2024-10-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bkbb
Med andra ord idag, spännande!
OMHÄKTNINGSBESLUT - Diana Baban
Åtalet ska väckas vid Södertörns tingsrätt, avd. 3 senast den 25 oktober 2024, kl. 11.00. Restriktioner kvarstår.
Citera
2024-10-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bkbb
Med andra ord idag, spännande!

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/sodertorns_tingsratt/veckans_forhandlingar/2024/veckans-forhandlingar-v.43.pdf hittar inte målnumret här dock
Citera
2024-10-25, 10:39
Medlem
Baban släpptes igår, så ingen omhäktning.

https://gofile.io/d/KUPphC
Citera
2024-10-25, 11:46
Medlem
Så, friande dom elr inte va säger ni
Citera
2024-10-25, 12:01
Medlem
Är hon släppt? Friad på brist av bevis eller släppt fram tills rättegång?
Citera
2024-10-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itsnotfunny
Är hon släppt? Friad på brist av bevis eller släppt fram tills rättegång?

Kommer säkert åtal, hon kan väl inte försvåra utredningen längre.
Citera
2024-10-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luddfilter
Kommer säkert åtal, hon kan väl inte försvåra utredningen längre.
Precis. Lite min tanke med. Lite som med UNIK-fastighetsförmedling-målet. Häktad ett tag, släppt sedan dömd.
Citera
2024-10-25, 13:24
Medlem
Varför släpper dom ens henne fri innan domen? Hon kommer ju garanterat fly Sverige och häktas i sin frånvaro...
Citera
2024-10-25, 13:27
Medlem
”Det var kort innan domstolen fattade beslut om att Hudikkvinnan skulle vara fortsatt häktad, åtminstone fram till den 25 oktober. Men redan dagen innan släpptes hon ur häktet.
Mats Ihlbom förklarar varför:
– Hon är fortfarande misstänkt för brottet. Misstankarna har inte förändrats. Men jag har gjort bedömningen att hon kan inte förstöra utredningen mer, säger han och fortsätter:
– Det här utredningen kommer att ta en hel del tid och det var inte proportionerligt att hon skulle hållas häktad under hela den tiden”

https://www.ht.se/2024-10-25/hudikkvinnan-slappt-ur-haktet-kan-inte-forstora/
Citera
2024-10-25, 13:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
”Det var kort innan domstolen fattade beslut om att Hudikkvinnan skulle vara fortsatt häktad, åtminstone fram till den 25 oktober. Men redan dagen innan släpptes hon ur häktet.
Mats Ihlbom förklarar varför:
– Hon är fortfarande misstänkt för brottet. Misstankarna har inte förändrats. Men jag har gjort bedömningen att hon kan inte förstöra utredningen mer, säger han och fortsätter:
– Det här utredningen kommer att ta en hel del tid och det var inte proportionerligt att hon skulle hållas häktad under hela den tiden”

https://www.ht.se/2024-10-25/hudikkvinnan-slappt-ur-haktet-kan-inte-forstora/

Det är också normalt att de släpps från häktet om häktestiden överskrider lägstanivån för straff vid fällande dom. Åklagaren måste då motivera varför häktestiden skall förlängas.
Citera
2024-10-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är också normalt att de släpps från häktet om häktestiden överskrider lägstanivån för straff vid fällande dom. Åklagaren måste då motivera varför häktestiden skall förlängas.

Har du koll på lägstanivån för straffet?
Citera
2024-10-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freakopath
Varför släpper dom ens henne fri innan domen? Hon kommer ju garanterat fly Sverige och häktas i sin frånvaro...

Precis som ovan skribenter nämnt. Häktning måste vara proportionerlig utifrån flera olika faktorer som vägs in mot den skada det medför. Exempelvis vägs det brott som personen misstänks för in i bedömningen. Inte alls ovanligt att personer släpps i väntan på rättegång och det finns personer som fått vänta flera år på rättegång.

Jag gissar givetvis när jag skriver att jag tror det är högst osannolikt att hon kommer fly landet och hålla sig gömd tills brottet preskriberas. Finns personer som inställt sig för bra mycket värre brott än vad hon misstänks för.

Dels vid en fällande dom tror jag inte det kommer vara en jättelång volta som hon kommer få göra med tanke på att hon dels är förstagångare. Dessutom lär det kosta en hel del att hålla sig under radarn tills preskribering. Tveksamt att det är värt för det brottet hon misstänkts för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in