2024-10-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Du har helt rätt i det. Vi har ju haft en del mindre skandaler, som Harris upprepade plagiat, hennes makes kvinnomisshandel samt Kina-Tims sexuella övergrepp på minderåriga pojkar, men inget som riktigt slagit igenom på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det har skett flera saker som rör Trump, det är nu officiellt att militären inte ställer sig helhjärtat bakom Trump, Melania har gått ut med att folk ska rösta i enlighet med att skydda abortlagarna, Trump har blivit stämmd för förtal l i ett fall där han är garanterad att förlora det finns mer saker men då de endast är rykten så anser jag att de inte förtjänar att lyftas
Mycket av det var bluff på bägge sidor. Ja, Harris plagierade, men hon verkar ändå ha legat i lä jämför mot Biden och hans Kinnock plagiat. Walz peddoskandal verkar ha varit ett hopkok (Twitterkontot som hävdade detta avslutades hastigt och lustigt på egen begäran). Det är vissa buttra ex-militärer som är bittra äver att de inte nåfdde längre i Trumps administration som nu spyr lite galla på ett "surt-sa-räven-vis". Inget att hetsa upp sig över mao. Melania har egentlgien inte sagt något som är kontroversiellt. Trump har aldrig sagt att han vill förbjuda abort, utan han har sagt att det ska inte vara avkriminaliserat på nationell nivå, och att det skall skötas på delstatsnivå (Trump har alltid varit en förespråkare av "State Rights"). Trump stäms till höger och vänster och har så blivit under alla år sedan han kandiderade till preisdent första gången, och merparten av dessa kastas ut ur rätten då det är mycket som är gripet ur luften. Återigen, inget att hetsa upp sig över.

Så nej, inget som förtjänat att kvalifcera sig som en "October surprise", som att FBI utreder en av kandidaterna eller någon av deras familjemedlemmar osv.
2024-10-25, 15:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Mycket av det var bluff på bägge sidor. Ja, Harris plagierade, men hon verkar ändå ha legat i lä jämför mot Biden och hans Kinnock plagiat. Walz peddoskandal verkar ha varit ett hopkok (Twitterkontot som hävdade detta avslutades hastigt och lustigt på egen begäran). Det är vissa buttra ex-militärer som är bittra äver att de inte nåfdde längre i Trumps administration som nu spyr lite galla på ett "surt-sa-räven-vis". Inget att hetsa upp sig över mao. Melania har egentlgien inte sagt något som är kontroversiellt. Trump har aldrig sagt att han vill förbjuda abort, utan han har sagt att det ska inte vara avkriminaliserat på nationell nivå, och att det skall skötas på delstatsnivå (Trump har alltid varit en förespråkare av "State Rights"). Trump stäms till höger och vänster och har så blivit under alla år sedan han kandiderade till preisdent första gången, och merparten av dessa kastas ut ur rätten då det är mycket som är gripet ur luften. Återigen, inget att hetsa upp sig över.

Så nej, inget som förtjänat att kvalifcera sig som en "October surprise", som att FBI utreder en av kandidaterna eller någon av deras familjemedlemmar osv.

Ett problem bara med att Trump vill låta staterna styra den frågan och inte på federal nivå är att Project 2025 och hans egna VP vill att det ska förbjudas på federal nivå.

Trump är bara en marionettdocka som de använder för att han är dyrkad av MAGA väljarna, innan Trump fångade alla 2016 så var alla hästarna satsade på Ted Cruz som var guds utvalde enligt hans egna pappa osv.

Rörande att Trump har stämts så rör det "the innocent five" där Trump harklade ur sig att de hade mördat en kvinna vilket de aldrig felaktigt vart dömda för, anledningen till varför Trump inte kan vinna den stämningen är tack vare att det är bevisat att han vet om vad som faktiskt hände då det finns både video, nedskrivet och bandat där han har fått det fallets hela historia förklarat för sig och där han säger att han förstår vad som har hänt.
2024-10-25, 16:13
Medlem
Duerfs avatar
Det kommer inte bli någon October surprise. Trump har flyttat alla gränser för vad som verkar spela någon roll.

Trump säger att han vill använda nationalgardet och militären mot sina politiska motståndare, som han kallar "the enemy from within". Han beskriver invandrarare som "vermin". Mark Milley, som var försvarschef i USA (utsedd under Trumpåren) kallar Trump en fascist. Generalen John Kelly som var Trumps stabschef i 1.5 år säger att Trump är en fascist.

Om inte det hjälper för att folk ska förstå, vad är det för October surprise ni väntar på? Att någon har filmat en human centipede med Trump, Xi Jinping och Putin?
2024-10-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
RCP har 312-226 till Trumps fördel.

https://www.realclearpolling.com/maps/president/2024/no-toss-up/electoral-college

Det är i "popular vote" Kamala Harris tappat sin ledning och numera är det oavgjort, vilket i realiteten innebär att Trump leder med ett par procent.

https://www.realclearpolling.com/polls/president/general/2024/trump-vs-harris
Både RCP och 270 to win har Trump i klar ledning på "no toss up", klart det är ganska jämnt i en del stater så det är ingen säker ledning.
Jag bryr mig inte om vem som vinner, men det om DT vinner blir det kul att sen den svenska och EU rapporteringen och den besvikelse dessa kommer att utstråla.
2024-10-25, 17:11
Medlem
SE HIT!!!

Jag har inte haft tid idag men i morse klagade jag över att något Harrisvänligt institut kom med helt orealistiska siffror som en ledning med mellan 5%---till 8%. Det såg inte ut som rent spel.

Men sedan har det kommit in även Trumpvänliga siffror från flera institut.

Jag förväntade mig att Harris skulle rusa, jag följer 538, men resultatet av sammanvägningarna blev överraskande att Trump knappar in ytterligare. Harris ledning sjönk från 1,8% till 1,5%.

Vem var det som sjöng: "Vem i hela världen kan man---lita på".... ...
2024-10-25, 17:32
Medlem
Många fler underligheter nu om vi följer FiveThirtyEight.

"Big Village" verkar hata Trump och sätter popularitetssiffrorna till mellan -8% till - 10%.

New York Times verkar vara Trump-vänligt och sätter popularitetssiffrorna till -2%.

Jag menar att så här får det inte gå till. Så här mycket får inte instituten skilja, detta är ohederligt.

Men totalt har Trumps siffror förbättrats till -8,8% och det är ingen stark siffra. Igår låg det på minus 9,6%.
2024-10-25, 17:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Många fler underligheter nu om vi följer FiveThirtyEight.

"Big Village" verkar hata Trump och sätter popularitetssiffrorna till mellan -8% till - 10%.

New York Times verkar vara Trump-vänligt och sätter popularitetssiffrorna till -2%.

Jag menar att så här får det inte gå till. Så här mycket får inte instituten skilja, detta är ohederligt.

Men totalt har Trumps siffror förbättrats till -8,8% och det är ingen stark siffra. Igår låg det på minus 9,6%.
På RCP är Trumps siffror -5% so unfavorable. Harris störtdyker är nu nere på -2,3%. Grafen är talande, om en vecka har Trump passerat även här.
https://www.realclearpolling.com/polls/favorability/trump-vs-harris
2024-10-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
På RCP är Trumps siffror -5% so unfavorable. Harris störtdyker är nu nere på -2,3%. Grafen är talande, om en vecka har Trump passerat även här.
https://www.realclearpolling.com/polls/favorability/trump-vs-harris

Ja jag tror att unfavoreble-siffrorna som redovisats på 538 är felaktiga.

Men på något sätt är vi alla trollade eller förtrollade.
2024-10-25, 18:35
Medlem
Citat:
Även om det fortfarande (d v s liksom i tidigare val) är tydligt att de vita majoritetsamerikanerna tenderar att stötta Republikanerna medan de icke-vita minoritetsväljarna tenderar att föredra Demokraterna så har Trump på sistone vunnit över allt fler svarta, latinos och asiater på sin sida och särskilt gäller det minoritetsmännen.
Denna trend gäller även de för Republikanernas del annars synnerligen ”svårflirtade” unga vuxna (18-40 år) varibland Trump numera är större än Harris bland de unga latinomännen och en växande andel unga svarta män och unga asiatiska män uppger också att de föredrar Trump före Harris.

Från Tobias Hübinettes analyser av valet.

Intressant.

Jag misstänker att en kvinnlig kandidat som flamsar och är woke inte går hem hos latinomän eller svarta män heller. I jämförelse framstår Trump som en mer traditionell politiker med viss auktoritet.

Hur många mexikaner, kubaner eller argentinare anser att "vissa pojkar har faktiskt mens" som Walz team säger? Eller tycker att det är så himla feministiskt käckt med en flinande Kamala som för hundrade gången avbryter en man och säger "nu pratar JAG"?

inte många.
2024-10-25, 18:52
Medlem
Reimers avatar
Kamala Harris har grava problem nu, CNN:s senaste poll ger oavgjort mellan henne och Trump hos RCP, likaså NY Times/sienna.

Nu är det helt jämnt enligt RCP.

https://www.realclearpolling.com/polls/president/general/2024/trump-vs-harris
2024-10-25, 18:54
Medlem
Nu leder president Trump tydligt i alla äkta opinionsundersökningarna och kommer mest sannolikt, precis som förutspått att vinna valet!
2024-10-25, 19:07
Medlem
En sak jag inte förstår är hur oddsen är så totalt frånkopplade från polls:en
Polymarket har nu 65 % för Trump mot 35 % för Harris.
Liknande med bettingfirmor. Men man ser inte alls den här fördelen för Trump när man tittar på polls-sites. Många av dem har Harris som favorit.
Sen om man tittar på trender ser det ganska stabilt ut(men en svag ökning för Trump) vad gäller polls:en men oddsen har gått från ledning för Harris till en extrem ledning för Trump.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in