt ifrån den enda med den här erfarenheten.
All forskning är inte konspirationer, särskilt inte de som fungerar....
Citera
2024-10-25, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Tja Gart, jag blev fet på att äta keto/carnivore. Noll kolhydrater. Utan att räkna kalorier. Gick över till att räkna kalorier på samma diet och rasade i vikt. Men blev närmast chockad över hur lite jag kunde äta på den dieten för att ligga på underskott. Gick över till minimalt med fett, maximalt med kolhydrater/protein. Räknade kalorier i början, kunde äta fyrdubbelt så mycket och låg fortfarande på ett underskott. Var mätt till skillnad från keto/carnivore. Kan äta mycket nu utan att gå upp i vikt. Räknar inte kalorier längre. N=1 jag vet men jag är låååångt ifrån den enda med den här erfarenheten.
All forskning är inte konspirationer, särskilt inte de som fungerar....

Hur många veckor åt du noll kolhydrater?

Och vad, mer specifikt, åt/drack du under den tiden? Vilka matvaror?
Citera
2024-10-25, 09:25
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, du har kanske rätt. Har inte direkt fördjupat mig i just Ozempic/Semaglutid, utan bara läst vad som skrivs.
– Man behöver stå på de här läkemedlen resten av livet. Det finns inte att du kan hoppa av och så behåller du dina värden, vad vi vet, utan det ser ut som med de data vi har att hoppar du av så börjar du ticka upp igen i vikt och blodsocker.
https://www.tv4.se/artikel/4taxvUtzTRFBQy7zl8024B/laekaren-haer-aer-nackdelarna-med-medicinen-mot-oevervikt

En av de anekdotiska källor du nämner har varit utan ett halvår, den andra har precis slutat. Ett halvår kan nog de flesta hålla dieten på ren vilja, men har man sedan tidigare ett missbruk så är risken för återfall stor.

Ozempic gör inte att du i framtiden slutar vara sugen på det du ätit innan, det gör bara att suget minskar när du tar läkemedlet.

Ja, som sagt, det är anektdotisk "bevisning"... Jag har läst om både ock, både där folk fortsatt stå på ozempic under lång tid och de som faktiskt, med hjälp av ozempic, ändrat sina vanor.

Jag menar att det är ointressant, egentligen, så länge som ozempic fungerar för de som har övervikt. En underhållsdos är billig, sannolikt under tio kronor om dagen i snitt (förutsatt att majoriteten klarar sig med minimidosen 0,25 mg ozempic i veckan). För de som lidit av övervikt i åratal, eller decennier, är det förmodligen en väldigt låg kostnad i sammanhanget, samtidigt som fortsätter ett mindre hälsoskadligt liv. Priset på ozempic eller liknande mediciner kommer också att falla allt eftersom patenten går ut och konkurrenter släpper likartade mediciner.
Citera
2024-10-25, 09:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ozempic är ett dumt förslag, en perfekt drog som det inte går att sluta med utan att tappa resultatet.
Jämfört med amfetamin är det ett förbaskat bra förslag. I princip helt ofarligt, fullkomligt lagligt och med bevisat positiva effekter på hjärthälsan och i princip garanterad viktminskning.

Huruvida man måste stå på medicinen resten av livet eller inte är ju ointressant för den som hellre lever med normalvikt i stället för sjuklig övervikt. Samma sak gäller en rad mediciner idag.

Det är knappast så att man slutar med amfetamin och förblir smal heller, men det är oändligt mycket farligare, 25-50 ggr dyrare och olagligt, så jag förstår inte riktigt vad som är dåligt med ozempic i den jämförelsen.
Citera
2024-10-25, 09:32
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Hur många veckor åt du noll kolhydrater?

Och vad, mer specifikt, åt/drack du under den tiden? Vilka matvaror?

Jag åt mycket 90/10 köttfärs, och alla sorters gräsbetat kött jag kunde hitta och hade råd med. De fetaste sorterna jag kunde hitta naturligtvis. Mycket ägg. Stekte allt med gräsbetat smör . Inga mejerier förutom smör, har aldrig funkat för mig.

Var Carnivore I runt ett halvår, gick upp mycket i vikt men alla gudarna säger ju att man ska vara det i minst 3 månader så att kroppen kan "resetta" sig Gick upp runt 10KG fett trots att jag tränar väldigt mycket. Mycket fet mat är väldigt gott och beroendeframkallande....

Var KETO nästan 2 år innan dess med fortfarande mycket fett och fet kött men kunde någorlunda hålla vikten eftersom jag fyllde upp med VÄLDIGT många kalorifattiga grönsaker. Runt 20-50 gram max kolhydrater under keto tiden och så nära noll man kan komma under carnivore tiden. Förutom det minimala som finns i ägg och kött. Åt aldrig skräp nu eller under keto/carnivore. Endast wholefood.

Kalorier in och ut är det enda som räknas min vän! Relevansen mellan att äta träd och mat är noll och jag hörde och köpte även dessa "argument" från Youtube gudarna back in the day
Citera
2024-10-25, 09:35
Medlem
Citat:
Jag åt mycket 90/10 köttfärs, och alla sorters gräsbetat kött jag kunde hitta och hade råd med. De fetaste sorterna jag kunde hitta naturligtvis. Mycket ägg. Stekte allt med gräsbetat smör . Inga mejerier förutom smör, har aldrig funkat för mig.

Var Carnivore I runt ett halvår, gick upp mycket i vikt men alla gudarna säger ju att man ska vara det i minst 3 månader så att kroppen kan "resetta" sig Gick upp runt 10KG fett trots att jag tränar väldigt mycket. Mycket fet mat är väldigt gott och beroendeframkallande....

Var KETO nästan 2 år innan dess med fortfarande mycket fett och fet kött men kunde någorlunda hålla vikten eftersom jag fyllde upp med VÄLDIGT många kalorifattiga grönsaker. Runt 20-50 gram max kolhydrater under keto tiden och så nära noll man kan komma under carnivore tiden. Förutom det minimala som finns i ägg och kött. Åt aldrig skräp nu eller under keto/carnivore. Endast wholefood.

Kalorier in och ut är det enda som räknas min vän! Relevansen mellan att äta träd och mat är noll och jag hörde och köpte även dessa "argument" från Youtube gudarna back in the day

I så fall är vi människor helt enkelt så olika att mat påverkar oss på helt olika sätt. Det du går upp i vikt av, går jag ned i vikt av, och tvärtom.
Citera
2024-10-25, 09:38
Medlem
Citat:
Jag åt mycket 90/10 köttfärs

Vad är "90/10 köttfärs"?
Citera
2024-10-25, 09:39
Avslutad
Till TS:

Sluta äta bröd helt och hållet. När jag gjorde det för några år sedan försvann min mage. Någon hamburgare här och där funkar bra.
Till frukost funkar knäckebröd med kokade ägg som pålägg.

Sluta äta chips, ostbågar och liknande. Om du väl vill äta snacks - käka då råa mandlar eller popcorn som du poppar själv. Dom innehåller bra fett. Ät det på kvällen.

Drick endast vatten. Minst 1,5lit per dag. Sluta med läsk, kolsyrat och liknande. Sluta även med alkohol.

Cykla till jobbet? Istället för bil. Sen en timme efter maten bra med en promenad på 3-5km.
Citera
2024-10-25, 09:45
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
I så fall är vi människor helt enkelt så olika att mat påverkar oss på helt olika sätt. Det du går upp i vikt av, går jag ned i vikt av, och tvärtom.

Du äter mindre kalorier än du gör av med helt enkelt. Så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in