2024-10-21, 10:37
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Egen skuren potatis givetvis. Vad annars?
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
Håller med, potatisklyftor av riktiga potatisar blir godast, jag lägger klyftorna i en påse med olja och blandar, blir jättegott.

Vanlig pommes är bara skräp.
Gott blir det men hur f*n får jag dem krispiga?
Citera
2024-10-21, 10:46
Avslutad
Aviko är definitivt bäst, något som flera andra också skrivit.
Citera
2024-10-21, 11:36
Medlem
chran508s avatar
Aviko är den första köpe-pommesen jag ätit som kan mäta sig med det man får ute på restaurang.
Citera
2024-10-21, 11:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
Håller med, potatisklyftor av riktiga potatisar blir godast, jag lägger klyftorna i en påse med olja och blandar, blir jättegott.

Vanlig pommes är bara skräp.

Inte bara det. Det är fullproppat med onyttiga fröoljor som man inte vill ha i sin mat. Det är bättre att själv få välja olja.
Citera
2024-10-21, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Gott blir det men hur f*n får jag dem krispiga?

Det är airfryerns jobb. Det är väl bra att låta oljan dra in i potatisen innan man drar igång airfryern och använda rätt sorts potatis, dvs en fast sort. Rödskalig asterix fungerar bra med skalet på.
Citera
2024-10-21, 15:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Alla blir bra. Tricket är att hälla på några klickar smör eller olja så snart pommesen tinats.

Ugnsbakade / airfyer pommes

Alla gillar vi olika men syftet med att varken hälla på olja eller smör under Airfryer - frittningen eller före ..Är för att du ska inte kväva förångningen av pommesens vatten.. så du får just en krispig trevlig yta

Många menar på att salta efter är bäst eftersom du får en krispigare yta på det sättet för saltet hämmar krispet

Vissa säger salta före och andra efter eller både och. Eller strax i slutet av airfyer friteringen och en gång till vid servering. Eller att du lägger frysta pommes i ett uppkokt saltvattenbad nån minut och tar ur pommesen eller bara vatten utan salt mm. Både hett vatten eller ljummet eller kallt

Vissa säger att man ska köra frysta pommesen med folie runt i ugnen eller för all del i
airfryern i detta fall till de blir mjuka och sen ta bort folien och bränna av dom med fin yta

Ja finns många vägar att gå egentligen .. hitta din personliga väg är väl mitt råd
Citera
2024-10-21, 15:45
Medlem
Sladdarens avatar
Dom bästa pommeserna är dom du gör själv ifrån grunden

Men nu handlar ju inte tråden om det.. tydligen, utan om köp-pommes
Senast redigerad av Sladdaren 2024-10-21 kl. 15:52.
Citera
2024-10-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ugnsbakade / airfyer pommes

Alla gillar vi olika men syftet med att varken hälla på olja eller smör under Airfryer - frittningen eller före ..Är för att du ska inte kväva förångningen av pommesens vatten.. så du får just en krispig trevlig yta

Många menar på att salta efter är bäst eftersom du får en krispigare yta på det sättet för saltet hämmar krispet

Vissa säger salta före och andra efter eller både och. Eller strax i slutet av airfyer friteringen och en gång till vid servering. Eller att du lägger frysta pommes i ett uppkokt saltvattenbad nån minut och tar ur pommesen eller bara vatten utan salt mm. Både hett vatten eller ljummet eller kallt

Vissa säger att man ska köra frysta pommesen med folie runt i ugnen eller för all del i
airfryern i detta fall till de blir mjuka och sen ta bort folien och bränna av dom med fin yta

Ja finns många vägar att gå egentligen .. hitta din personliga väg är väl mitt råd

Bara 1-2 matskedar. Blir inte så torrt men ändå inte friterat.
Citera
2024-10-21, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
De som har nämnts har varit Aviko Strips Supercrunch Premium 750 gram. Har tittat igenom en rad forum och detta märka brukar nämnas.

De är väldigt bra. Jag friterar bara och de blir tillräckligt bra för att skippa att göra egna enligt Heston Blumentahls underbart avancerade metod (koka, kyla/frysa, fritera, kyla/frysa och fritera igen). Deras skinny fries är också bra.
Citera
2024-10-25, 14:36
Medlem
Aviko super crunch
Citera
2024-11-27, 15:02
Avslutad
Förmodligen dummaste frågan idag om frysta prylar i Airfryern.
Har precis köpt en Airfryer på Black-Weekrean.
Går det att alltså att lägga i fryst Pommes i den utan att tina?
Antar att det väl är det som ni självklart menar då den väl på sätt och vis fungerar som en varmluftsugn?
Går det överhuvudtaget att lägga in fryst mat i den, tex frysta grönsaker, också?
Blir ju billigare med frysta grönsaker jämfört med färska.
Citera
2024-11-27, 16:14
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Förmodligen dummaste frågan idag om frysta prylar i Airfryern.
Har precis köpt en Airfryer på Black-Weekrean.
Går det att alltså att lägga i fryst Pommes i den utan att tina?
Antar att det väl är det som ni självklart menar då den väl på sätt och vis fungerar som en varmluftsugn?
Går det överhuvudtaget att lägga in fryst mat i den, tex frysta grönsaker, också?
Blir ju billigare med frysta grönsaker jämfört med färska.
Om jag först tinar Pommes i mikron och sen häver i den i Airfryen,så klibbar en del av dem ihop.Testat 2 ggr,det blir det inget mer med.
För skojs skull så testade jag 5 frysta fiskpinnar,blev helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in